• Original research article
  • September 2, 2024
  • Open access

Didactic foundations for modifying the home reading aspect using mobile technologies in vocational education (based on the teaching of French to students in non-language training programs)

Abstract

The study aims to describe the didactic potential of using new mobile and internet technologies in teaching the aspect of home reading to develop lexical-grammatical and linguocultural competences among students in non-language training programs learning the first and second foreign language. The paper uses the example of the StoryGraph app. The authors examine the possibilities of applying new mobile and internet technologies for controlling student autonomous work while using the method of reading authentic or educational foreign language literature in the format of independent work. The authors compared the effectiveness of using different approaches and technologies in teaching French (the home reading aspect) involving various control methods. The traditional approach includes post-control of the material read in the format of a classic or electronic book, while the new approach means using mobile or internet applications for online control of text material assimilation with classroom post-control. Control methods chosen were the following: control exercises, oral control of text material assimilation, essays and projects on the material read, directed discussion, final control for all groups of students, quantitative control of reading technique indicators for students in the experimental group using distance technologies. The study is novel in that it is the first to develop and test a methodology for applying modern mobile and internet technologies while implementing the aspect of foreign language home reading and various forms of control of text material assimilation (traditional ones involving current and final control in classroom oral and written formats and innovative ones involving continuous quantitative control of student indicators through the collection of reading statistics from mobile and online applications) based on the analysis of work with French-language authentic and educational texts. As a result, the study has found that new mobile and internet applications can automate the process of controlling students’ assimilation of the material, as well as create a new motivational system based on interactivity and gamification in the process of mastering the aspect of home reading. It should be noted that the modification of the home reading aspect allows increasing learner autonomy while studying foreign language texts, as well as developing lexical-grammatical and linguocultural competences through independent work with such texts.

References

  1. Анисимов В. Е., Борисова А. С., Соловьева Ю. С. Кинофильм как инструмент формирования российского культурно-языкового пространства в полиэтническом классе // Сборник материалов Второго Всероссийского научно-практического семинара для учителей общеобразовательных организаций, работающих в классах с полиэтническим составом учащихся (г. Москва, 14 марта 2019 г.) / под общ. ред. Т. М. Балыхиной. М.: Российский университет дружбы народов, 2019.
  2. Беляева И. Г., Самородова Е. А., Огородов М. К. Возможности применения электронных генераторов идей и учебных листов при обучении иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2021а. № 6.
  3. Беляева И. Г., Самородова Е. А., Огородов М. К. Творческие задания, формирующие, развивающие и закрепляющие языковые и коммуникативные навыки на уроках иностранного языка // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2021b. № 5-3. https://doi.org/10.37882/2223-2982.2021.05-3.03
  4. Бородина М. А., Апанасюк Л. А. Дидактическая составляющая визуально-мультимедийного обучения иностранным языкам в профессиональном образовании // Педагогическое образование и наука. 2024. № 2. https://doi.org/10.56163/2072-2524-2024-2-56-63
  5. Бородина М. А., Апанасюк Л. А. Использование аутентичных материалов при обучении английскому языку // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2023. Т. 22. № 2 (167).
  6. Гулина Н. В. Современные образовательные технологии и методики в преподавании английского языка // Мировая наука. 2023. № 2 (71).
  7. Денисова Г. И., Маскинскова И. А. Организация домашнего чтения по роману Э. М. Ремарка «На западном фронте без перемен» в обучении немецкому языку будущих бакалавров лингвистики // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 5-2 (71).
  8. Константинова Н. А. Домашнее чтение как одна из форм самостоятельной работы студентов при изучении немецкого языка // СибСкрипт. 2013. № 2 (54).
  9. Ладыжникова Т. Д., Ладыжникова В. И. Новый подход в обучении иностранному языку студентов неязыковых специальностей в контексте трансформации российского образования // Вестник Череповецкого государственного университета. 2023. № 4 (115). https://doi.org/10.23859/1994-0637-2023-4-115-16
  10. Морозова О. А., Илаева Р. А. Эффективность использования мобильных технологий в процессе обучения английскому языку // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 59-2.
  11. Морозова О. А., Шарапова Л. Р. Новые педагогические технологии в обучении иностранным языкам // StudNet. 2022. Т. 5. № 5.
  12. Прожога А. В., Волкова С. А. Домашнее чтение как залог успешной коммуникации носителей другой культуры (на примере иностранных студентов МГУ им. Н. П. Огарева) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2023. № 2 (175).
  13. Степашкина О. И., Стрельников К. А. Интернет-мемы в иноязычном образовании // Казанский лингвистический журнал. 2022. Т. 5. № 4. https://doi.org/10.26907/2658-3321.2022.5.4.475-486
  14. Шумилин В. П., Шумилина Н. Г. Использование интернет-технологии в образовании // Ученые записки Орловского государственного университета. 2019. № 1 (82).
  15. Anisimov V. E. Formation of Innovative Personality Traits in the Course of Teaching English // 2023 International Conference on Engineering Management of Communication and Technology (EMCTECH) (Vienna, Austria, 16-18 October 2023). N. Y.: Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2023. https://doi.org/10.1109/EMCTECH58502.2023.10297002
  16. Litwinowa M., Gasanbekov S., Lawrencenko S., Shtukareva E., Borodina M., Golubeva T. Improving the Stylistic and Grammar Skills of Future Translators, depending on the Use of Electronic Editors and Methods of Working with the Text in the Translation Process // Revista Conrado. 2022. Vol. 18. No. 86.
  17. Samorodova E. A., Bakaeva S. A., Zakirova E. S. Technology and Creativity in Teaching: Audiovisual Translation as a Profession and Method in Multilingual World // Technologies in a Multilingual Environment: XXII Professional Culture of the Specialist of the Future (St. Petersburg, Russia, 24-26 November 2023). St. Petersburg – Cham: Springer, 2023. https://doi.org/10.1007/978-3-031-26783-3_37

Author information

Vladislav Evgenievich Anisimov

PhD

MGIMO University, Moscow

Ekatherina Dmitrievna Anisimova

RUDN University, Moscow

Mikhail Konstantinovich Ogorodov

PhD

MGIMO University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2024.
  • Published: September 2, 2024.

Keywords

  • методика преподавания иностранных языков
  • французский язык
  • домашнее чтение
  • аутентичные тексты
  • мобильные приложения
  • foreign language teaching methodology
  • French language
  • home reading
  • authentic texts
  • mobile applications

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)