• Original research article
  • March 20, 2024
  • Open access

The role of universities in preserving the linguistic and cultural diversity of the regions of the Russian Federation (based on the activities of the Association of Finno-Ugric Universities)

Abstract

The purpose of this article is to determine the role of regional universities that are members of the Association of Finno-Ugric Universities and participants in the Strategic Academic Leadership Program "Priority 2030" in preserving the linguistic and cultural diversity of the Russian Federation. The article describes the main activities aimed at the development of the Mordovian, Mari, and Udmurt languages, as well as identifies the conditions for their implementation. The scientific novelty lies in defining the pedagogical potential of activities aimed at preserving the linguistic and cultural diversity of Russia for the development of the higher education system. Additionally, for the first time, an analysis is conducted on the influence of the Strategic Academic Leadership Program "Priority 2030" on the functioning of the Mordovian, Mari, and Udmurt languages. The research revealed that the implementation of the Strategic Academic Leadership Program "Priority 2030" enables regional universities to intensify their efforts to preserve the linguistic and cultural diversity of Russia through processes of digitalization, the creation of scientific innovations, and the formation of network communities for workforce preparation. The main conditions for the effective implementation of such programs can include long-term planning, an ethno-cultural approach, and interdisciplinarity. The activities focused on preserving the linguistic and cultural diversity of the country within the scientific, educational, and upbringing system of a university harmonize the process of forming national-cultural identity and intercultural tolerance of modern students.

References

  1. Боргояков С. А. Формирование и укрепление общероссийской гражданской идентичности обучающихся на основе духовно-нравственных ценностей народов России // Университет в эпоху педагогических новаций: сборник статей по итогам Второго профессорского педагогического форума. М.: Общероссийская общественная организация «Российское профессорское собрание», 2023.
  2. Вертякова Э. Ф. Теоретико-методологические аспекты регулирования этнокультурных отношений в образовательном пространстве: монография. Челябинск: ЧГПУ, 2006.
  3. Дятлова Т. А., Ванькова О. В. Креативные индустрии и национальный брендинг в ХМАО-Югре // Актуальные вопросы современной экономики. 2021. № 7.
  4. Жесткова Е. А. Этнокультурный подход к патриотическому воспитанию современных подростков // Нижегородское образование. 2021. № 2.
  5. Кларк Б. Р. Поддержание изменений в университетах. Преемственность кейс-стади и концепций / пер. с англ. Е. Стёпкиной; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2011.
  6. Кондратьева Н. В., Ильина Н. В. Деятельность Ассоциации финно-угорских университетов в рамках интегративных процессов в образовании // Педагогическое образование в России. 2015. № 12.
  7. Лешуков О. В., Евсеева Д. Г., Громов А. Д., Платонова Д. П. Оценка вклада региональных систем высшего образования в социально-экономическое развитие регионов России / Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. М.: НИУ ВШЭ, 2017.
  8. Нефедова А. С. Патриотическое воспитание студентов в современном вузе // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: Педагогические науки. 2018. Т. 13. № 5.
  9. Ортега-и-Гассет X. Миссия университета / пер. с исп. М. Н. Голубевой; ред. пер. А. М. Корбут; под общ. ред. М. А. Гусаковского. Мн.: БГУ, 2005.
  10. Перфильева О. В. Университет и регион: на пути к реализации третьей функции // Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика. 2011. Т. 6. № 1.
  11. Попов А. А., Глухов П. П. Роль университетов в конкурентоспособности городов и городских агломераций // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 11.
  12. Пучкова Н. В., Шутро Е. Н., Михуля Д. Ю. Креативный кластер Югры как инструмент социально-экономического развития региона // Вестник Сургутского государственного университета. 2023. Т. 11. № 1.
  13. Сковородкина И. З. Этнопедагогический подход к образованию народов России: история, теория, практика: монография. М.: ИТИП РАО, 2008.
  14. Шаповалов В. К. Этнокультурная направленность российского образования: автореф. дисс. … д. пед. н. Ставрополь, 1997.
  15. Clark B. R. Creating Entrepreneurial Universities: Organisational Pathways of Transformation. Oxford: Pergamon Press for International Association of Universities, 1998.
  16. Clark B. R. Sustaining Change in Universities: Continuities in Case Studies and Concepts. Maidenhead: Open University Press, 2004.

Author information

Natalia Vladimirovna Kondrateva

Dr

Udmurt State University, Izhevsk

Tatiana Aleksandrovna Dyatlova

PhD

Yugra State University, Khanty-Mansiysk

About this article

Publication history

  • Received: February 10, 2024.
  • Published: March 20, 2024.

Keywords

  • трансформация университетов
  • Ассоциация финно-угорских университетов
  • высшее образование
  • этнокультурные ценности
  • программа стратегического академического лидерства «Приоритет 2030»
  • university transformation
  • Association of Finno-Ugric Universities
  • higher education
  • ethnocultural values
  • Strategic Academic Leadership Program "Priority 2030."

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)