• Original research article
  • March 5, 2024
  • Open access

The essence of formative assessment as a didactic concept of higher education

Abstract

The purpose of the research is to reveal the didactic essence of formative assessment in the context of its conceptualization in the university pedagogical process. The article refers to the problem of improving the pedagogical process through the use of educational technologies of formative assessment. The study attempts to trace the evolution of the formation of the concept of formative assessment in Russian and foreign pedagogy, to identify its essence and content, to characterize formative assessment in the modern educational process of the university as a pedagogical phenomenon that contributes to improving the quality of learning. As a result, the researchers clarified the essence of the concept “formative assessment” and defined it on the basis of the conducted comprehensive analysis of the genesis of its conceptualization in global pedagogical science. The novelty of the proposed research lies in the presented characteristic of formative assessment in a modern pedagogical process of higher education institutions, revealing its essence through didactic functions and strategic principles. The paper concludes by highlighting the didactic potential of formative assessment, focusing on its essential characteristic as a regulator of educational activity, which provides the continuous development and adaptation of the pedagogical process to the individual abilities and learning needs of students in order to improve the quality of education. The practical advantage of the paper is that it proposes tactics and strategies for the implementation of formative assessment technologies in the university educational process.

References

  1. Агапов А. М., Белолуцкая А. К., Крашенинников Е. Е., Леван Т. Н., Мысина Т. Ю., Шиян О. А., Щербакова Т. В. Формирующее оценивание в высшем образовании: подходы и технологии. М.: НП Авторский клуб, 2022.
  2. Баклагова Ю. В. Стратегия обратной связи как эффективный инструмент в обучении иностранному языку // Филология в контексте коммуникации и современной культуры: мат. междунар. филологического конгресса: в 2-х т. Краснодар: Кубанский государственный университет, 2020. Т. 2.
  3. Вилкова Л. В., Грибова П. Н. Организация формирующего оценивания обучающихся на старшем этапе средней школы // Мир науки. Педагогика и психология. 2022. Т. 10. № 3.
  4. Воронцов А. Б. Формирующее оценивание: нормы, инструменты, процедуры. Краткое пособие по деятельностной педагогике: в 2-х ч. М.: НП Авторский клуб, 2018a. Ч. 2.
  5. Воронцов А. Б. Формирующее оценивание: подходы, содержание, эволюция. Краткое пособие по деятельностной педагогике: в 2-х ч. М.: НП Авторский клуб, 2018b. Ч. 1.
  6. Емельянова Т. В. Формирующее оценивание в контексте практико-ориентированного обучения в вузе в рамках формирования медиакомпетентности будущих педагогов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/ped20220082
  7. Кодрле С. В. Формативное оценивание как инновационный подход к совершенствованию процесса обучения в вузе // Актуальные аспекты лингвистики, лингводидактики и межкультурной коммуникации: сб. науч. статей II междунар. науч.-практ. конференции / отв. ред. Ю. В. Баклагова. Краснодар: Кубанский государственный университет, 2022.
  8. Масленникова М. В., Будахина Н. Л. Формативное оценивание как одна из методик оценивания достижений обучающихся // Экономический потенциал студенчества в региональной экономике / под науч. ред. Л. Г. Батраковой, Н. Л. Будахиной. Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, 2021.
  9. Мысина Т. Ю., Агапов А. М., Львовский В. А. Реализация формирующего оценивания при подготовке тренеров-технологов деятельностных образовательных практик в магистратуре // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9. № 2.
  10. Никитин И. В., Белолуцкая А. К. Концептуализация формативного оценивания в высшем образовании: результаты тематического анализа // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 11. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2021-30-11-96-109
  11. Пинская М. А. Формирующее оценивание и качество образования // Народное образование. 2010. № 1.
  12. Прияткина Н. Ю., Шорникова Н. А. Формирующее оценивание как способ повышения образовательных результатов младших школьников // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 1. https://doi.org/10.17513/spno.30530
  13. Суворова Т. Н., Бондаренко М. М. Особенности критериального оценивания с применением дистанционных образовательных технологий в условиях ФГОС нового поколения // Шамовские чтения: сб. статей XV междунар. науч.-практ. конференции. М.: 5 за знания, 2023.
  14. Хан Н. Н., Жуматова А. О. Формативное оценивание как важный аспект качественного обучения // Global Science and Innovations: Central Asia. 2021. Т. 1. № 1 (12).
  15. Шмигирилова И. Б., Рванова А. С., Григоренко О. В. Оценивание в образовании: современные тенденции, проблемы и противоречия (обзор научных публикаций) // Образование и наука. 2021. Т. 23. № 6.
