• Original research article
  • July 29, 2024
  • Open access

Features of teaching a foreign language (English) to students of a language university in a multilingual educational space (on the example of the Republic of Tatarstan)

Abstract

The purpose of this study is to identify the features of teaching English-speaking speech to students of a language university in a multilingual environment. In the work, special attention is paid to the positive and negative factors of the interaction of languages, as well as the influence of the multilingual educational environment of the university on the language abilities of students. The article analyzes Russian and foreign developments devoted to the specifics of the multilingual educational environment of the university when learning English; identifies the features in teaching a foreign language in modern conditions in higher education institutions; The authors have conducted research to understand how students at a language university feel about having three languages in their curriculum. The analysis of theoretical and practical material on multilingualism is devoted to the phenomenon of the multilingual educational environment, as well as the influence of the multilingual environment and bi- and polylinguism on English language learning. The scientific novelty of the research lies in the study and disclosure of the features of the organization of foreign language teaching in the multilingual educational space of a language university. Therefore, using a multilingual educational approach that takes into account all the benefits and drawbacks identified during this study can help learners feel more comfortable when acquiring a foreign language and improve their interlanguage communication skills.

References

  1. Барышников Н. В. Этнолингводидактика и русский язык // Мир русского слова. 2002. № 2.
  2. Бондаревская Е. В. Теория и практика личностно-ориентированного образования. Ростов н/Д: Булат, 2000.
  3. Верещагин Е. М. Психологическая и методическая характеристика двуязычия (билингвизма). М.: Директ-Медиа, 2014.
  4. Выготский Л. С. Умственное развитие детей в процессе обучения: сборник статей. М.: ЁЁ-Медиа, 2024.
  5. Дзапарова З. Г. Полилингвальное образование как основа сохранения культурного разнообразия человечества // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. № 2 (15).
  6. Жажева Д. Д., Жажева С. А. Психологические аспекты повышения культуры устной и письменной речи учащихся // Актуальные проблемы современной педагогической психологии: сборник научных трудов: посвящается десятилетнему юбилею кафедры педагогической психологии Адыгейского государственного университета. Майкоп, 2017.
  7. Клочко И. А. Проблема полилингвизма в лингводидактике // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2022. № 2-2.
  8. Миролюбов А. А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М.: Ступени; Инфра-М, 2002.
  9. Пассов Е. И. Теория методики. Иноязычное образование: организация и управление. Липецк: Типография, 2015.
  10. Севекпит Ч. В. Особенности языкового обучения в условиях полилингвизма // Вестник Тувинского государственного университета. Педагогические науки. 2021. № 1 (75).
  11. Седых Д. В. К вопросу об особенностях организации учебного процесса в билингвальной образовательной среде высшей школы // Международный журнал экспериментального образования. 2016. № 12.
  12. Седых Д. В. Педагогическое обеспечение процесса обучения студентов вуза в полилингвальной образовательной среде: автореф. дисс. … к. пед. н. Кемерово, 2019.
  13. Сидакова Н. В. Переосмысление приоритетов и ценностных установок в полилингвальном и поликультурном образовании // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. Т. 7. № 1 (22).
  14. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций: пособие для студентов пед. вузов и учителей. М.: АСТ, 2010.
  15. Старинина О. В. Фоссилизация как билингвальный феномен овладения иностранным языком у студентов неязыкового вуза // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 10.
  16. Туова М. Р. Использование национально-регионального компонента при взаимосвязанном развитии русской и английской речи в национальной (адыгейской) школе // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2009. № 4.
  17. Федосеева Л. А. Концепция педагогического воспитания Е. В. Бондаревской // Современные научные исследования и инновации. 2019. № 8.
  18. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учебное пособие для преподавателей и студентов. М.: Омега-Л, 2010.
  19. Abidasari E., Lestari A. Language Code-Mixing and Its Underlying Reason of Use for a Better Teaching Planning // Jurnal Pendidikan Profesi Guru. 2020. Vol. 1. No. 1.
  20. Davletbaeva D. N., Bashkirova K. A., Larionova E. S. Structural and Pragmatic Features of English, Russian and Tatar Code-Switching // Modern Journal of Language Teaching Methods. 2017. Vol. 7. Iss. 12.
  21. Ismaili M. Teaching English in a Multilingual Setting // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 199.
  22. Kong A. P., Abutalebi J., Lam K. S., Weekes B. Executive and Language Control in the Multilingual Brain // Behavioural Neurology. 2014. Vol. 2014. https://doi.org/10.1155/2014/527951
  23. Working Papers on Bilingualism. 1999. No. 3.

Author information

Natalia Nikolayevna Krivosheeva

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: February 26, 2024.
  • Published: July 29, 2024.

Keywords

  • иноязычная речь
  • полилингвальная образовательная среда
  • языковые навыки
  • многоязычие
  • развитие мышления
  • foreign language speech
  • multilingual educational environment
  • language skills
  • multilingualism
  • development of thinking

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)