• Original research article
  • July 30, 2024
  • Open access

Features of the organization of work with phraseological somatisms in classes on Russian as a foreign language (textbook project of vocabulary type for the middle stage of language learning)

Abstract

The purpose of the study is to determine the features of the organization of work with phraseological somatisms in classes on Russian as a foreign language at the middle stage (B1-B1+) using a special dictionary-type textbook for the development of non-verbal communication skills. The article describes the purpose, structure and content of the developed manual, the distinctive features of which are contextuality and hypertextuality. The scientific novelty lies in the fact that the article presents a draft dictionary-type textbook, where 40 non-verbal units of Russian communicative behavior will be lexicographically described for educational purposes, and stable combinations with a somatism component will be given as a linguistic and cultural commentary on them. The study revealed that teaching phraseological somaticisms could be integrated into the development of non-verbal skills. These stable expressions originated from corresponding gestures, and some of them still maintain this connection to a greater or lesser extent. They serve as a reflection of two sign systems: speech and bodily movements.

References

  1. Будильцева М. Б., Новикова Н. С. Жизнь идиомы – определение актуального корпуса фразеологизмов: опыт экспериментального исследования // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2023. № 3.
  2. Воробьев В. В., Низамутдинова Г. С. Лингводидактический потенциал учебного пособия словарного типа по формированию невербальной коммуникативной компетенции // Вестник университета (Российско-Таджикский (Славянский) университет). 2023. № 3 (81).
  3. Голубева А. С. Вербализация мимики и жестов в русском и испанском языках на материале корпусных данных // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2022. № 9 (864).
  4. Дахунова Ф. К. Методика преподавания перевода фразеологических единиц с соматическим компонентом в английском и латинском языках на русский язык // Ученые записки университета Лесгафта. 2022. № 10 (212).
  5. Караулов Ю. Н. Лингвистическое конструирование и тезаурус литературного языка. М.: Наука, 1981.
  6. Крейдлин Г. Е. Жесты и речь в новом лингво-семиотическом словаре // Вестник РГГУ. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. 2021. № 2.
  7. Максимчук Н. А. Лексические пособия словарного типа: элементы формы и содержания // Русский язык за рубежом. 1993. № 1.
  8. Морковкин В. В. О базовом лексикографическом знании // Учебники и словари в системе средств обучения русскому языку как иностранному: сборник статей. М., 1986.
  9. Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. М.: Рус. яз., 1989.
  10. Пекарская И. В., Шпомер Е. А. Обучение фразеологизмам с соматическим компонентом на занятиях по русскому языку как иностранному // Вестник Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова. 2023. № 2 (44).
  11. Тетакаева Л. М., Абдулаева Р. Н. Соматические фразеологизмы, характеризующие невербальное общение // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6 (85).
  12. Усмонова Д. С. Роль и особенность соматических фразеологизмов различных языков // Мировая наука. 2019. № 9 (30).
  13. Язык и семиотика тела: коллективная монография: в 2-х т. М.: Новое литературное обозрение, 2020. Т. 2. Естественный язык и язык жестов в коммуникативной деятельности человека / отв. рук. Г. Е. Крейдлин.

Author information

Gulnaz Samatovna Nizamutdinova

Ufa University of Science and Technology

About this article

Publication history

  • Received: June 25, 2024.
  • Published: July 30, 2024.

Keywords

  • обучение фразеологическим соматизмам
  • язык тела
  • навыки невербального общения
  • учебное пособие словарного типа
  • обучение русскому языку как иностранному
  • teaching phraseological somaticisms
  • body language
  • non-verbal communication skills
  • vocabulary-type textbook
  • teaching Russian as a foreign language

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)