  16. Шмигирилова И. Б., Рванова А. С., Таджигитов А. А. Возможность интеграции суммативного и формативного оценивания в обучении математике // Вестник Северо-Казахстанского университета им. М. Козыбаева. 2022. Т. 4. № 56.
  17. Юрченко М. А. Формирующее оценивание в диагностике сформированности межкультурной компетенции // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2023. № 207. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2023-207-37-46
  18. Black P. J., Wiliam D. Assessment and Classroom Learning // Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 1998. Vol. 5 (1). https://doi.org/10.1080/0969595980050102
  19. Black P. J., Wiliam D. Developing the Theory of Formative Assessment // Educational Assessment Evaluation and Accountability. 2009. Vol. 21 (1). https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5
  20. Black P. J., Wiliam D. Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment // Phi Delta Kappan. 2010. Vol. 92 (1). https://doi.org/10.1177/003172171009200119
  21. Bloom B. S. Learning for Mastery. Instruction and Curriculum // Regional Education Laboratory for the Carolinas and Virginia, Topical Papers and Reprints. 1968. Iss. 1.
  22. Canadas L. Contribution of Formative Assessment for Developing Teaching Competences in Teacher Education // European Journal of Teacher Education. 2023. Vol. 46 (3). https://doi.org/10.1080/02619768.2021.1950684
  23. Hattie J. A. C. Teachers Make a Difference: What Is the Research Evidence? Paper Presented at the Building Teacher Quality: What Does the Research Tell Us // ACER Research Conference. Melbourne, 2003.
  24. Hattie J. A. C. Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-analyses Relating to Achievement // International Review of Education. 2011. Vol. 57. https://doi.org/10.1007/s11159-011-9198-8
  25. Irons A., Elkington S. Enhancing Learning through Formative Assessment and Feedback. L.: Routledge, 2021. https://doi.org/10.4324/9781138610514
  26. Kyttälä M., Björn P. M., Rantamäki M., Lehesvuori S. Assessment Conceptions of Finnish Pre-service Teachers // European Journal of Teacher Education. 2022. 31 Mar. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2058927
  27. Lui A. M., Andrade H. L. The Next Black Box of Formative Assessment: A Model of the Internal Mechanisms of Feedback Processing // Frontiers in Education. 2022. Vol. 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.751548
  28. Lutovac S., Flores M. A. Conceptions of Assessment in Pre-service Teachers’ Narratives of Students’ Failure // Cambridge Journal of Education. 2021. Vol. 52. Iss. 1. https://doi.org/10.1080/0305764X.2021.1935736
  29. Morris R., Perry T., Wardle L. Formative Assessment and Feedback for Learning in Higher Education: A Systematic Review // Review of Educational Research. 2021. Vol. 9. https://doi.org/10.1002/rev3.3292
  30. Pallotti G., Rosi F., Borghetti C. Analisi dell’interlingua, valutazione formativa e sperimentazione educativa nella formazione docenti // Revista de Italianística. 2021. No. 42.
  31. Petty G. Teaching Today. A Practical Guide. 4th ed. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd, 2009.
  32. Scriven M. The Methodology of Evaluation // Perspectives of Curriculum Evaluation / ed. by R. W. Tyler, R. M. Gagne, M. Scriven. Chicago: Rand McNally, 1967.
  33. Stiggins R. Ahead of the Curve: The Power of Assessment to Transform Teaching and Learning. Bloomington: Solution Tree, 2007.
  34. Stiggins R. From Formative Assessment to Assessment FOR Learning: A Path to Success in Standards-Based Schools // Phi Delta Kappan. 2005. Vol. 87 (04).
  35. Stiggins R. J. Assessment Crisis: The Absence of Assessment for Learning // Phi Delta Kappan. 2002. Vol. 83 (10). https://doi.org/10.1177/003172170208301010
  36. Stiggins R. The Perfect Assessment System. Alexandria: ACSD, 2017.
  37. Wolterinck Ch., Poortman C., Schildkamp K., Visscher A. Assessment for Learning: Developing the Required Teacher Competencies // European Journal of Teacher Education. 2022. 19 Sep. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2124912
  38. Zemlyanskaya E. N. Formative Assessment of Educational Achievements of Students in Primary Education: Teacher Training // Cognitive – Social, and Behavioural Sciences – icCSBs. European Proceedings of Educational Sciences. 2020. Vol. 1. https://doi.org/10.15405/epes.20121.10

Author information

Svetlana Vyacheslavovna Kodrle

PhD

Kuban State University, Krasnodar

Natalia Romanovna Lopatina

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: January 16, 2024.
  • Published: March 5, 2024.

Keywords

  • concept of formative assessment
  • formative assessment
  • informative feedback
  • self-assessment
  • peer assessment
  • понятие формативного оценивания
  • формативное оценивание
  • информативная обратная связь
  • самооценка
  • взаимное оценивание

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)