An English-language course as a means of career guidance and self-determination in secondary school (grades 10-11, preparing future diplomats)
Abstract
The aim of the study is to justify the need to develop an English-language course for immersion in a professional field within the framework of organizing career guidance for schoolchildren (grades 10-11). The paper emphasizes the expediency of using a specially constructed foreign-language course (English for future diplomats) in preparing high school students for career choice. The authors present their experience in creating and testing this course at the International School of Youth Diplomacy, vividly describing the components of the design process. The scientific novelty of the study lies in the fact that it describes for the first time the stages of organizing career guidance for high school students based on a separately developed specialized English-language course for linguodidactic purposes. As a result, the researchers present features of modeling the “English for Future Diplomats” course, provide specific recommendations for its development, and outline methods for organizing student work, taking into account the specifics of the course program.
References
- Вербицкий А. А. Новая образовательная парадигма и контекстное обучение: монография. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 1999.
- Дорофеева Е. А., Серебровская Н. Е. Психологические и философские аспекты профессионального самоопределения обучающихся по программам среднего профессионального образования // Гуманитарные науки. 2020. № 2 (50).
- Ивакина М. В. Сравнительный анализ систем профориентационной работы в России и за рубежом // Педагогическое образование в России. 2022. № 3.
- Климов Е. А. Как выбирать профессию: для учащихся старших классов. Изд-е 2-е, доп. и дораб. М.: Просвещение, 1990.
- Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения: учеб. пособие. Ростов н/Д: Феникс, 1996.
- Костаева Т. В. Профессионально-личностное самоопределение школьников: теоретический аспект // Вестник науки и образования. 2019. № 8-3 (62).
- Кошимбетова Г. А., Пряжникова Е. Ю. Механизмы профессионального самоопределения в проекте «Профессиональная среда» // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Педагогика и психология». 2021. № 4 (57).
- Пряжников Н. С. Профессиональное самоопределение: теория и практика: учеб. пособие. М.: Академия, 2008.
- Раджабов М. Г. Исследование профессионального самоопределения школьников профильных классов // Образование и право. 2019. № 12.
- Akosah-Twumasi P., Emeto T. I., Lindsay D., Tsey K., Malau-Aduli B. S. A Systematic Review of Factors that Influence Youths Career Choices – the Role of Culture // Frontiers in Education. 2018. No. 3.
- Kalleberg A. L. Labor Market Uncertainties and Youth Labor Force Experiences: Lessons Learned // The Annals of the American Academy of Political and Social Science. 2020. Vol. 688. No. 1. https://doi.org/10.1177/0002716220913861
- Kaminsky S. E., Behrend T. S. Career Choice and Calling: Integrating Calling and Social Cognitive Career Theory // Journal of Career Assessment. 2014. Vol. 23. No. 3. https://doi.org/10.1177/1069072714547167
- Kapur R. Career Guidance and Student Counselling. 2018. https://www.researchgate.net/publication/323755665_Career_Guidance_and_Student_Counselling
- Sharif N., Ahmad N., Sarwar S. Factors Influencing Career Choices // IBT Journal of Business Studies. 2019. Vol. 15. No. 1.
- Sturges J., Guest D. Working to Live or Living to Work? Work/Life Balance Early in the Career // Human Resource Management Journal. 2004. Vol. 4. No. 4.
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 2, 2024.
- Published: September 16, 2024.
Keywords
- профессиональная ориентация и профессиональное самоопределение школьников
- осознанный выбор профессии
- профильное обучение
- моделирование курса по английскому языку
- английский язык для будущих дипломатов
- career guidance and career self-determination of schoolchildren
- conscious career choice
- specialized education
- English language course modeling
- English for future diplomats
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC