• Original research article
  • July 22, 2024
  • Open access

Sociocultureme as a unit of semantization of extralinguistic knowledge when teaching Russian as a foreign language

Abstract

The study aims to present the taxonomy of extralinguistic knowledge, as wells as to analyze the units of selection and semantization of extralinguistic knowledge of foreign students at a polytechnic university when teaching Russian as a foreign language, which are found in scientific literature. In addition, the researchers justify the choice of the sociocultureme as the most suitable unit. The paper demonstrates verbal, non-verbal, meta-verbal and extra-verbal ways of expressing the sociocultureme in order to reveal its content and determine the extralinguistic knowledge that should be formed and evaluated by foreign students in the process of language training. The study is novel in that it is the first to provide a theoretical justification of the term “sociocultureme” as a way of semanticizing knowledge and to prove the effectiveness of using maps of socioculturemes to form extralinguistic knowledge of foreign students when teaching Russian as a foreign language at a polytechnic university. Maps of socioculturemes are understood to be tables developed for the multidimensional expression of the sociocultureme, the selection of materials for which is carried out taking into account their authenticity, extralinguistic value, compliance with a professionally oriented subject plan, relevance for sociocultural adaptation, the possibility of using the results of the project in real communication in Russian in specified areas. As a result of the study, it was found that the sociocultureme is a way of semanticizing extralinguistic knowledge, and maps of socioculturemes help to form extralinguistic knowledge among foreign students at a polytechnic university.

References

  1. Аликина Е. В., Клейман Э. И. Организация межкультурной практики студентов-переводчиков во взаимодействии с иностранными студентами многопрофильного вуза // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 9 (162).
  2. Балютина С. Е. О содержательном наполнении термина-понятия «социокультурная компетенция» // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2008. № 3.
  3. Быкова О. И. Лингвокультурологический подход к исследованию этноконнотаций // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2001. № 2.
  4. Васильева Т. В. Лингводидактическая концепция обучения русскому языку студентов-иностранцев первого курса со слабой языковой и предметной подготовкой в вузах инженерного профиля: дисс. … к. пед. н. М., 2000.
  5. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. Три лингвострановедческие концепции: лексического фона, речеповеденческих тактик и сапиентемы. М.: Индрик, 2005.
  6. Воробьев В. В. Лингвокультурема как единица поля // Русский язык за рубежом. 1994. № 4.
  7. Воронина Л. А. Обоснование понятия экстралингвистической (фоновой) интерференции в обучении корейскому языку как иностранному // Концепт. 2021. № 10.
  8. Воронина Л. А. Формирование социокультурной компетенции при обучении устно-речевому общению на корейском языке на основе видеосюжетов: на начальном этапе общения в неязыковых вузах: дисс. … д. пед. н. СПб., 2004.
  9. Исмакова Б. С. Социокультурный подход в обучении русскому языку. Караганда, 2012.
  10. Кабакчи В. В., Белоглазова Е. В. Введение в интерлингвокультурологию: учебное пособие. СПб., 2012.
  11. Казакова Т. А. Культуроним как информация в условиях перевода // Переводческий дискурс: междисциплинарный подход: материалы III международной научно-практической конференции. Симферополь, 2019.
  12. Кубрякова Е. С. Язык и знание. На пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Российская академия наук, Институт языкознания. М.: Языки славянской культуры, 2004.
  13. Малкова М. В. Классификация экстралингвистических знаний на основе адаптационных проблем иностранных обучающихся подготовительного отделения // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 5.
  14. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М.: Русский язык. Курсы, 2010.
  15. Попова Т. Г., Мингалева О. В. Экстралингвистические знания как компонент речевой коммуникации // Вестник Кемеровского государственного университета. 2018. № 1.
  16. Пугачев И. А. Профессионально ориентированное обучение русскому языку как иностранному: теория, практика, технологии: монография. М.: РУДН, 2016.
  17. Тарнаева Л. П. Обучение будущих переводчиков трансляции культурно-специфических смыслов институционального дискурса: дисс. … д. пед. н. СПб., 2011.
  18. Тройникова Е. В. Концептуальные основы системы иноязычной информационно-стратегической подготовки студентов к межкультурному диалогу (языковой вуз): автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2023.
  19. Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи: подготовка переводчиков: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1990.
  20. Хухлаева О. В., Хакимов Э. Р., Хухлаев О. Е. Поликультурное образование: учебник для вузов. М.: Юрайт, 2024.
  21. Швецова Ю. О. Психологический компонент устной переводческой деятельности // Мир науки. 2018. № 5.
  22. Oksaar E. Models of Competence in Bilingual Interaction // Sociolinguistic Studies in Language Contact / ed. by W. Mackey and J. Ornstein. The Hague: De Gruyter Mouton, 1979.

Author information

Elena Vadimovna Alikina

Dr

Perm National Research Polytechnic University

Maria Vladimirovna Zhdanova

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: May 24, 2024.
  • Published: July 22, 2024.

Keywords

  • социокультурема
  • семантизация экстралингвистических знаний
  • экстралингвистические знания
  • социокультурная компетенция
  • обучение русскому языку как иностранному
  • sociocultureme
  • semantization of extralinguistic knowledge
  • extralinguistic knowledge
  • sociocultural competence
  • teaching Russian as a foreign language

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)