• Original research article
  • August 26, 2024
  • Open access

Place of the student-centered approach in developing the experience of independent educational activity among cadets of National Guard institutes

Abstract

The research aims to determine the didactic justification for applying the student-centered approach in the process of developing the experience of independent educational activity among cadets of National Guard institutes. The paper provides a theoretical analysis of research in the field of independent educational activity and the application of the student-centered approach in the educational process. The scientific novelty of the research lies in its perspective on the development of independent educational activity experience among cadets through the lens of a student-centered orientation, which ensures variations in the individual trajectory of independent work. The paper also views the student-centered approach as a way to resolve the contradictions between the strict regulation of the learning process in a military institute and the need to develop a creative, initiative, and independent personality. As a result of the theoretical analysis of sources in the field of independent educational activity and the application of the student-centered approach in the educational process, considering the specific features of applying this approach within the framework of developing independent educational activity experience among cadets, we conclude that this approach ensures the flow of subject-subject interaction between teachers and students, allowing for the development of meta-subject competencies, transforming learning into a collaborative research process. The use of the student-centered approach during the preparation and conduct of classes, the organization of independent work among cadets will increase the effectiveness of developing independent educational activity experience and is a qualitative step towards improving the learning process in National Guard institutes.

References

  1. Александрова Н. А. Организация самостоятельной образовательной деятельности студентов-заочников педагогического вуза на основе технологий дистанционного обучения: автореф. дисс. … к. пед. н. Пенза, 2008.
  2. Бакленева С. А., Ларина Т. В. Методологические особенности подготовки курсантов военных вузов к самостоятельной профессиональной деятельности // Непрерывное профессиональное образование как фактор устойчивого развития инновационной экономики: материалы 11-ой международной научно-практической конференции (г. Казань, 31 мая 2017 г.): в 2 кн. / под общ. ред. Е. А. Корчагина, Р. С. Сафина. Казань: Редакционно-издательский центр «Школа», 2017. Кн. 2.
  3. Бондаревская Е. В. Ценностные основания личностно-ориентированного воспитания // Педагогика. 2007. № 8.
  4. Боциян А. И. Личностно-ориентированный подход как элемент образовательного процесса // Образовательная деятельность вуза в современных условиях: мат. межд. науч.-метод. конф. Караваево: Костромская государственная сельскохозяйственная академия, 2015.
  5. Ворожейкин С. А. Эмоциональный интеллект в системе профессионально важных качеств будущих офицеров войск национальной гвардии Российской Федерации // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2022. Т. 2. № S (88).
  6. Голошумова Г. С., Чернова О. Е., Тимиров Ф. Ф., Ежов К. С. Формирование автономности студентов в образовательном процессе вуза // Педагогическое образование в России. 2017. № 8.
  7. Дзгоев Б. М. Модель формирования опыта самостоятельной образовательной деятельности курсантов вузов войск национальной гвардии Российской Федерации // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 5. https://doi.org/10.17513/spno.31153
  8. Дзгоев Б. М., Барангов А. О. Формирование опыта самостоятельной образовательной деятельности в системе профессиональной подготовки курсантов военных образовательных организаций высшего образования войск национальной гвардии Российской Федерации // Известия Саратовского военного института войск национальной гвардии. 2023. № 2 (11).
  9. Ижденева И. В. Личностно-ориентированный подход в современном образовательном пространстве // Интерактивная наука. 2021. № 8.
  10. Ларина Т. В. Функции дидактического сопровождения самостоятельной учебной деятельности курсантов в повышении качества военного образования // Вестник Воронежского государственного технического университета. 2014. Т. 10. № 3-2.
  11. Максимова Е. А., Ценцеря С. В., Пахомова Н. В. Особенности самостоятельной работы курсантов при компетентностном подходе к образованию // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 3 (100). https://doi.org/10.24412/1991-5497-2023-3100-104-106
  12. Носачева Е. А. К вопросу использования личностно-ориентированного подхода в процессе подготовки студентов медицинского вуза // Актуальные проблемы реализации здоровьесберегающих технологий в образовательной среде: сборник избранных статей VI всероссийской научно-практической конференции (г. Ростов-на-Дону, 7-8 апреля 2023 г.). Ростов н/Д: Ростовский государственный медицинский университет, 2023.
  13. Рахимбаева И. Э., Дзгоев Б. М. Структура опыта самостоятельной образовательной деятельности курсантов военных образовательных организаций высшего образования войск национальной гвардии // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 3.
  14. Сипакова И. Н., Александрова Е. А., Могилевич Б. Р., Базылева Р. М., Воронова Е. Н., Кубракова Н. А., Зайцева М. А., Саунина Е. В., Зайцева М. А. Организация самостоятельной работы студентов: коллективная монография. Саратов: Техно-Декор, 2015.
  15. Склярова О. Н. Характеристика самостоятельной деятельности будущих военных специалистов в инфокоммуникационной профессионально-образовательной среде // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 3. https://doi.org/10.17513/spno.29852
  16. Ценцеря С. В., Дмитриев Д. В., Мещеряков Д. А. Психология и педагогика: учебное пособие: в 2 кн. / под общ. ред. С. В. Ценцеря. Саратов: Амирит, 2023. Кн. 1. Военная психология. Кн. 2. Военная педагогика.
  17. Якиманская И. С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. М.: Сентябрь, 2000.

Author information

Batyrbek Mikhailovich Dzgoev

Saratov Military Order of Zhukov Red Banner Institute for National Guard Troops of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: July 9, 2024.
  • Published: August 26, 2024.

Keywords

  • самостоятельная образовательная деятельность
  • личностно-ориентированный подход
  • образовательный процесс в военном институте
  • independent educational activity
  • student-centered approach
  • educational process in military institutes

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)