• Original research article
  • December 21, 2023
  • Open access

Features of professional self-actualization of university students – future secondary school teachers taking into account the level of development of the non-verbal component of their social intelligence

Abstract

The work aims to identify the features of professional self-actualization of university students – future secondary school teachers in connection with the development of the non-verbal component of their social intelligence. The paper describes the process of conducting a study consisting of the theoretical and the empirical stages and oriented towards achieving the specified aim. The scientific novelty of the research lies in identifying the nonlinear nature of the relationships between the features of professional self-actualization of future teachers and the level of development of the non-verbal component of their social intelligence. As a result, the work has shown that the majority of future teachers have an average level of development of socio-perceptual abilities (the non-verbal component of social intelligence) and an average level of self-actualization. Concerning university students – future secondary school teachers, self-actualization and the level of development of the non-verbal component of their social intelligence are interrelated, but these relationships are nonlinear. Teachers with the low level of socio-perceptual abilities have less pronounced components of self-actualization, such as time orientation, values and creativity (compared with teachers with both high and medium levels of socio-perceptual abilities).

References

  1. Акиндинова И. А. Способность к распознаванию невербальной экспрессии в общении как компонент социального интеллекта курсантов Санкт-Петербургского университета Государственной противопожарной службы МЧС России // Вестник Санкт-Петербургского университета Государственной противопожарной службы МЧС России. 2017. № 4.
  2. Аршанская (Шешукова) О. В. Психологические условия становления социального интеллекта: история и современность: монография / М-во образования и науки РФ, СахГУ. Тамбов: Юком, 2018.
  3. Белова С. С. Социальный интеллект: сравнительный анализ методик измерения // Социальный интеллект: теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2004.
  4. Васильева Д. А. Изучение особенностей социальной перцепции как компонента социального интеллекта обучающихся // Наука и образование: новое время. 2018. № 1.
  5. Лабунская В. А. Теоретико-эмпирические основания создания методики «Диагностика уровня развития способности к адекватной интерпретации невербального поведения» // Российский психологический журнал. 2008. Т. 5. № 4.
  6. Люсин Д. В., Михеева Н. Д. Психометрический анализ русской версии теста на социальный интеллект Дж. Гилфорда и М. О’Салливена // Социальный интеллект: теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2004.
  7. Мартишина Н. В. Педагогическое общение и педагогическая конфликтология: учеб. пособие. М.: КноРус, 2020.
  8. Маслоу А. Дальние пределы человеческой психики. СПб.: Питер, 2021.
  9. Мезинов В. Н., Филатова И. Ю. Социальный интеллект будущего учителя: сущность, содержание, структура // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2018. Т. 24. № 1.
  10. Неумоева-Колчеданцева Е. В. Актуальный уровень самоактуализации будущих педагогов и перспективы их профессионального развития // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 3 (88).
  11. Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Самара: БАХРАМ, 2001.
  12. Рыбакова Н. А. Сущность самоактуализации педагога с позиций гуманистического подхода // Человек и культура. 2015. № 2.
  13. Самодерженков А. Н., Карданова Е. Ю., Сатова А. К., Орел Е. А., Куликова А. А., Момбиева Г. А., Казахбаева Г. И., Дуйсенбаева А. О. Оценка психологической готовности студентов педагогических вузов к профессиональной деятельности // Вопросы образования. 2021. № 3.
  14. Самоукина Н. В. Психология профессиональной деятельности. СПб.: Питер, 2004.
  15. Ситников В. Л., Регуш Л. А., Кедич С. И., Комарова А. В., Парнюк Н. В., Казначеева Н. Б., Карагачева М. В. Социально-психологическая перцепция в системе образования. СПб., 2016.
  16. Чеснокова О. Б. Возрастной подход к изучению социального интеллекта // Вопросы психологии. 2005. № 5.
  17. Aye S. M., Maw N. N. An Analytical Study of Teacher Educator’s Social Intelligence // Journal of the Myanmar Academy of Arts and Science. 2020. Vol. XVIII. No. 9B.
  18. Malik M. A., Siddique F., Hussain S. N. Exploring the Development of Social Intelligence of Students During University Years // Pakistan Journal of Education. 2018. Vol. 35. No. 1.
  19. Panda M. Emotional Intelligence as a Correlate of Self-Actualization among Teachers at Secondary Teachers Training College // International Journal of Multidisciplinary Research and Development. 2015. Vol. 2. No. 12.

Author information

Anna Vsevolodovna Dmitrieva

Nizhny Novgorod State Pedagogical University of Kozma Minin

About this article

Publication history

  • Received: November 6, 2023.
  • Published: December 21, 2023.

Keywords

  • социальный интеллект
  • социальный интеллект педагога
  • невербальный компонент социального интеллекта
  • социально-перцептивные способности
  • самоактуализация
  • social intelligence
  • social intelligence of a teacher
  • non-verbal component of social intelligence
  • socio-perceptual abilities
  • self-actualization

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)