• Original research article
  • February 26, 2024
  • Open access

Connection between awareness of the value of time and the development of soft skills among engineering and management students

Abstract

The purpose of the study is to determine the relationship between the awareness of time values among engineering and management students and their soft skills development. The article examines the significance of soft skills, including self-management, awareness of time values. Correlational relationships between the last skill and others (readiness to communicate, critical thinking, emotional intelligence) are identified. The scientific novelty of the study lies in the identification of social-cognitive predictors of time values and finding correlations between this parameter and some soft skills of engineering students. As a result of the research, it is concluded that the more a student's awareness of the value of time is developed, the higher their emotional intelligence, as well as higher scores on the "Resourcefulness, Initiative, and Entrepreneurship" and "Verbal Competence" scales of the KOSKOM methodology by V. N. Kunitsyna, which enhances the communicative-personal potential of the individual. Additionally, the awareness of the value of time positively impacts the student's academic performance. In turn, developed critical thinking will more likely lead to a decrease in the considered parameter. The social-cognitive predictors of the development of awareness of the value of time in students include the following indicators: self-motivation, communicative-personal potential, as well as academic performance (direct relationship), understanding of situations, and emotional stability (inverse relationship).

References

  1. Бабчинська О. І., Прокопчук А. М. Роль самоменеджменту в управлінні і саморозвитку менеджера // Крымский экономический вестник. 2012. Т. 2. № 1 (01).
  2. Бугославская А. В. Самоменеджмент как средство коррекции самоорганизации обучающихся вуза // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. 2023. № 11.
  3. Вениг С. Б., Соловьева В. А., Абрамович В. Р. Формирование профессиональной образовательной системы с учетом когнитивных искажений в мышлении студента // Управление устойчивым развитием. 2022. № 2 (39).
  4. Викторова М. М. Самоменеджмент как инструмент личностного роста // Скиф. Вопросы студенческой науки. 2022. № 10 (74).
  5. Голя Н. Г. Технологии самоменеджмента как важный фактор развития творческого потенциала руководителей учреждений профессионально-технического образования // Науковий огляд. 2018. № 9 (52).
  6. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2021.
  7. Ильин Е. И. Методика Н. Холла оценки «эмоционального интеллекта» (опросник EQ). Эмоции и чувства. СПб.: Питер, 2011.
  8. Князев Е. Б., Сергеев А. С., Долгова Л. В., Игонин В. А. Якорь карьеры на предпринимательство у студентов медицинского вуза в зависимости от социально-демографических факторов // Педагогическое взаимодействие: возможности и перспективы: мат. IV междунар. науч.-практ. конференции. Саратов, 2022.
  9. Куницына В. Н., Казаринова Н. В., Погольша В. М. Межличностное общение. СПб.: Питер, 2001.
  10. Луценко Е. Л. Адаптация теста критического мышления Л. Старки // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Психологія. 2014. № 1110.
  11. Мосесян А. В. Жизнь и время как ценности: взгляд студента-социолога // Современная философия и социальные науки глазами молодых ученых: сб. статей и эссе. М., 2024.
  12. Нестик Т. А. Социально-психологическая детерминация группового отношения к времени: дисс. … д. психол. н. М., 2015.
  13. Осипова О. П., Шклярова О. А. Ресурс самоменеджмента в повышении профессиональной жизнеспособности и развитии управленческой культуры педагогических работников // Проблемы современного образования. 2020. № 5.
  14. Распопова А. С. Тенденции принятия решений как ресурс совладания со стрессом у студентов, занимающихся спортом // Ресурсы конкурентоспособности спортсменов: теория и практика реализации. 2021. № 11.
  15. Резник С. Д., Чемезов И. С. О понимании принципа «выкладываться полностью» в деятельности организованного менеджера // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. 2019. Т. 4. № 4.
  16. Севостьянов Д. А., Гайнанова А. Р. Целеполагание современных студентов: инверсивный анализ // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 7.
  17. Синица А. В. Организация рабочего времени как составляющая самоменеджмента руководителя // Вестник Сумского национального аграрного университета. 2012. № 3.
  18. Скрынская О. А., Шперх А. А. Развитие мягких навыков в условиях VUCA-мира // Наука и школа. 2022. № 2.
  19. Соловьева В. А., Винокурова С. А. Определение путей формирования мягких навыков у студентов инженерных специальностей в процессе преподавания дисциплины «Метрология, стандартизация и сертификация» // Всемирный день качества – 2022: мат. III междунар. конференции. Саратов, 2022.
  20. Соловьева В. А., Иноземцева Н. П. Оценка уровня эмоционального интеллекта студентов-медиков для определения потребности в совершенствовании образовательного процесса // Образование и саморазвитие. 2023. Т. 18. № 3.
  21. Старцева В. А., Нургалиева К. Р., Лапшина Е. А. Роль обучения рефлексии студентов при принятии жизненно важных решений // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66-3.
  22. Степанова Л. Н., Зеер Э. Ф. Soft skills как предикторы жизненного самоосуществления студентов // Образование и наука. 2019. № 21 (8). https://doi.org/10.17853/1994-5639-2019-8-65-89
  23. Эрнст Г. Г. Самоанализ урока на основе рефлексии: в помощь учителю // Народное образование. 2016. № 7-8 (1458).
  24. Ghali B. A. A., Miri L., Hamzah K. D. Self-Management and Its Relation to Organizational Excellence // International Journal of Engineering & Technology. 2018. Vol. 7 (4).
  25. Marchenko Yu., Veretyl’nik Yu., Zhupanova D. Innovative Technologies in the Process of Selfmanagement Implementation by Future Leader // Велес. 2019. № 3-1 (69).
  26. Stan M. M. Self-management Skills and Student Achievement – A Pilot Study // ATEE 2020 – Winter Conference 2020. Teacher Education for Promoting Well Being in School. Suceava, 2021. Vol. 16. https://doi.org/10.18662/lumproc/atee2020/34
  27. Starkey L. Critical Thinking Skills Success in 20 Minutes a Day. N. Y., 2004.

Author information

Valentina Aleksandrovna Solovyova

PhD

Saratov State University; Saratov State Medical University

Marina Viktorovna Dibrova

Saratov State University

Evgenij Borisovich Knyazev

PhD

Saratov State Medical University

Svetlana Anatolevna Vinokurova

Saratov State University

About this article

Publication history

  • Received: January 12, 2024.
  • Published: February 26, 2024.

Keywords

  • мягкие навыки
  • ценность времени
  • самоменеджмент
  • эмоциональный интеллект
  • социальный интеллект
  • социально-когнитивные предикторы
  • студенты инженерных специальностей
  • soft skills
  • value of time
  • self-management
  • emotional intellect
  • social intelligence
  • social-cognitive predictors
  • engineering students

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)