• Original research article
  • April 18, 2024
  • Open access

Formation of the basic logical activity “identification of cause-and-effect relationships in the study of phenomena and processes” in schoolchildren

Abstract

The aim of the research is to substantiate the need to introduce an educational module aimed at developing the basic logical activity “identification of cause-and-effect relationships” into the school educational process from the perspective of personalized learning. The paper proposes the structure of the specified educational module and substantiates its compliance with the personalized learning model. The scientific novelty of the research lies in elaborating a technology for the consistent formation of the basic logical activity “identification of cause-and-effect relationships in the study of phenomena and processes” in schoolchildren from the perspective of personalized learning. As a result, it was determined that compliance with the key foundations of the personalized approach will contribute to the development of basic logical operations, such as the identification of cause-and-effect relationships, since conditions are created for motivating students, ensuring a clear understanding of the essence and necessity of performing specific activities, and also an opportunity for reflection is provided.

References

  1. Ермаков Д. С., Кириллов П. Н., Корякина Н. И., Янкевич С. А. Персонализированная модель образования с использованием цифровой платформы / под ред. Е. И. Казаковой. М.: Вклад в будущее, 2020.
  2. Зеер Э. Ф. Персонализированная учебная деятельность обучающихся как фактор их подготовки к профессиональному будущему // Профессиональное образование и рынок труда. 2021a. № 1.
  3. Зеер Э. Ф. Теоретико-прикладные основания персонализированного образования: перспективы развития // Педагогическое образование в России. 2021b. № 1.
  4. Лазарев В. С. Концептуальная модель формирования профессиональных умений у студентов // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2011. № 2.
  5. Лопанова Е. В., Савина Н. В. Соотношение понятий персонализация, персонификация и кастомизация образования // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-4.
  6. Подымова Л. С., Полякова Я. Ю., Чуприянова О. В. Содержание понятия «персонализированное обучение»: к проблеме исследования // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2021. № 2.
  7. Разработка учебного модуля в персонализированной модели образования: методическое пособие / под ред. Д. С. Ермакова. М.: АНО «Платформа новой школы», 2019.
  8. Савина Н. В. Методологические основы персонализации образования // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2020. Т. 14. № 4.

Author information

Elena Andreevna Gavrisenko

PhD

Surgut State Pedagogical University

Natalia Viktorovna Frolova

PhD

Surgut State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: March 8, 2024.
  • Published: April 18, 2024.

Keywords

  • персонализированное обучение
  • логические универсальные учебные действия
  • выявление причинно-следственных связей
  • системно-деятельностный подход
  • разработка учебного модуля
  • personalized learning
  • logical universal learning activities
  • identification of cause-and-effect relationships
  • systemic and activity-based approach
  • development of an educational module

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)