• Original research article
  • August 29, 2024
  • Open access

Interpretive activity of 11th-grade students in Russian language and literature classes as the basis for preparing for the state final certification (final essay)

Abstract

The research aims to identify effective methods and forms of interpretive activity of students in Russian language and literature classes aimed at achieving subject-specific and meta-subject results within the framework of preparing for the state final certification in the 11th grade. The paper examines one of the key methodological problems of the modern educational space, i.e., the organization of text work among graduates in Russian language and literature classes in the context of preparing for the final essay. The scientific novelty of the research lies in the fact that it presents a communicative-cognitive approach to text work in Russian language and literature classes in high school in the context of preparing students for the final essay. As a result, the stages of text work have been identified, the methods and techniques of students’ interpretive activity have been described. In addition, the paper has systematized questions and tasks that contribute to the organization of a dialogic classroom space, understanding of the text, help to actualize analytical work in class, activate the generation of students’ own texts based on the use of cognitive teaching methods, and also ensure the implementation of the requirements of the Federal State Educational Standard of Secondary General Education in the area of achieving students’ subject-specific, meta-subject and personal results during preparation for the state final certification.

References

  1. Андреева О. С. Обучение учащихся текстовой деятельности в условиях билингвального образования // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 3.
  2. Антонова Е. С. Методика преподавания русского языка: коммуникативно-деятельностный подход. М.: Кнорус, 2007.
  3. Бахтин М. М. Проблема текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках. Опыт философского анализа // Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979.
  4. Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7 т. М.: Российские словари, 2000. Т. 5. Проблема текста; Проблема речевых жанров; 1961. Заметки, комментарии.
  5. Безменова Л. А. Обучение учащихся основной школы текстообразованию на ассоциативной основе в процессе преподавания русского языка: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2012.
  6. Березина Л. Н. Обучение школьников интерпретации текста в процессе работы над сочинением по русскому языку: автореф. дисс. … к. пед. н. Ярославль, 2015.
  7. Вискова И. В. Коммуникативно-деятельностный подход и системно-деятельностный подход как современные методические направления в обучении русскому языку в школе // Евразийский Союз Ученых. Педагогические науки. 2015. № 4 (13).
  8. Воителева Т. М. Формирование коммуникативных умений и навыков учащихся 5-9 классов на уроках русского языка: дисс. … д. пед. н. М., 2000.
  9. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Директ-Медиа, 2014.
  10. Дресвянина С. Д. Обучение старшеклассников сочинению-эссе на уроках русского языка на основе коммуникативно-деятельностного подхода: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2018.
  11. Жинкин Н. И. Речь как проводник информации. М.: Наука, 1982.
  12. Зайцева С. Е. Коммуникативность как главная черта современного урока иностранного языка // Концепт. 2016. Т. 15.
  13. Зайцева Т. А. К вопросу о понятии «интерпретация» в методике преподавания литературы // Флагман науки. 2023. № 5 (5).
  14. Ивановская О. Г. Педагогика текста и психолингвистика. М.: ФОРУМ; ИНФРА-М, 2015.
  15. Ипполитова Н. А. Текст в системе обучения русскому языку в школе. М.: Флинта; Наука, 1998.
  16. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Красанд, 2010.
  17. Лурия А. Р. Язык и сознание / под ред. Е. Д. Хомской. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1979.
  18. Мещеряков В. Н. Жанры школьных сочинений: теория и практика написания. М.: Флинта; Наука, 2017.
  19. Никитина Е. С. Смысловой анализ текста: психосемиотический подход. М.: ЛЕНАНД, 2016.
  20. Олесова А. П., Бурцева Д. Р. Формирование коммуникативных умений обучающихся с использованием видеоматериалов на уроках русского языка // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 3.
  21. Система обучения сочинениям в 4-8 классах / под ред. Т. А. Ладыженской. М.: Просвещение, 1978.
  22. Современные образовательные технологии / коллектив авторов; под ред. Н. В. Бордовской. Изд-е 2-е, стер. М.: КНОРУС, 2011.
  23. Ухова Л. В., Аниськина Н. В. Читательская грамотность участников образовательного процесса: проблемы, пути решения, перспективы // Ярославский педагогический вестник. 2023. № 2 (131).
  24. Ходякова Л. А., Супрунова А. В. Интерпретация текста в процессе чтения как метод формирования общекультурной компетенции // Русский язык в школе. 2015. № 12 (2015).
  25. Хуторской А. В. Дидактика. М.: Эйдос, 2023.

Author information

Olga Sergeevna Andreeva

PhD

Institute of Educational Development, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2024.
  • Published: August 29, 2024.

Keywords

  • подготовка к государственной итоговой аттестации в 11 классе
  • итоговое сочинение
  • коммуникативно-когнитивная методика работы с текстом
  • интерпретационная деятельность обучающихся старшей школы
  • этапы работы с текстом
  • письменный комментарий к тексту
  • preparation for the state final certification in the 11th grade
  • final essay
  • communicative-cognitive approach to text work
  • interpretive activity of high school students
  • stages of text work
  • written commentary on the text

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)