• Original research article
  • July 30, 2024
  • Open access

The interdependence of the development of critical thinking and educational subjectivity in the structure of the set of meta-subject competencies of higher education students

Abstract

The purpose of the research is to theoretically conceptualise the educational potential of higher education in the development of a set of metacompetencies as an ability to realise productive activity not only in specific areas of education, but also in all spheres of life in accordance with modern socio-cultural challenges. The article deals with the essence of meta-skills, their key role in the life activity of a person in post-industrial society, his/her self-realisation in professional activity. Special attention is drawn to the development of critical thinking and educational subjectness of students as significant meta-skills in the implementation of independent cognitive activity, providing life-long learning. The scientific novelty of the research lies in the substantiation of the importance of the development of critical thinking and educational subjectness as components of the meta-goal of the educational process at the level of higher education on the basis of working out the means of their realisation via the pedagogical design of the educational-methodical complex of each academic discipline.

References

  1. Акимова Т. А. Сущность критического мышления: от Сократа до настоящего времени // Kazakhstan Science Journal. 2019. Т. 2. № 5 (6).
  2. Акулова Е. А. Психолого-педагогические условия формирования системного и критического мышления в процессе иноязычного обучения студентов // Ученые записки Орловского государственного университета. 2022. № 4 (97).
  3. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: опыт социального прогнозирования / пер. с англ. под ред. В. Л. Иноземцева. М.: Academia, 2004.
  4. Бермус А. Г. К проблеме становления теории содержания непрерывного образования // Непрерывное образование: XXI век. 2024. № 2 (46).
  5. Вершловский С. Г. Взрослость как категория андрагогики // Вопросы образования. 2013. № 2.
  6. Ветрила Е. В. Формирование группы компетенций системного и критического мышления у обучающихся по направлению «Юриспруденция»: анализ ситуации и перспективы изменений // Вестник Университета Российской академии образования. 2022. № 2.
  7. Галеф Дж. Мышление разведчика. Почему одни люди видят все как есть и принимают правильные решения, а другие – заблуждаются. М.: Миф, 2022.
  8. Громыко Н. В. Методология формирования рефлексивного мышления в России в сфере образования: опыт рефлексии // Трансцендентальный журнал. 2023. Т. 4. № 1-2.
  9. Громыко Ю. В., Просекин М. Ю. Обучающая мыследеятельность нового поколения и базовые педагогические компетенции // Психолого-педагогические исследования. 2022. Т. 14. № 2.
  10. Илакавичус М. Р. Самообразование в пространстве образования взрослых: ресурсы и дефициты // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2022. № 5 (223).
  11. Кант И. Сочинения: в 6-ти т. / под общ. ред. В. Ф. Асмуса, А. В. Гулыги, Т. И. Ойзермана. М.: Мысль, 1966. Т. 6.
  12. Киреева Н. В., Чудинова Е. В. Развитие критического мышления как способ преодоления формирования упрощенного мышления в эпоху цифровизации образования // Высшее образование сегодня. 2021. № 9-10.
  13. Лерман Е. Б. Оценка осознания необходимости непрерывного образования как тренда образования будущего // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. Гуманитарные исследования. 2023. № 2 (17).
  14. Мельникова Н. А., Александров С. А. Критическое мышление как интегративное качество личности студента // Среднее профессиональное образование. 2019. № 8.
  15. Монахов О. Н., Петряков Л. Д. Универсальная компетенция «системное и критическое мышление» и ее формирование в военном высшем учебном заведении средствами гуманитарных и социально-экономических дисциплин // Вестник Ярославского высшего военного училища противовоздушной обороны. 2021. № 2 (13).
  16. Новиков А. М. Постиндустриальное общество – общество знаний // Высшее образование в России. 2008. № 3.
  17. Осокин И. В. Непрерывное образование как важная составляющая современной системы образования // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2022. Т. 22. № 2.
  18. Плаксина И. В. Опыт апробации и эмпирического обоснования экопсихологической модели становления субъектности в образовательной практике // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2023. Т. 20. № 3.
  19. Поздняков М. В. Критическое мышление: его сущность и присутствие в образовательных программах российских вузов // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 492.
  20. Профессиональная педагогика / под ред. академиков РАО С. Я. Батышева и А. М. Новикова. Изд-е 3-е, перераб. М., 2010.
