• Original research article
  • September 11, 2024
  • Open access

Methodological foundations for teaching students to use the WEATHER concept in the process of foreign language communication (by the example of a language university)

Abstract

The paper focuses on integrating knowledge and skills related to concept manipulation into the foreign language training process for students specializing in languages. The work provides a definition of the notion of “concept” and examines the linguocultural concept WEATHER, reflecting the national specificity of the English people. This concept plays a significant role in people’s lives and is part of the national-cultural component of communication. The research aims to provide theoretical justification for the inclusion of concepts in the language training process for students specializing in languages (using the example of the English linguocultural concept WEATHER). The scientific novelty of the research lies in proving the necessity of using concepts in preparing students for adequate intercultural communication and in developing stages for introducing students specializing in languages to concepts in foreign language practice classes. As a result of the research, 4 stages of practical work with concepts in foreign language classes with students specializing in languages were developed and described, using the example of the WEATHER concept. The significance of the concept in linguodidactics was demonstrated in connection with the possibility of using it to introduce students to foreign culture and to foster a tolerant attitude towards cultural differences through understanding cultural features and their linguistic explication.

References

  1. Алексашина И. Ю., Киселев Ю. П., Шерстолюбова И. А. Концепт как интегратор содержания образования в условиях его цифровизации // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67-1.
  2. Бадмаева Т. И. Концепт «вода» в английской лингвокультуре: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2006.
  3. Воркачев С. Г. Культурный концепт и значение // Труды Кубанского государственного технологического университета. Серия «Гуманитарные науки». 2003. № 2.
  4. Гальскова Н. Д. Эволюция целевой направленности учебного предмета «иностранный язык» // Актуальные вопросы современной лингвистики: материалы XI международной научно-практической конференции, посвященной Году педагога и наставника в РФ (г. Москва, 22 сентября 2023 г.). М.: Государственный университет просвещения, 2024.
  5. Гурина Р. В., Соколова Е. Е. Фреймовое представление знаний: монография. М.: Народное образование, 2005.
  6. Карасик В. И. Концепт как единица лингвокультурного кода // Известия Волгоградского государственного университета. 2009. № 10.
  7. Кожуховская Ю. В., Муслимова В. Т. Когнитивное содержание фрейма «приватность» в английской языковой картине мира // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2024. Т. 43. № 2.
  8. Лазарева М. А. Сопоставительный анализ метеорологической лексики английского и русского языков: дисс. … к. филол. н. М., 2000.
  9. Лихачев Д. С. Концептосфера русского языка // Известия Российской академии наук. 1993. № 1.
  10. Мишатина Н. Л. Методическая лингвоконцептология и антропопрактики XXI века (К двадцатилетию научного направления) // Русский язык в школе. 2020. Т. 81. № 4.
  11. Мишатина Н. Л. Методическая лингвоконцептология: современное состояние и вектор развития // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2018. № 3.
  12. Пантелеева М. В., Валеева Р. А. Формирование межкультурной компетенции в условиях поликультурного взаимодействия (на материале американских исследований) // Фундаментальные исследования. 2014. № 5 (4).
  13. Перфильева Н. Ю. Специфика вербализации концепта «Погода» средствами русского и английского языков: дисс. … к. филол. н. Тверь, 2008.
  14. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ; Восток-Запад, 2010.
  15. Попова З. Д., Стернин И. А. Очерки по когнитивной лингвистике. Воронеж: Истоки, 2001.
  16. Попова Т. А. Особенности концепта «Weather» в английской лингвокультуре: опыт лексико-семантического и концептуального анализа // Филоlogos. 2015. № 4.
  17. Савельева И. Ф. Концепт как универсальная единица формирования знаний в процессе обучения студентов языкового вуза иностранному языку // Известия Российского государственного университета им. А. И. Герцена. 2009. № 102.
  18. Самошкина Я. С. Формирование межкультурной компетентности студентов в контексте образования для устойчивого развития: дисс. … к. пед. н. Улан-Удэ, 2022.
  19. Тарнаева Л. П. Теория концепта в свете лингводидактических проблем // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 7.
  20. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово, 2000.
  21. Трусова А. Ю., Птушко С. В. К вопросу о некоторых лингвистических средствах выражения концепта «Weather» в современном английском языке // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. 2017. № 37.
  22. Филиппова О. А. Межкультурная компетентность в аспекте иноязычного образования // Теория и практика социогуманитарных наук. 2023. № 4 (24).
  23. Фурманова В. П., Ферстяев А. И. Развитие межкультурной компетенции студентов-бакалавров на основе концептуальной модели // Язык и культура. 2018. № 42.
  24. Хусяинова Ю. Н. Методика формирования эмотивной компетенции у студентов бакалавриата в процессе профессионально-ориентированного обучения иностранному языку: дисс. … к. пед. н. СПб., 2017.
  25. Шерстобитова И. А. Концепт в методике преподавания русского как иностранного // Педагогическое образование в России. 2016. № 11.
  26. Fox K. Watching the English. The Hidden Rules of English Behaviour. Boston – L.: Nicholas Brealey Publishing, 2008.

Author information

Iuliia Nailevna Fatueva

PhD

Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod

About this article

Publication history

  • Received: August 2, 2024.
  • Published: September 11, 2024.

Keywords

  • концепт WEATHER
  • студенты языковых специальностей
  • обучение иностранному языку
  • WEATHER concept
  • students specializing in languages
  • foreign language learning

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)