• Original research article
  • March 13, 2024
  • Open access

Subject-language integrated teaching of English for students in energy specializations

Abstract

The aim of the research is to assess the effectiveness of the developed integrated course of a foreign language and physics aimed at enhancing communicative and general professional competencies among energy field students with a basic level of English proficiency. The article sequentially describes the outcomes of integrating the foreign language and physics course into the educational process for energy field students, including statistical data analysis of experimental teaching and provides examples of tasks. The research novelty lies in the development of a fundamentally new concept of teaching professionally-oriented foreign language at the university, wherein students not only learn terminology related to their future specialization and work with professionally-oriented texts but study technical disciplines in English based on the knowledge system and patterns of these disciplines. In other words, the content of the professionally-oriented foreign language course consists of modules from the physics and technical discipline block. It should be noted that the same topics and modules are simultaneously studied in Russian and during the physics course. The research establishes that with a proper synchronization of educational materials from different blocks of the curriculum, a high level of student competence in solving professional communicative tasks in a foreign language can be achieved.

References

  1. Анненкова А. В., Амосова Т. В., Виолина М. И., Зимина С. А., Факторович Т. В. Опыт преподавания иностранного языка в аграрном вузе: лингводидактические стратегии и тактики. Молодежный: Иркутский государственный аграрный университет им. А. А. Ежевского, 2023.
  2. Анненкова А. В., Киселева И. Н. Опыт обучения студентов основам делового общения посредством интеграции дисциплин базового цикла // Бизнес. Образование. Право. 2022. № 2 (59).
  3. Анненкова А. В., Клибанова Ю. Ю. Английский язык для энергетических направлений подготовки: интегрированный практический курс. СПб.: Лань, 2023a.
  4. Анненкова А. В., Клибанова Ю. Ю. Интегрированный курс английского языка для студентов энергетических направлений подготовки. Молодежный: Изд-во ИрГАУ, 2022a.
  5. Анненкова А. В., Клибанова Ю. Ю. Интегрированный курс иностранного языка в вузе как реализация системного подхода к формированию общепрофессиональных компетенций // Проблемы и перспективы устойчивого развития агропромышленного комплекса: мат. всерос. науч.-практ. конференции с международным участием, посвященной памяти А. А. Ежевского (п. Молодежный, 17-18 ноября 2022 г.). Молодежный: Иркутский государственный аграрный университет им. А. А. Ежевского, 2022b.
  6. Асадулина Е. Ю. Интеграция общепрофессиональных дисциплин как средство повышения качества профессиональной подготовки курсантов военно-инженерного вуза: на примере интегративного курса «Механика»: автореф. дисс. … к. пед. н. Челябинск, 2005.
  7. Безрукова В. С. Интеграционные процессы в педагогической теории и практике: монография. Екатеринбург, 1994.
  8. Власко Н. К., Ерохин С. К. Невербальные графические элементы в техническом тексте в курсе языковой подготовки студентов магистратуры // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 4.
  9. Вржащ Е. Э., Клибанова Ю. Ю. Физика: электричество и магнетизм. Дюссельдорф: LAP LAMBERT, 2017.
  10. Кулагин П. Г. Межпредметные связи в процессе обучения. М.: Просвещение, 1981.
  11. Кустов Ю. А. Интегративная функция принципа преемственности // Интеграционные процессы в педагогической теории и практике: сб. науч. трудов. Свердловск: Изд-во СИПИ, 1990. Вып. 1 / ред. В. С. Безрукова.
  12. Леушина И. В. Совершенствование подготовки специалистов технического профиля на основе моделирования ее иноязычной составляющей в условиях уровневого высшего образования: автореф. дисс. … д. пед. н. Н. Новгород, 2010.
  13. Лиферов А. П. Интеграция мирового образования – реальность третьего тысячелетия. М.: Славянская школа, 1997.
  14. Федорец Г. Ф. Проблема интеграции в теории и практике обучения. Л.: ЛГПИ, 1989.
  15. Чапаев Н. К. Педагогическая интеграция: методология, теория, технология: монография. Екатеринбург: РГППУ, 2019.
  16. Шрейдер Ю. А. Единство взаимодействия общественных и естественных наук. М.: Наука, 1990.
  17. Яковлев И. П. Интегративные процессы в высшей школе. Л.: Изд-во Ленингр. гос. ун-та, 1980.

Author information

Arina Vladimirovna Annenkova

PhD

Irkutsk State Agricultural University named after A. A. Ezhevsky

Yuliya Yurievna Klibanova

PhD

Irkutsk State Agricultural University named after A. A. Ezhevsky

Irina Nikolaevna Mukhomedzyanova

PhD

Russian University of Sport (Irkutsk branch)

About this article

Publication history

  • Received: February 1, 2024.
  • Published: March 13, 2024.

Keywords

  • интегрированное обучение
  • предметно-языковое обучение
  • профессионально-ориентированный иностранный язык
  • общепрофессиональная компетенция
  • коммуникативная компетенция
  • синхронизация обучающих материалов
  • integrated education
  • subject-language teaching
  • professionally-oriented foreign language
  • general professional competence
  • communicative competence
  • synchronization of educational materials

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)