• Original research article
  • April 27, 2024
  • Open access

Problems of training future foreign language teachers in modern Russia and possible ways to solve them

Abstract

The research aims to justify the need to improve the system of training foreign language teachers in the context of the reorganization of higher education institutions based on the identification of deficits faced by young specialists – foreign language teachers. The paper discusses the main problems in both the methodological and psychological training of graduates of specialized faculties, identified during the survey of students of specialized faculties, young professionals and teachers working in secondary schools. The author classified the problems in the field of teacher training that are faced by both teachers of specialized faculties and graduates working in schools. In addition, an attempt is made to outline possible solutions to the identified problems. The scientific novelty of the paper lies in the fact that the author put forward proposals for changing the technology of training future foreign language teachers, taking into account the identified deficits. The study is based on data obtained in academic year 2023/2024 through interviews and surveys of respondents, as well as an analysis of data posted on the websites of higher education institutions in the section “Education”. As a result of the research, the problems were identified and the corresponding solutions when designing an educational program for training students – future foreign language teachers, taking into account the requirements that they face in practice were proposed.

References

  1. Герасимова М. А. Особенности формирования педагогических компетенций учителей, обучающихся в педагогической магистратуре // Студенческая наука и XXI век. 2018. № 2-2.
  2. Данько Ю. В. Педагогическая модель как система подготовки учителя иностранного языка // Вопросы педагогики. 2022. № 4-1.
  3. Игна О. Н. Современная методическая подготовка учителей иностранных языков: состояние, проблемы, перспективы // Актуальные проблемы филологии и методики преподавания иностранных языков. 2022. Т. 16. № 1.
  4. Мальченко А. А. Моделирование региональной многоуровневой системы подготовки учителя (на примере тульской экспериментальной модели подготовки учителя иностранного языка) // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2005. № 1.
  5. Милованова Л. А., Караваева А. С. Мониторинг процесса подготовки учителя иностранного языка через анкетирование бакалавров педагогического направления подготовки // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 5.
  6. Мишина Е. Н., Ступникова Г. Н. Особенности профессиональной подготовки учителей иностранного языка // Наука и Образование. 2023. Т. 6. № 1.
  7. Санникова С. В., Водолеева Е. Ю. Проблема профессиональной подготовки будущих учителей иностранного языка // Профессиональное сообщество преподавателей иностранного языка XXI века: материалы всероссийской очно-заочной научно-практической конференции с международным участием / Шадринский государственный педагогический университет, кафедра английского языка и методики его преподавания, научная лаборатория «Технологии и методики обучения английскому языку»; отв. ред. А. В. Дубаков. Шадринск, 2017.
  8. Суханкина Н. В. Модели магистерской подготовки будущих учителей химии: европейский опыт // Педагогическое образование в условиях трансформационных процессов: методология, теория, практика: материалы V международной научно-практической конференции. Мн., 2012.
  9. Убайдуллоева Ф. А. Формирование методической компетенции будущих учителей иностранного языка с целью подготовки к педагогической практике в школе // Вестник Педагогического университета. Серия 2: Педагогики и психологии, методики преподавания гуманитарных и естественных дисциплин. 2022. № 2 (12).
  10. Шамов А. Н., Чернышов С. В. Педагогическая практика как компонент профессиональной подготовки будущего учителя иностранного языка: реальность и проблемы // Отечественная и зарубежная педагогика. 2023. Т. 1. № 4 (94).

Author information

Oksana Vasilievna Afanasyeva

PhD

Moscow Information and Technological University – Moscow Architecture and Construction Institute

About this article

Publication history

  • Received: March 12, 2024.
  • Published: April 27, 2024.

Keywords

  • подготовка учителей
  • молодые специалисты
  • проблематика педагогического образования
  • педагогические вузы
  • образовательная программа
  • профессионально значимые качества педагога
  • teacher training
  • young professionals
  • problems of pedagogical education
  • pedagogical universities
  • educational program
  • professionally significant qualities of a teacher

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)