• Original research article
  • February 28, 2024
  • Open access

Psychological and pedagogical factors of a gifted child’s development in early preschool age

Abstract

This article examines the problem of identifying the giftedness of a child in early preschool age and the psychological and pedagogical factors of his development at an early stage. The purpose of the study is to substantiate the need to determine the giftedness of a child in early preschool age on the basis of psychological and pedagogical factors of his development at an early stage. The author takes as the basis of the concept of giftedness the possibility of a child achieving higher, outstanding results in one or more different areas of activity compared to peers. The scientific novelty of the study lies in the identification of a number of age-related psychological and pedagogical factors that make it possible to establish the possibility of developing a child's giftedness in early preschool age. As a result of the research, the author formulated recommendations for the development of gifted children of younger preschool age, taking into account their individual characteristics and needs.

References

  1. Адаскина А. Н., Битянова М. Р., Дружинин В. Н., Попова Л. В., Ушаков Д. В., Чурбанова С. М. Психология одарённости: от теории к практике / под ред. Д. В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 1999.
  2. Ахутина Т. В., Бабаева Ю. Д., Егорова А. Ю., Кричевец А. Н. Неравномерность интеллектуального и психомоторного развития одарённых детей // Ежегодник РПО: мат. III всерос. съезда психологов: тезисы докладов: в 8-ми т. СПб., 2003. Т. 1.
  3. Бабаева Ю. Д. Перспективные направления диагностики и развития одаренности // Одаренность: условия и факторы: мат. междунар. науч. конференции. Самара, 2020.
  4. Бабаева Ю. Д. Психологический тренинг для выявления одарённости: метод. пособие. М., 1998.
  5. Бабаева Ю. Д. Современные тенденции в исследовании одарённости // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2008. № 2.
  6. Белова Е. С. Мотивационные аспекты в развитии дошкольников с высоким творческим потенциалом // Сознание. 2020. Т. 22. № 12.
  7. Белова Е. С. Одарённость малыша: раскрыть, понять, поддержать: учеб.-метод. пособие. М.: Моск. психолого-социальный инст.; Флинта, 2004.
  8. Богоявленская Д. Б. О понятии «одаренность» // Образование личности. 2020. № 3-4.
  9. Богоявленская Д. Б., Шадриков В. Д., Брушлинский А. В., Бабаева Ю. Д., Дружинин В. Н., Ильясов И. И., Матюшкин А. М. Рабочая концепция одаренности. Изд-е 2-е. М., 2003.
  10. Выготский Л. С. Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте // Психологическая наука и образование. 1996. Т. 1. № 4.
  11. Дружинин В. Н. Психодиагностика общих способностей. М.: Юрайт, 2019.
  12. Калинцева М. А. Особенности эмоционального развития ребёнка младшего дошкольного возраста // Вопросы студенческой науки. 2022. № 3 (67).
  13. Лейтес Н. С. Возрастной подход к феноменам детской одаренности // Основные современные концепции творчества и одаренности / под ред. Д. Б. Богоявленской. М., 1997.
  14. Мазилов В. А., Слепко Ю. Н. Психологическое исследование одаренности: проблема теории и метода // Сибирский психологический журнал. 2021. № 79.
  15. Мешкова Н. В. Зарубежные исследования одаренности: социально-психологический аспект // Современная зарубежная психология. 2015. Т. 4. № 1.
  16. Теплов Б. М. Избранные труды: в 2-х т. М.: Педагогика, 1985. Т. 1.
  17. Шадриков В. Д. К новой психологической теории способностей и одаренности // Психологический журнал. 2019. Т. 40. № 2.
  18. Щебланова Е. И. Концепции и модели интеллектуальной одаренности детей: мировые тенденции и перспективы в XXI веке // Теоретическая и экспериментальная психология. 2023. Т. 16. № 2.
  19. Щебланова Е. И. Неуспешные одаренные школьники. М.: БИНОМ, 2014.
  20. Щебланова Е. И. Современные изменения в концепциях одарённости и подходах к развитию одарённости детей // Психология творчества и одаренности: сб. статей всерос. науч.-практ. конференции с международным участием: в 3-х ч. / под ред. Д. Б. Богоявленской. М., 2021. Ч. 1.
  21. Ziegler A., Stoeger H. Talent Denied: Equity and Excellence Gaps in STEMM // Annals of the New York Academy of Sciences. 2023. Vol. 1530. Iss. 1.

Author information

Tatiana Vladimirovna Zaver

PhD

International Association of Teachers of Russian Language and Literature, London, The United Kingdom

About this article

Publication history

  • Received: December 20, 2023.
  • Published: February 28, 2024.

Keywords

  • одарённый ребёнок
  • психолого-педагогические факторы
  • развитие детей младшего дошкольного возраста
  • возрастные особенности развития
  • gifted child
  • psychological and pedagogical factors
  • development of children of early preschool age
  • age-related features of development

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)