• Original research article
  • December 19, 2023
  • Open access

Assessing the effectiveness of educational work in a general education organization: Classification of information to be used in the document-oriented system ‘MongoDB’

Abstract

The study aims to substantiate the process of obtaining information to assess the effectiveness of educational work in a general education organization based on big data technologies. The paper presents the results of an online survey of specialists in the educational work of education organizations. Within the framework of this survey, the sources of information necessary for assessing the effectiveness of educational work in a general education organization are specified and ranked. The big data technologies that are most suitable for assessing the effectiveness of educational work in a general education organization are analyzed. The scientific novelty of the study lies in the fact that the sources of information and a system of attributes that allow classifying the information necessary to be used when assessing the effectiveness of educational work in a general education organization based on big data technologies are specified. As a result of the study, it has been found that the document-oriented system ‘MongoDB’ can be used to assess the effectiveness of educational work in a general education organization.

References

  1. Алиева М. В., Батчаева З. Б., Муцурова З. М., Исаева М. З. Большие данные и их применение в образовании // Журнал прикладных исследований. 2023. № 6.
  2. Бакаева О. А., Сальников А. Г. Разработка теоретической модели потока данных информационно-образовательной среды // Модели, системы, сети в экономике, технике, природе и обществе. 2016. № 4 (20).
  3. Казинец В. А., Малыхина О. А. Направления реализации процесса цифровизации системы образования // Современное педагогическое образование. 2023. № 6.
  4. Косогова А. С. Теоретические аспекты моделирования воспитательной работы в образовательной организации // Воспитание: региональный аспект. Проблемы, пути решения, опыт: мат. всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (г. Иркутск, 27-28 марта 2019 г.). Иркутск: Иркутский государственный университет, 2019.
  5. Круглов В. В. Информационные технологии в сфере получения научного знания в области воспитания // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2017. № 47. https://doi.org/10.15382/sturIV201747.55-62
  6. Николаев М. В. Использование возможностей информационных технологий в гражданском воспитании личности // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2021. № 2 (13). https://doi.org/10.47370/2078-1024-2021-13-2-78-85
  7. Огурцова Е. Ю., Фадеев Р. Н. Большие данные и цифровая аналитика в университетском образовании // Ноосферные исследования. 2021. № 4.
  8. Осипов А. М. Кризис управленческих информационных потоков в образовании: теоретические основания и социальные реалии // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 4. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-4-16-28
  9. Осипов А. М., Матвеева Н. А. Управленческие информационные потоки в системе образования: закономерности, тенденции и условия оптимизации // Фундаментальные проблемы гуманитарных наук: опыт и перспективы развития исследовательских проектов РФФИ: мат. всерос. науч. конф. с междунар. участием (г. Барнаул, 24-26 сентября 2020 г.) / науч. ред. Н. А. Матвеева; отв. ред. Т. П. Сухотерина. Барнаул: Алтайский государственный педагогический университет, 2020.
  10. Щелина Т. Т. Социальное воспитание в системе уровневого психолого-педагогического образования: опыт моделирования // Педагогическое образование и наука. 2016. № 4.
  11. Bamiah M., Brohi S., Bashari Rad B. Big Data Technology in Education: Advantages, Implementations, and Challenges // Journal of Engineering Science and Technology. 2018. July.
  12. Fischer C., Pardos Z., Baker R., Williams J., Smyth P., Yu R., Slater S., Baker R., Warschauer M. Mining Big Data in Education: Affordances and Challenges // Review of Research in Education. 2020. Vol. 44. Iss. 1. https://doi.org/10.3102/0091732X20903304
  13. Ilyassov D. K., Raikhanova G. A. The Challenges in Using Economic Big Data Analytics in Higher Education // Bulletin of Karaganda University. Economy Series. 2022. Vol. 106. No. 2.
  14. Li Y., Zhai X. Review and Prospect of Modern Education Using Big Data // Procedia Computer Science. 2018. Vol. 129. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.03.085
  15. Nunn S., Avella J., Kanai T., Kebritchi M. Learning Analytics Methods, Benefits, and Challenges in Higher Education: A Systematic Literature Review // Journal of Interactive Online Learning. 2016. Vol. 20 (2). https://doi.org/10.24059/olj.v20i2.790
  16. Pandian N., Balasubramaniam M. The Big Data to Innovative in Education // New Horizons in Commerce, Business, Education, IT & Social Sciences / ed. by Madan Mohan Laddunuri. New Delhi: Green Grove Publications, 2023.
  17. Sekli M., De La Vega I. Adoption of Big Data Analytics and Its Impact on Organizational Performance in Higher Education Mediated by Knowledge Management // Journal of Open Innovation Technology Market and Complexity. 2021. Vol. 7. https://doi.org/10.3390/joitmc7040221

Funding

The publication was prepared within the framework of the scientific project “Development of a methodology for assessing the effectiveness of educational work in education organizations based on big data technologies”, which is implemented with the financial support of the Ministry of Education of the Russian Federation as a part of a state assignment (Supplementary Agreement of the Ministry of Education of the Russian Federation and the Glazovsky State Pedagogical Institute named after V. G. Korolenko No. 073-03-2023-026/2 dated June 20, 2023 to Agreement No. 073-03-2023-026 dated January 27, 2023, R&D registration No. 1022080400015-7-5.3.1;5.9.2;5.9.1).

Author information

Valentina Valeryevna Bazhenova

PhD

Glazovsky State Engineering Pedagogical University named after V. G. Korolenko

Nataliya Vladimirovna Leont’eva

PhD

Glazovsky State Engineering Pedagogical University named after V. G. Korolenko

Alexey Anatolyevich Miroshnichenko

Dr

Glazovsky State Engineering Pedagogical University named after V. G. Korolenko

Olga Sergeevna Voronchikhina

Glazovsky State Engineering Pedagogical University named after V. G. Korolenko

About this article

Publication history

  • Received: November 7, 2023.
  • Published: December 19, 2023.

Keywords

  • воспитательная работа
  • оценка результативности
  • атрибуты информации
  • образовательная организация
  • технологии больших данных
  • MongoDB
  • educational work
  • effectiveness assessment
  • information attributes
  • education organization
  • big data technologies

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)