• Original research article
  • June 7, 2024
  • Open access

Professional and personal competence of a cadet in the system of ensuring the quality of training at a military university

Abstract

The purpose of the study is to describe the structure and content of the developed model for the formation of professional and personal competence of a military university cadet. The article presents the author's approach to solving the problem of ensuring the quality of cadets' education based on the implementation of a managerial function within the framework of the nodal mechanism of the situational center (software and hardware complex) of the pedagogical system of a military university, which allows diagnosing, predicting (modeling) and correcting the pedagogical result of the system (professional and personal competence of the cadet). The scientific novelty of the study consists in substantiating the expediency of using the model of the functional system of P. K. Anokhin's behavioral act to form the professional and personal competence of a cadet as a pedagogical result of the action of the quality assurance system of a military university. As a result of the research, an approach to diagnosis, forecasting (modeling) and correction of professional and personal competence of a cadet of a military university has been developed and a structural and meaningful model of its formation has been developed.

References

  1. Аксенов К. В. Организация военно-профессиональной подготовки офицеров в вузе командного профиля. Ярославль: МО РФ, 2002.
  2. Алехин И. А., Кузнецов Ю. Н. Сравнительный историко-педагогический анализ систем обеспечения качества профессиональной подготовки российских офицерских кадров и иностранных военных специалистов // Мир образования – образование в мире. 2017. № 4.
  3. Анохин П. К. Избранные труды. Философские аспекты теории функциональных систем. М.: Наука, 1978.
  4. Антюхов А. В., Матяш Н. В., Фомин Н. В. Проектирование и внедрение системы управления качеством образования в вузе: монография. М.: Педагогическое общество России, 2010.
  5. Булат Р. Е. Управление качеством профессиональной подготовки в военно-технических вузах: дисс. … д пед. н. СПб.: ЛГОУ им. А. С. Пушкина, 2010.
  6. Галимзянов Х. М., Попов Ю. А., Сторожева Е. А. Формирование и оценка компетенций в процессе освоения образовательных программ ФГОС ВО: научно-методическое пособие. Астрахань: Астраханский ГМУ, 2017.
  7. Григорьев П. В. Ситуационный центр как инструмент взаимодействия органов государственного управления и науки // Искусственные общества. 2020. Т. 15. Вып. 3.
  8. Кальней В. А., Шишов С. Е., Бухтеева Е. Е. Управление качеством образовательного процесса: монография / Российская международная академия туризма. М.: Логос, 2015.
  9. Кузнецов Ю. Н. Комплексная оценка профессионально-личностной компетентности иностранных военных специалистов в летных вузах Воздушно-космических сил // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021а. Т. 6. № 2.
  10. Кузнецов Ю. Н. Общая теория функциональных систем как теоретико-методологическая основа педагогической системы обеспечения качества // Педагогика и просвещение. 2021b. № 1.
  11. Кузнецов Ю. Н. Узловой механизм ситуационного центра педагогической системы обеспечения качества образовательной организации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2021c. № 3.
  12. Ларина Т. В., Леонтьева Ю. С. Системный подход к проблеме диагностирования и прогнозирования качества высшего военно-профессионального образования курсантов // Вестник Воронежского государственного технического университета. 2013. Т. 9. № 3-2.
  13. Субетто А. И. Качество непрерывного образования в Российской Федерации: состояние, тенденции, проблемы, прогнозы (опыт мониторинга) / Костромской гос. ун-т им. Н. А. Некрасова. Изд-е 2-е, испр. СПб.: Астерион, 2016.

Author information

Yuri Nikolaevich Kuznetsov

Dr

Military Academy of the General Staff of the Armed Forces of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: April 9, 2024.
  • Published: June 7, 2024.

Keywords

  • военный вуз
  • обеспечение качества обучения
  • профессионально-личностная компетентность
  • педагогический результат
  • эталонный образ
  • прогнозирование развития
  • military university
  • ensuring the quality of training
  • professional-personal competence
  • pedagogical result
  • reference image
  • prediction of development

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)