• Original research article
  • August 28, 2024
  • Open access

Teaching Russian as a foreign language at the advanced stage (using the topic “Demography” as an example)

Abstract

The paper describes the specificity of teaching the topic “Demography” at the advanced stage of Russian as a foreign language learning. The research aims to identify ways to effectively organize lessons using a variety of teaching methods. The scientific novelty lies in the proposed methodological solutions for studying the topic “Demography” at the advanced stage. As a result of the research, a number of exercises of different types have been created. These include lexical exercises aimed at memorizing new words on the studied topic; text-based exercises that help students assimilate ready-made text models and speech patterns, actualize the studied vocabulary, and reach a new lexical level; exercises for working with the public service announcement “Our Peculiarities Is Our Heritage”. The methodological value of the exercises proposed lies in their ability to influence the students’ emotional intelligence with the goal of strengthening positive emotions from language learning, forming humanistic values, creating a positive image of Russia, and demonstrating how the social problem in question is objectified in the consciousness of modern Russian society. The proposed methodological solutions will help increase student motivation and effectively organize lessons.

References

  1. Беляева Е. В., Мартьянова Н. А., Жигаева А. А. Адаптация учебных материалов по страноведению России для иностранных студентов к современным условиям: синтез клипового и понятийного мышления // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 5.
  2. Дмитриева Д. Д. Использование учебного текста при обучении всем аспектам русского языка как иностранного // Карельский научный журнал. 2020. Т. 9. № 4 (33).
  3. Иванова Т. А., Попова Т. И., Рогова К. А., Юркова Е. Е. Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Второй уровень. Общее владение. М. – СПб.: Златоуст, 1999.
  4. Колесников Д. Е., Саблина М. А., Богданова Н. В. «Метод дублирования» в обучении иностранному языку с использованием видеоматериалов // Современные наукоемкие технологии. 2023. № 2.
  5. Лексический минимум по русскому языку как иностранному. Второй сертификационный уровень. Общее владение / под ред. Н. П. Андрюшиной. Изд-е 3-е. СПб.: Златоуст, 2011.
  6. Лойберг Ф. Л. К вопросу о подготовке иностранных студентов к ТРКИ-2 // Эпоха науки. 2018. № 14.
  7. Мальцева Н. Н. Социокультурные функции современного образования // Современные наукоемкие технологии. 2023. № 3.
  8. Самчик Н. Н. Применение аутентичных видеоматериалов на занятиях по русскому языку как иностранному: практический аспект // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 3 (28).
  9. Сафонова В. В. Социокультурные аспекты экспертного анализа качества иноязычной учебной литературы // Евразийский форум. Научный журнал. 2012. № 1 (4).
  10. Трубчанинова М. Е., Вязовская В. В. Требования к уровню владения русским языком русистами – выпускниками китайских вузов в сопоставлении с системой ТРКИ // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 9-2 (75).

Author information

Ekaterina Alexandrovna Nepomniashchikh

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: July 3, 2024.
  • Published: August 28, 2024.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • продвинутый этап обучения
  • уровень В2
  • демография
  • демографические проблемы
  • Russian as a foreign language
  • advanced stage of learning
  • B2 language proficiency level
  • demography
  • demographic problems

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)