• Original research article
  • July 26, 2024
  • Open access

The project activity as a component of teaching academic writing to students of non-linguistic universities in the genre of a survey report based on the material of the English language

Abstract

In order to prepare students for professional communication in the sphere of international relations, it is necessary to pay special attention to the formation of foreign language communicative competence, including teaching English Academic Writing in various written genres. The study describes the features of writing a survey report as a specific genre of Academic Writing in the English language and examines a number of stages involved in preparing and implementing the students’ project-work competition called “Best Survey Report on Sustainable Development Goals (SDGs)” which is conducted in the second-year of study at the School of International Relations at MIGIMO University. The study demonstrates that it is advisable to use project-based learning to develop foreign language competence in English Academic Writing among Bachelor students at non-linguistic Universities with a humanities focus since it allowed not only to clarify the content of English Academic Writing in the genre of a survey report but also, in gen-eral, increased the effectiveness of foreign language training in this educational environment.

References

  1. Ахмедова А. А. Проектная методика на уроках иностранного языка // Вестник науки и образования. 2021. № 2.
  2. Будакова О. В. Проект как метод реализации коммуникативного подхода в обучении английскому языку // Теория и практика образования в современном мире: материалы I международной научной конференции (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). СПб.: Реноме, 2012. Т. 1.
  3. Душеина Т. В. Проектная методика на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2009. № 5.
  4. Евдокимова М. Г. Проектная методика обучения иностранному языку как способ формирования профессиональной компетенции // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 2 (67).
  5. Захарова Е. Н. Развитие межкультурной компетенции средствами проектной методики при обучении иностранному языку // Иностранные языки в контексте межкультурной коммуникации. 2021. № 13.
  6. Остапенко А. Б. Проектная деятельность в обучении иностранному языку в вузе // Известия Волгоградского педагогического университета. 2020. № 2.
  7. Побокова О. А. Новые технологии в обучении языку: проектная работа // Новые возможности общения: достижения лингвистики, технологии и методики преподавания языков: материалы всероссийской научно-методической конференции. Иркутск: Пресс, 2003.
  8. Полат Е. С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2000. № 2.
  9. Сокол И. А. Проект как метод реализации коммуникативного подхода в обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2008. № 1.
  10. Таранова Е. Н., Платошина В. В., Сопова И. В. Метод проекта во внеаудиторной работе при обучении иностранному языку // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 1 (78).
  11. Ткачева Т. И. Проектная методика в преподавании английского языка в неязыковых вузах: целесообразность и значение // Культура и безопасность. 2023. № 1.
  12. Щекочихина Е. В. Эффективность использования проектной методики в обучении иностранному языку в неязыковом вузе // Казанский педагогический журнал. 2019. № 4.
  13. Ястребова Е. Б. Совершенствуем умение писать по-английски за 22 урока. Версия 2.0 = 22 Steps to Effective Writing. Version 2.0: учебное пособие: в 2-х кн. Профессионально ориентированный курс = The Particulars: Profession Oriented Course: уровни В1-В2. М.: МГИМО-Университет, 2022.
  14. Gahramanova Z. B. Innovative Approach to English Lessons // Colloquium Journal. 2024. No. 4.
  15. Lam N. Th. Van. Project-Based Learning in Teaching English as a Foreign Language // VNU Journal of Science, Foreign Languages. 2011. No. 27.
  16. Lungu I. Project-Based Learning as an Efficient Way of Studying English for Specific Purposes // Logos Universality Mentality Education Novelty: Philosophy & Humanistic Sciences. 2022. Vol. 10. No. 1.
  17. Oshima A., Hogue A. Writing Academic English. White Plains: Longman, 2006.
  18. Priyo A., Zahrotun H. Project-Based Learning in English Academic Writing: Students’ and Lecturer’s Views, Hindrances, and Practical Strategies // Journal of Educational Method and Instruction. 2024. No. 4.
  19. Wyrick J. Steps to Writing Well. Boston: Cengage Learning, 2017.

Author information

Natalia Viktorovna Voronevskaya

PhD

MGIMO University, Moscow

Elizaveta Dmitrievna Butsyk

MGIMO University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 9, 2024.
  • Published: July 26, 2024.

Keywords

  • обучение английскому языку
  • академическое письмо
  • проектная деятельность
  • статистический обзор на английском языке
  • структура обзора
  • языковые единицы
  • цели устойчивого развития
  • English language teaching
  • academic writing
  • project activity
  • survey report in the English language
  • structure of survey report
  • language units
  • sustainable development goals

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)