• Original research article
  • July 26, 2024
  • Open access

Historical and cultural commentary as a necessary condition for the successful implementation of the school literature curriculum

Abstract

The purpose of this study is to demonstrate how historical and cultural commentary can affect the way we perceive and interpret art. In the article, the author argues that historical and cultural commentary on works included in the school curriculum is a crucial tool for fully understanding literary texts and developing skilled readers. The article provides an overview of published monographic comments, indicating a need to revive the practice of literary commentary as both a printed publication and a methodological technique. The scientific novelty lies in the fact that, for the first time since the 1960s and 1980s, a detailed historical and cultural commentary has been conducted on a work from the school curriculum — A. A. Blok's "Night, Street, Lantern, Pharmacy, / Senseless and Dim Light...". This example illustrates the influence of historical and cultural commentary on the understanding and interpretation of the author's message. The article also explores how the everyday context of a work of art can impact our ability to adequately comprehend, psychologically accept, and spiritually develop the classical texts studied in school literature courses.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / сост. С. Г. Бочаров; текст подгот. Г. С. Бернштейн и Л. В. Дерюгина; примеч. С. С. Аверинцева и С. Г. Бочарова. М.: Искусство, 1979.
  2. Беленький Г. И. Комментированное чтение текста // Изучение художественного текста в VIII-X классах школы / под ред. Н. И. Кудряшева, Н. Д. Молдавской. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1956.
  3. Бесогонова С. А., Шалина М. А., Моторин А. В., Гаврилова Л. А. Историко-культурный комментарий к произведениям Достоевского «Братья Карамазовы», «Записки из подполья», «Подросток», «Дневник писателя» // Достоевский в средней и высшей школе: проблемы и новые подходы: монография / под науч. ред. Е. А. Фёдоровой. СПб.: Русская христианская гуманитарная академия, 2021.
  4. Благова И. В. Исторический комментарий и его роль в литературном развитии. 2018. https://multiurok.ru/files/istoricheskii-kommentarii-i-ego-rol-v-literaturnom.html
  5. Богданова О. Ю. Теория и методика обучения литературе. М.: Академия, 2008.
  6. Бродский Н. Л. «Евгений Онегин». Роман А. С. Пушкина. М.: Учпедгиз, 1950.
  7. Винокурова М. А., Сухотерина Т. П., Худенко Е. А. Историко-культурный комментарий текста с применением ресурсов мультимедийного парка на уроках русского языка и литературы в школе: учебно-методическое пособие. Барнаул: Алтайский государственный педагогический университет, 2022.
  8. Докусов А. М., Маранцман В. Г. Комедия Н. В. Гоголя «Ревизор» в школьном изучении. Л.: Просвещение, Ленинградское отделение, 1975.
  9. Долгополов Л. К. «В огне и холоде тревог» (К 100-летию со дня рождения А. Блока). Л.: Знание, 1980.
  10. Доманский В. А. Литература и культура: культурологический подход к изучению словесности в школе. М.: Флинта; Наука, 2002.
  11. Зимина Л. В. Комментирование художественных текстов: методические аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1992.
  12. Кин В. По ту сторону. М.: Советский писатель, 1956.
  13. Ломакина С. А. Историко-бытовой комментарий на уроках изучения произведений И. А. Бунина // Бунинские чтения: материалы международной научной конференции (г. Елец, 20-21 октября 2022 г.). Елец: Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина, 2022.
  14. Лотман Ю. М. Роман А. С. Пушкина «Евгений Онегин». Комментарий // Лотман Ю. М. Пушкин: биография писателя. СПб.: Искусство-СПБ, 1995.
  15. Мануйлов В. А. Роман М. Ю. Лермонтова «Герой нашего времени». Комментарий. М. – Л.: Просвещение, 1966.
  16. Методика преподавания литературы / под ред. З. Я. Рез. М.: Просвещение, 1977.
  17. Поляк Д. М. Комментарий к поэтическому тексту как основа для его анализа // Нургалиевские чтения-ХII: научное сообщество ученых ХХI столетия. Филологические науки: сборник статей по материалам международной научно-практической конференции (г. Астана, 23-24 февраля 2023 г.): в 3-х т. / под общ. ред. К. Р. Нургали. Астана: Мастер ПО, 2023. Т. I.
  18. Ривош Я. Н. Время и вещи. Очерки по истории материальной культуры в России начала ХХ века. М.: Искусство, 1990.
  19. Чуковский К. И. Люди и книги. М.: Художественная литература, 1958.

Funding

The present paper was drafted in fulfilment of the State Task assigned by the Ministry of Education and Science of the Russian Federation, pertaining to the execution of applied research on «The System of Literary Education Integrity in Educational Institutions of General and Secondary (Complete) Education», bearing the number 073-00022-23-03, dated November 7th, 2023.

Author information

Sergey Borisovich Borisov

Dr

Shadrinsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: March 7, 2024.
  • Published: July 26, 2024.

Keywords

  • литературное образование
  • историко-культурный комментарий
  • интерпретация художественного произведения
  • история повседневности
  • literary education
  • historical and cultural commentary
  • interpretation of a work of art
  • the history of everyday life

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)