• Original research article
  • May 20, 2024
  • Open access

The phenomenon of socio-cultural effects of legal education (using the example of studying the effect of change and the effect of information interaction of the educational environment)

Abstract

Attention to the problem of studying the socio-cultural effects of legal education as a phenomenon that contributes to the formation of a law student’s personality is due to modern processes of transformation of social relations (a change in the attitude towards the spiritual and moral foundations and cultural and historical heritage of Russian society at the state level). The aim of the article is to identify and characterize the socio-cultural effects of legal education on the basis of the analysis of the specifics and capabilities of a law school in changing conditions. The article comprehensively studies the problem of socio-cultural adaptation of the younger generation in the conditions of higher education in law. The role of legal education in the socialization of a student’s personality provokes scientific interest. The scientific novelty of the study lies in the fact that it attempts to define the socio-cultural value of legal education as an effect of change and as an effect of informational interaction in the educational environment. As a result of the study, the specifics of socio-cultural aspects of legal education, a number of effects of socio-cultural interaction, such as effects of change, were identified; positive and negative effects of socio-cultural interaction in the educational information space were defined; in addition, basic manifestations of the socialization of a student’s personality were identified.

References

  1. Антонова О. Г. Социальные функции высшего образования в контексте новой образовательной парадигмы // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2018. № 1 (45).
  2. Асмолов А. Г. Стратегия социокультурной модернизации образования: на пути к преодолению кризиса идентичности и построению гражданского общества // Психолого-педагогический поиск. 2010. № 14.
  3. Асриев А. Ю. Социокультурные эффекты кадетского образования // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2022. № 3-2.
  4. Викторова Е. В., Бадаева Е. Р. «Новые» и «старые» социокультурные эффекты информационного воздействия на личность в пространстве Интернет // Коммуникология. 2019. № 1.
  5. Ефлова З. Б., Сеппянен Т. П. Эффекты и аспекты социокультурной модернизации образования в сельской местности страны // Актуальные проблемы социально-педагогической деятельности и профессиональной подготовки кадров в России: материалы всероссийской очно-заочной научно-практической конференции (г. Орел, 1 февраля 2020 г.) / под общ. ред. Г. Е. Котьковой. Орел: Орловский государственный университет имени И. С. Тургенева, 2020.
  6. Королева К. Ю. Образование в социокультурном контексте: системный подход // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право. 2007. № 1.
  7. Липская Л. А. Интеграция синергетического и социокультурного подходов в социально-гуманитарном образовании // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2023. Т. 15. № 4.
  8. Никитина Э. К., Любченко О. А., Рябов В. В., Каитов А. П. Подготовка руководителей образовательных организаций к управлению социально-педагогическими системами // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 3.
  9. Сидорова И. К. Разработка и реализация социокультурной модели образования (на примере малого северного города): автореф. дисс. … к. пед. н. Тюмень, 2003.
  10. Сычев С. Е., Джалилов С. А., Талибов А. Х. Дистанционное обучение в образовательной организации: сущность и структура // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2022. № 11 (213).
  11. Троянская С. Л. Развитие общекультурной компетентности в процессе образования / Министерство образования Российской Федерации, Удмуртский государственный университет. Ижевск: Удмуртский государственный университет, 2004.
  12. Фабриков М. С. Педагогические основы формирования правовой культуры студентов: монография / Владим. гос. ун-т им. А. Г. и Н. Г. Столетовых. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2020.
  13. Фугелова Т. А. Социокультурное образовательное пространство вуза как механизм становления и развития профессиональной мобильности будущего специалиста // Человек и образование. 2015. № 3 (44).
  14. Цирульников А. М. Модернизация и развитие образования: социокультурная альтернатива // Педагогика. 2016. № 8.
  15. Чернов Н. И. Образование как социокультурное явление: социально-философский аспект исследования: дисс. … к. филос. н. Чебоксары, 2005.
  16. Штурба В. А. Образование как социокультурный феномен: анализ ценностно-целевых компонентов // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. Т. 7. № 8.

Author information

Sergey Evgenievich Sychev

PhD

St. Petersburg Institute (branch) of the All-Russian State University of Justice (RPA of the Ministry of Justice of Russia)

About this article

Publication history

  • Received: April 7, 2024.
  • Published: May 20, 2024.

Keywords

  • высшее юридическое образование
  • социокультурные эффекты юридического образования
  • социализация личности студента-юриста
  • социокультурная ценность юридического образования
  • социокультурное взаимодействие в образовательном пространстве
  • higher legal education
  • socio-cultural effects of legal education
  • socialization of a law student’s personality
  • socio-cultural value of legal education
  • socio-cultural interaction in educational space

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)