• Original research article
  • December 27, 2023
  • Open access

Event design method: New meanings, typology, pedagogical potential

Abstract

The paper aims to provide a theoretical substantiation for the “event design method” notion and identify its types and the pedagogical potential of the phenomenon. The paper reflects the results of a theoretical study, which amount to inferring the essence of the event design method by integrating the theories of event-based pedagogy and instructional design; substantiating the typologization of event design by means of the “series of information criteria” method and the promising possibility of applying the identified types in the training of teacher students as counselors of children’s health improvement camps. The scientific novelty of the research lies in putting forward and substantiating the idea of combining eventivity and instructional design as the leading trends in modern educational practices to identify new meanings of the event design method and determine its types based on the parameter “student activities” using the triadic methodology (V. I. Razumov), which includes a triad as the first stable state of an object, a necessary and sufficient number of its components (attributes), providing an understanding of its essence and nature. The research findings are as follows: the definition of the “event design method” notion drawing upon the ideas of event-based pedagogy and the theory of instructional design was clarified; the types of the event design method determined by the triadic methodology were identified; the pedagogical potential of the phenomenon under study was outlined through a set of functions performed and tasks solved.

References

  1. Абызова Е. В. Педагогический дизайн: понятие, предмет, основные категории // Теоретические основы педагогики. 2010. № 3.
  2. Абызова Е. В., Воронина Д. В. Педагогический дизайн в современной России: проблемы и пути развития // Педагогический журнал. 2016. № 3.
  3. Азарова Ю. А. Ивент-технологии как педагогический ресурс формирования корпоративной культуры // Казанский педагогический журнал. 2019. № 1.
  4. Асанова С. А., Акименко Г. В. Педагогический дизайн и педагогическое проектирование как эффективные технологии организации образовательного процесса в вузе // Дневник науки. 2020. № 8.
  5. Боуш Г. Д., Разумов В. И. Методология научного исследования (в кандидатских и докторских диссертациях). М.: ИНФРА-М, 2021. https://doi.org/10.12737/991914
  6. Васильева А. В. Типологизация интерактивного обучения на основе метода «Ряд информационных критериев» (РИК) // Вестник Вятского государственного университета. 2021. № 4 (142).
  7. Волкова Н. В. Эмпирическое и теоретическое осмысление понятия «образовательное событие» // Вестник Московского университета. Серия: Педагогическое образование. 2010. № 4.
  8. Востокова С. Н. Педагогический дизайн как эффективная технология онлайн-образования // Наука, образование, инновации: актуальные вызовы XXI века: сб. науч. тр. по мат. междунар. науч.-практ. конф. (г. Белгород, 12 августа 2021 г.) / под общ. ред. Е. П. Ткачевой. Белгород: Агентство перспективных научных исследований (АПНИ), 2021.
  9. Грецова А. П. Развитие познавательных способностей старшеклассников средствами педагогического дизайна: автореф. дисс. … к. пед. н. Саратов. 2016.
  10. Григорьев Д. В. Событие воспитания и воспитание как событие // Право и образование. 2007. № 1.
  11. Гришина П. Ю. Применение педагогического дизайна при разработке программ профессионального обучения для руководителей высшего звена управления // Лидерство и менеджмент. 2016. Т. 3. № 1.
  12. Демидова И. А. Педагогический дизайн и его средства: теоретический анализ и опыт применения в педагогической практике // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/pedagogy.2019.4.3
  13. Дрозд К. В. Педагогический потенциал событийного подхода к организации взаимодействия субъектов воспитательного пространства // Приволжский научный вестник. 2013. Т. 1. № 8 (24).
  14. Колокольникова З. У., Лукина А. К. Событийная организация образовательного процесса при подготовке педагогов // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 5.
  15. Корчагина А. С., Плотникова В. В. Использование событийного подхода в условиях реализации образовательных стандартов нового поколения // Педагогика в теории и на практике: актуальные вопросы и современные аспекты: сб. ст. V междунар. науч.-практ. конф. Пенза: Наука и просвещение, 2020.
  16. Лобанов В. В. Образовательное событие как педагогическая категория // Образование и наука. 2015. № 1 (120).
  17. Махотин Д. А. Педагогический дизайн на основе принципов обучения по Меррилу // Педагогический дизайн: программы, среда, технологии: периодический сборник научных и методических материалов. М.: А-Приор, 2020. Т. 1.
  18. Михалева М. В. Педагогический потенциал: его содержание и свойства как категориальные признаки // Антропологическая дидактика и воспитание. 2023. Т. 6. № 1.
  19. Нагаева И. А. Педагогический дизайн и педагогическое проектирование: проблемы и перспективы // Информатизация и связь. 2012. № 4.
  20. Недолужко О. В. Типологизация, идентификация и диагностика интеллектуального капитала организации с использованием категориального метода «Ряд информационных критериев» // Вестник Тюменского государственного университета. Социально-экономические и правовые исследования. 2017. Т. 3. № 1.
  21. Плотников Р. Е., Гранкина Т. А. Педагогический дизайн проектирования образовательных программ // Педагогический дизайн: программы, среда, технологии: периодический сборник научных и методических материалов. М.: А-Приор, 2020. Т. 1.
  22. Прохорова М. П., Ваганова О. И. Технология образовательного события в российской и зарубежной образовательной практике // Вестник Мининского университета. 2019. Т. 7. № 4.
  23. Такушевич И. А. Аксиологическая модель педагогического дизайна // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2015. № 112 (08).
  24. Фролова С. В., Илалтдинова Е. Ю. Концепция образовательного события в практикоориентированной парадигме высшего образования // Вестник Мининского университета. 2017. № 1.
  25. Чернобай Е. В., Корешникова Ю. Н. Дидактика и педагогический дизайн: что общего и что особенного? // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1. № 5 (78).
  26. Шалашова М. М., Шевченко Н. И. Педагогический дизайн: сущностные характеристики в системе высшего образования // ЦИТИСЭ. 2019. № 5 (22).
  27. Шалашова М. М., Шевченко Н. И. Педагогический дизайнер: место и роль в образовании // Педагогический дизайн: программы, среда, технологии: периодический сборник научных и методических материалов. М.: А-Приор, 2020. Т. 1.
  28. Fox B. E., Doherty J. J. Design to learn, learn to design: Using backward design for information literacy instruction // Communications in Information Literacy. 2012. Vol. 5 (2).
  29. Korshunova O. V.Rural schools: A model for achieving targets for personal development in a psychologically comfortable educational environment // Perspektivy nauki i obrazovania – Perspectives of Science and Education. 2022. Vol. 58 (4). https://doi.org/10.32744/pse.2022.4.29
  30. Yusop F. D., Correia A. P. A practical instructional design approach for instructional multimedia production in an instructional consulting environment // AECT International Convention. Orlando, 2008.

Author information

Olga Vitalievna Korshunova

Dr

Vjatka State University

Anna Vasilievna Popova

Syktyvkar State University named after Pitirim Sorokin

About this article

Publication history

  • Received: November 3, 2023.
  • Published: December 27, 2023.

Keywords

  • со-бытийная педагогика
  • педагогический дизайн
  • триадичная методология
  • типологизация метода событийного дизайна
  • event-based pedagogy
  • instructional design
  • triadic methodology
  • typologization of the event design method

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)