• Original research article
  • September 3, 2024
  • Open access

Cultural practices as a means of fostering artistic and creative activity among music students

Abstract

The study aims to substantiate the use of cultural practices as a means of fostering artistic and creative activity among music students through their implementation in the educational process of the faculty of arts in a higher education institution in the discipline “Vocal Training”. The paper clarifies the notion of “cultural practices” as a means of fostering artistic and creative activity among music students. Examples of cultural practices adapted for use in the educational process of the faculty of arts in a higher education institution are provided. A program for the author’s special practical course “Organization of Creative Activity in the Formation of Artistic and Creative Activity among Music Students” is presented. The scientific novelty of the research lies in developing the author’s special practical course, which considers cultural practices as a means of fostering artistic and creative activity among music students of faculties of arts in higher education institutions in the discipline “Vocal Training”. The special practical course was tested with 60 first-year music students in the training program 44.03.01 Pedagogical Education (program specialization “Music”) from the Faculty of Arts of the Pedagogical Institute in the Saratov National Research State University named after N. G. Chernyshevsky. As a result, the study found that the introduction of cultural practices as a means of fostering artistic and creative activity among music students into the educational process of the faculty of arts strengthens the theoretical and practical components of their training, which allows for the preparation of a specialist with a sustained interest in creativity.

References

  1. Алексеева Т. Б. Социокультурные практики в современном образовательном процессе // Развитие педагогической науки в современной России: результаты исследований аспирантских школ: материалы интернет-конференции (г. Санкт-Петербург, 1-30 апреля 2013 г.). СПб.: Свое издательство, 2013.
  2. Бакулевич О. А. Блог педагога: совершенствование профессионализма в условиях реализации ФГОС: сб. статей. Прага, 2015.
  3. Большаков В. П. Культурные практики в процессах становления культуры // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2016. № 2.
  4. Зайцева Т. В. Социально-культурные практики современного вуза: терминологический аспект // Вестник Московского государственного университета культуры и искусства. 2020. № 5 (97).
  5. Крылова Н. Б. Культурология образования. М.: Народное образование, 2000.
  6. Лыкова И. А. Сущность культурных практик и их значение для развития ребенка // Педагогика искусства. 2016. № 2.
  7. Мрочко Л. В., Яковчук Т. Г. Культурные практики обучающихся как технология образования // Знание, понимание, умение. 2020. № 2. http://dx.doi.org/10.17805/zpu.2020.2.17
  8. Мухин А. Ю. Развитие творческой активности студентов в культурно-досуговой деятельности вуза культуры: дисс. … к. пед. н. Челябинск, 2017.
  9. Омельченко Е. Л. Идентичности и культурные практики российской молодежи на грани XX-XXI вв.: дисс. … д. соц. н. М., 2004.
  10. Птицына М. И. Модель формирования художественно-творческой активности студентов-музыкантов посредством культурных практик // Современные проблемы науки и образования. Серия «Педагогические науки». 2023. № 6.
  11. Рахимбаева И. Э. Культурные практики и их роль в профессиональной подготовке студентов-музыкантов // Современные проблемы науки и образования. Серия «Педагогические науки». 2022. № 2.
  12. Сокольникова Э. И., Романенко А. Ю., Хапалажева Э. А. Формирование творческой активности студентов в условиях образовательной среды вуза // Педагогика и психология образования. 2018. № 2.

Author information

Maria Igorevna Ptitsyna

Saratov National Research State University named after N. G. Chernyshevsky

About this article

Publication history

  • Received: July 11, 2024.
  • Published: September 3, 2024.

Keywords

  • культурные практики
  • художественно-творческая активность студентов-музыкантов
  • формирование художественно-творческой активности
  • cultural practices
  • artistic and creative activity of music students
  • formation of artistic and creative activity

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)