• Original research article
  • July 22, 2024
  • Open access

The content of teaching a professionally oriented foreign language for students of customs

Abstract

The purpose of the study is to specify the content of teaching a professionally oriented foreign language and its subject–thematic component for students of the specialty "Customs". The article proposes the structure of the declared training course and substantiates its compliance with the selected special areas of knowledge and skills that customs specialists need to possess. The scientific novelty of the research consists in the development of the content of a professional foreign language course corresponding to the essence and purpose of teaching a professional foreign language for higher educational institutions. As a result of the study, it was found that compliance with the thematic content of training and orientation to the development of skills of active and passive types of speech activity will contribute to the harmonious formation of foreign-language professional communicative competence, increase motivation for further study of a foreign language.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Гордиенко Е. А., Лейфа А. В. Готовность к профессионально-ориентированному иноязычному общению будущих специалистов таможенного дела в высшей школе: монография. Благовещенск: АмГУ, 2017.
  3. Дмитренко Т. А. Профессионально-ориентированные технологии // Высшее образование в России. 2003. № 3.
  4. Жукова С. В. Цели и задачи профессионально-ориентированного обучения иностранному языку в медицинском вузе // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 4-1.
  5. Лазутова Л. А. Теория и практика раннего обучения иностранным языкам: монография. Саранск: МГПИ им. М. Е. Евсевьева, 2020.
  6. Литвак Р. А., Жунусова К. С. Развитие духовно-нравственных качеств личности как основа формирования гражданской позиции студенческой молодежи // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2020. № 3 (49).
  7. Ляховицкий М. В. О некоторых базисных категориях методики обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 1973. № 1.
  8. Матвеева Е. Е. Экономическая безопасность в сфере внешнеэкономической деятельности // Вестник Университета Российской академии образования. 2020. № 1.
  9. Матухин Д. Л. Профессионально ориентированное обучение иностранному языку студентов нелингвистических специальностей // Язык и культура. 2011. № 2 (14).
  10. Хлыбова М. А. Принципы проектирования содержания обучения иностранному языку в процессе непрерывного образования // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. № 1 (18).

Author information

Ksenia Evgenyevna Afonina

Ural Federal University, Yekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: June 8, 2024.
  • Published: July 22, 2024.

Keywords

  • профессионально-ориентированный иностранный язык
  • английский язык
  • таможенное дело
  • содержание обучения
  • professionally oriented foreign language
  • English
  • customs
  • content of training

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)