• Original research article
  • February 21, 2024
  • Open access

The technology of creative collective project “Illustrated Book” as a means of developing professional competencies of students – future preschool and elementary education teachers

Abstract

The research aim is to justify the use of the technology of organizing a creative collective project “Illustrated Book” as a means of enlightenment, popularizing cultural heritage, and enhancing students’ cognitive, communicative, managerial, methodological, creative, and reflexive components of a teacher’s professional competence. The article addresses the issue of developing professional competencies of pedagogical university students (future preschool educators and elementary school teachers). The novelty of the study is determined by presenting an author’s step-by-step technology for familiarizing students with works of art and organizing creative collective projects, giving students the opportunity to develop organizational, pedagogical, and artistic skills necessary for their future professional activities. As a result of the research, the structure, stages, conditions, organization options, and implementation of collective student projects “Illustrated Book” as a means of developing professional competencies of pedagogical university students have been developed and substantiated.

References

  1. Ариарский М. А. Педагогическая культурология. СПб.: Концерт, 2012.
  2. Белкина В. Н., Ревякина И. И. Педагогическая рефлексия как профессиональная компетенция // Ярославский педагогический вестник. 2010. № 3.
  3. Богуцкая Т. В., Сазонова Н. П. Управление развитием профессиональных компетенций будущих педагогов дошкольного и начального образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2019. № 8 (205).
  4. Буянова Т. А. Культурологические основы художественного воспитания дошкольников и младших школьников средствами искусства // Актуальные проблемы теории и практики психологических, психолого-педагогических и педагогических исследований: сб. трудов междунар. науч.-практ. конф. «XV Левитовские чтения». М.: Московский государственный областной университет; Перо, 2020.
  5. Буянова Т. А. Технология подготовки выпускной квалификационной работы по проблемам развития детского творчества: учеб.-метод. пособие. М.: Изд-во Московского педагогического государственного университета, 2022.
  6. Буянова Т. А. Формирование эмоционально-выразительного образа в рисунках детей: монография. М.: Изд-во Московского педагогического государственного университета, 2014.
  7. Ваняев В. А. Историко-культурологический аспект копирования произведений изобразительного искусства // Преподаватель ХХI век. 2012. № 3.
  8. Иванов И. П. Энциклопедия коллективных творческих дел // Управление школой. 1999. № 41 (137). https://upr.1sept.ru/article.php?ID=199904101
  9. Иванов И. П. Энциклопедия коллективных творческих дел. 1989. http://kommunarstvo.ru/biblioteka/bibivaent.html?ysclid=lsp4avudol705361584
  10. Каган М. С. Философия культуры: учеб. пос. для академического бакалавриата. М.: Юрайт, 2019.
  11. Кузин В. С. Изобразительное искусство и методика его преподавания в школе: учеб. для студентов сред. спец. учеб. заведений и худож.-граф. фак. пед. ин-тов и ун-тов. Изд-е 3-е, перераб. и доп. М.: Агар, 1998.
  12. Мамченко А. А., Макаров М. И. Культура чтения в эпоху постграмотности: стратегии чтения и задачи общеобразовательной школы // Ценности и смыслы. 2021. № 4 (74).
  13. Михайлова Н. Н. Образование и сохранение культурного наследия // Традиционное прикладное искусство и образование. 2019. № 3 (29).
  14. Сорвачева И. Д. Профессиональные компетенции и компетентность педагога // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 74-2.
  15. Шумкина О. Н. Подготовка будущих учителей к формированию стилистических умений младших школьников // Актуальные проблемы теории и практики психологических, психолого-педагогических и лингводидактических исследований: сб. материалов междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, 17-18 апреля 2019 г.). М.: Московский государственный областной университет, 2019.

Author information

Tatiana Anatolievna Buyanova

PhD

Federal State University of Education, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 12, 2024.
  • Published: February 21, 2024.

Keywords

  • творческий коллективный проект
  • профессиональные компетенции педагогов дошкольного и начального образования
  • иллюстрирование книги
  • популяризация культурного наследия
  • реализация дисциплин художественно-эстетического цикла
  • creative collective project
  • professional competencies of preschool and elementary education teachers
  • book illustration
  • popularization of cultural heritage
  • implementation of disciplines of the artistic-aesthetic cycle

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)