  21. Сизова Е. В., Бермус А. Г. Метапредметный потенциал иноязычной подготовки в системе высшего нелингвистического образования // Научный диалог. 2017. № 12.
  22. Софронова Н. М., Казицева В. О. Изучение критического и системного мышления у студентов с учетом уровня цифровой компетентности // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2023. № 1 (215).
  23. Тулабоев К. С., Утебаев М. Г. Дебаты и проекты: как формируется критическое мышление студентов? // Вестник науки. 2023. Т. 3. № 11 (68).
  24. Фишман Б. Е. О субъектности студента вуза в образовательной деятельности // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 5.
  25. Хачумян Т. И. Понятие «критическое мышление» и его сущность в психолого-педагогической науке // Теоретические вопросы культуры, образования и воспитания: сб. наук. пр. К.: Издательский центр КНЛУ, 2003. Вып. 24. Ч. 2.
  26. Хуторской А. В. Почему предметные и метапредметные результаты тоже личностные // Эйдос. 2022. № 1.
  27. Щукина Г. И. Проблема познавательного интереса в педагогике. М.: Педагогика, 1971.
  28. Щучка Т. А. Становление субъектности обучающегося в образовательном процессе вуза как этапе профессионализации // Балтийский гуманитарный журнал. 2021. Т. 10. № 1 (34).
  29. Ayhan S. Lifelong Learning in the Past and Today // Lifelong Learning / ed. by F. Sayılan, A. Yıldız. Ankara, 2006.
  30. Basharat T., Iqbal H. M., Bibi F. The Confucius Philosophy and Islamic Teachings of Lifelong Learning: Implications for Professional Development of Teachers // Bulletin of Education and Research. 2011. No. 33 (1).
  31. Brookfield S. Teaching for Critical Thinking: Tools and Techniques to Help Students Question Their Assumption. San Francisco: Jossey-Bass and Willey, 2012.
  32. Clarke M. Language Policy and Language Teacher Education in the United Arab Emirates // TESOL Quarterly. 2007. No. 41 (3).
  33. Cummings C. Engaging New College Students in Metacognition for Critical Thinking: A Developmental Education Perspective // Research & Teaching in Developmental Education. 2015. No. 32 (1).
  34. DiBenedetto C., Myers B. A Conceptual Model for the Study of Student Readiness in the 21st Century // NACTA Journal. 2016. No. 60.
  35. El-Din N. G. The Islamic Roots of Lifelong Learning Culture: How to Make Use of Them in Creating an Inclusive Learning Environment // Creative and Inclusive Strategies for Lifelong Learning: Report of International Roundtable / ed. by G. Youngs, T. Ohsaka, C. M. Anonuevo. Hamburg: UNESCO Institute for Education, 2001.
  36. Facione P. A. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus: The Delphi Report. California: California Academic Press, 1990.
  37. Guo-Dong X. Lifelong Education in China: New Policies and Activities // International Review of Education. 1994. No. 40 (3/5).
  38. Hickman L. A. Socialization, Social Efficiency, and Social Control: Putting Pragmatism to Work // John Dewey and Our Educational Prospect: A Critical Engagement with Dewey’s Democracy and Education / ed. by D. T. Hansen. Albany: State University of New York Press, 2006.
  39. Knowles M. S. Andragogy, Not Pedagogy // Adult Leadership. 1968. No. 16 (10).
  40. Liu O. L., Mao L., Frankel L., Xu J. Assessing Critical Thinking in Higher Education: The HEIghten™ Approach and Preliminary Validity Evidence // Assessment & Evaluation in Higher Education. 2016. No. 41 (5).
  41. Paul R., Elder L. The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. 2008. http://www.criticalthinking.org/files/Concepts_Tools.pdf
  42. Saul J. R. The Collapse of Globalism and the Reinvention of the World. Toronto: Viking Canada, 2005.
  43. Sayılan F. Some Critical Reflections on Lifelong Learning Policy in Turkey // Journal for Critical Education Policy Studies. 2015. No. 12 (3).
  44. Scriven M., Paul R. Defining Critical Thinking. 2012. https://www.criticalthinking.org/pages/defining-critical-thinking/766
  45. Titmus C. Terminology of Adult Education. P.: UNESCO, 1979.
  46. Wade C. Using Writing to Develop and Assess Critical Thinking // Teaching of Psychology. 1995. No. 22 (1).
  47. Xiaoli W., Huibin Z. Reasoning Critical Thinking: Is It Born or Made? // Theory & Practice in Language Studies. 2016. No. 6 (6).

Author information

Natalya Vladimirovna Khismatulina

Saint Petersburg University of the Ministry of the Interior of Russia

About this article

Publication history

  • Received: June 17, 2024.
  • Published: July 30, 2024.

Keywords

  • метапредметные компетенции
  • критическое мышление
  • непрерывное образование
  • образовательная субъектность
  • деятельностный подход
  • meta-subject competencies
  • critical thinking
  • life-long education
  • educational subjectivity
  • activity approach

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)