• Original research article
  • April 23, 2024
  • Open access

Technology for teaching foreign language written communication to future water transport workers

Abstract

The research aims to develop and present an effective training technology that ensures high educational and professional results in foreign language written communication for future water transport workers. The paper considers the author’s technology for teaching future water transport workers written communication in a foreign (English) language. This technology consists of two components: an algorithm of educational activities for students to master foreign language written communication and a system of exercises aimed at developing various interrelated skills of written professional speech in a foreign language. The scientific novelty of the research lies in designing an original technological solution that implements the theoretical foundations of teaching foreign language professional written speech in the training of future water transport workers. As a result of the research, it has been found that the process of teaching foreign language written communication is based on the natural development of a person’s written speech skills in their native language, from imitating (copying) someone else’s text to independently producing a written foreign language message. At the same time, it has been proven that the effectiveness of the written communication process depends on students’ linguistic and speech skills, as well as their discursive, pragmatic, and sociocultural skills in professional written speech in a foreign language.

References

  1. Ахутина Т. В. Модель порождения речи Леонтьева-Рябовой 1967-2005 // Вопросы психолингвистики. 2007. № 6.
  2. Бердичевский А. Л., Гиниатуллин И. А., Тарева Е. Г. Методика межкультурного иноязычного образования в вузе. М.: Флинта, 2020.
  3. Бубнова Г. И. Оценивание иноязычной коммуникативной компетенции. Французский язык: монография. М.: Флинта; Наука, 2018.
  4. Буковский С. Л., Щукин А. Н. История методов обучения иностранным языкам в схемах и таблицах. Иллюстративно-графический курс: учебное пособие. М.: Прометей, 2021.
  5. Волкова В. В. Организация самостоятельной работы студентов технических вузов по дисциплине Иностранный язык // Совершенствование методики преподавания в техническом вузе / отв. ред. О. Р. Дорняк. Воронеж: ВГЛТУ им. Г. Ф. Морозова, 2021.
  6. Гальскова Н. Д., Василевич А. П., Акимова Н. В. Методика обучения иностранным языкам: учеб. пособие. Ростов н/Д: Феникс, 2017.
  7. Горелов И. Н., Седов К. Ф. Основы психолингвистики: учебное пособие. Изд-е 3-е, перераб. и доп. М.: Лабиринт, 2001.
  8. Городецкий Б. Ю. Моделирование вербального общения и типология коммуникативных актов // Труды международного семинара «Диалог 2003» по компьютерной лингвистике и интеллектуальным технологиям. М., 2003.
  9. Дмитренко Т. А. Профессионально ориентированное обучение студентов в системе высшего языкового образования // Личность. Культура. Общество. 2011. Т. 13. № 4 (67-68).
  10. Залевская А. А. Введение в психолингвистику: учебник. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Российск. гос. гуманит. ун-т, 2007.
  11. Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке: книга для учителя. М., 1985.
  12. Коваль О. И. Особенности эффективной иноязычной профессионально-ориентированной коммуникации в неязыковом вузе // Стратегии и тактики эффективной коммуникации в вузе: материалы всероссийской научно-практической конференции. Пермь: ИПЦ «Прокростъ», 2023.
  13. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997.
  14. Мазунова Л. К. Система овладения культурой иноязычного письма в языковом вузе: дисс. … д. пед. н. М., 2005.
  15. Орлова Л. Г., Корнилова Е. С. Понятие компетенций в подготовке студентов по иностранному языку в неязыковых вузах // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2022. Т. 4. № S (90).
  16. Поляков О. Г. Профильное обучение иностранному языку: цель, содержание, принципы // Иностранные языки в школе. 2023. № 5.
  17. Сафонова В. В. Соизучение языков и культур в зеркале мировых тенденций развития современного языкового образования // Язык и культура. 2014. № 1 (25).
  18. Тарасов Е. Ф. К построению теории организационной психолингвистики // Организационная психолингвистика. 2018. № 1 (1).
  19. Чернышов С. В. Технологический подход к обучению иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2022. № 2.
  20. Чернышов С. В., Шамов А. Н. Теория и методика обучения иностранным языкам: учебник. М.: Кнорус, 2022.
  21. Шатилов С. Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе: учеб. пособие для студентов пед. ин-тов по спец. № 2103 «Иностр. яз.». М.: Просвещение, 1986.
  22. Щербакова И. О. Обучение профессионально ориентированному иностранному языку на старших курсах: на примере дисциплины «Деловой английский язык» (специальность 25.05.03) // Актуальные вопросы обучения профессионально ориентированному иностранному языку в морском вузе: проблемы и перспективы: сборник материалов II всероссийской научно-практической конференции. СПб.: ФГБОУ ВО ГУМРФ им. адмирала С. О. Макарова, 2023.
  23. Щукин А. Н. Лингводидактический энциклопедический словарь: более 2000 единиц. М.: Астрель; АСТ; Хранитель, 2008.
  24. Gablasova D. Learning technical words through L1 and L2: Completeness and accuracy of word meanings // English for Specific Purposes. 2015. Vol. 39. https://doi.org/10.1016/j.esp.2015.04.002
  25. Povolna R. On some persuasive strategies in technical discourse: Cross-cultural analysis of directives in English and Czech technical manuals // Topics in Linguistics. 2018. Vol. 19 (2). https://doi.org/10.2478/topling-2018-0011

Author information

Marina Valer’evna Moleva

Volga State University of Water Transport; Nizhny Novgorod Order of the Badge of Honor River School named after I. P. Kulibin, Nizhny Novgorod

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2024.
  • Published: April 23, 2024.

Keywords

  • технология обучения
  • иноязычная письменная коммуникация
  • учебные действия
  • алгоритм обучения
  • система упражнений
  • training technology
  • foreign language written communication
  • educational activities
  • training algorithm
  • system of exercises

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)