• Original research article
  • July 31, 2024
  • Open access

The causes of the language barrier in high school students when learning a foreign language

Abstract

The purpose of the work is to identify the main factors influencing the manifestation of the language barrier in motivated high school students when learning a foreign language in a secondary school. The article examines both the phenomenon of the language barrier itself and the causes of its occurrence, analyzes various definitions of this term in the Russian scientific literature. A parallel is drawn with the English-language term "language anxiety" used by foreign authors; The results of testing to identify language anxiety among students in grades 10-11 of public schools are presented. As a result of the study, it was found that the most significant for the emergence of a barrier in speaking are the psychological problems of the students themselves and the methodological aspects of the organization of the educational process in teaching English. The scientific novelty lies in considering the language barrier through the prism of a competence-based approach in education, as well as in dividing the causes of the barrier into groups depending on the lack of formation of individual components of foreign language communicative competence. The study of the language barrier in this aspect can be used by teachers of a foreign language to solve methodological problems.

References

  1. Бабина М. С., Одегова О. В. Феномен языкового барьера: причинность и многоаспектность // Филологический аспект: международный научно-практический журнал. 2021. № 2 (70).
  2. Беляев Б. В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам. М., 1959.
  3. Бим И. Л. Некоторые исходные положения теории учебника иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2002. № 3.
  4. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2006.
  5. Зимняя И. А. Индивидуально-психологические факторы и успешность научения речи на иностранном языке // Иностранные языки в школе. 2013. № 4.
  6. Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. М.: Просвещение, 1985.
  7. Иксанова М. Г., Красильникова Е. В., Воробьева Н. В. Особенности языковой тревожности и психологических барьеров студентов нелингвистических направлений в процессе изучения английского языка и способы их преодоления // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 1 (81).
  8. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Просвещение, 1969.
  9. Новикова Э. Б., Попова Т. А., Шленская Н. М. Языковой барьер: причины возникновения и пути преодоления // Современные гуманитарные исследования. 2015. № 1 (62).
  10. Ракитина О. В., Трубицына Л. В. Психологическая структура языковой тревожности студентов // Ярославский педагогический вестник. 2021. № 3 (120).
  11. Санакоева З. Г. Обзор понятия «языковая тревожность»: определение, классификация, влияние, оказываемое на изучающих иностранный язык // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 1 (92).
  12. Сергеева А. В., Чаплыгина О. В. Проблема психологических барьеров при изучении иностранного языка // Концепт. 2019. № 6.
  13. Шаймерденова Г. К. Языковой барьер как одна из главных проблем в изучении иностранного языка // Актуальные вопросы современности глазами молодых исследователей: сборник материалов III-й международной научно-практической конференции. Омск: СибАДИ, 2018.
  14. Шамсутдинова Я. Р. Феномен языковой тревожности в процессе изучения иностранного языка // Матрица научного познания. 2021. № 11-2.
  15. Шамшурова М. Ю., Крестьянинова А. С. Языковой барьер в современном обществе // Наука без границ. 2017. № 11 (16).
  16. Ishag A., Albooni G. An Investigation of Foreign Language Anxiety among Sudanese EFL Students // Journal of Linguistics and Language Teaching. 2020. Vol. 1. Iss. 1.
  17. Rogers C. R., Roethlisberger F. J. Barriers and Gateways to Communication // Harvard Business Review. 1952. July-August.
  18. Selami A., Ozgehan U. The Foreign Language Teaching Anxiety Scale: Preliminary Tests of Validity and Reliability // Journal of Language and Education. 2020. Vol. 2 (22).
  19. Stevanović S., Vasković S. An Investigation into Foreign Language Anxiety (FLA) among Students at the Technical Faculty in Bor // BELLS90 Proceedings: International Conference to Mark the 90th Anniversary of the English Department, Faculty of Philology, University of Belgrade. Belgrade, 2020. Vol. 1. https://doi.org/10.18485/bells90.2020.1.ch22

Author information

Nadezhda Igorevna Semyonova

PhD

Samara State Medical University; Secondary school No. 10 with advanced study of chemistry, Vasileostrovsky district, Saint Petersburg

Dzhuna Zurabovna Iakobadze

Secondary school No. 10 with advanced study of chemistry, Vasileostrovsky district, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: June 25, 2024.
  • Published: July 31, 2024.

Keywords

  • языковой барьер
  • языковая тревожность
  • иноязычная коммуникативная компетенция
  • среднее общее образование
  • language barrier
  • language anxiety
  • foreign language communicative competence
  • secondary general education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)