• Original research article
  • September 26, 2024
  • Open access

Virtual professional trial in the field of unmanned aerial systems

Abstract

The study aims to provide a theoretical description of the methodological support for organizing the virtual professional trial “Unmanned Aerial Systems Operator” (hereinafter referred to as UAS). The article presents the concepts of a virtual professional trial and a virtual career guidance simulator, clarifies the distinguishing features of a virtual professional trial in comparison to traditional trials. Moreover, the work identifies the tasks that need to be addressed in the process of organizing a virtual professional trial to achieve maximum effectiveness and accordingly defines the requirements for implementing a virtual reality application that acts as a virtual professional trial for the target audience of adult learners (specialized professionals and the teachers who will train them). This professional trial is not limited in its application and can be used for high school seniors, as well as students of vocational schools and universities. The article also presents the program of a virtual professional trial and its description. The study reveals the potential of organizing a professional trial for training UAS operators using modern information and communication technologies, namely virtual reality. The scientific novelty of the study lies in developing the virtual professional trial program “UAS Operator” and describing its methodology (curriculum and tasks). The study concludes that the main specificity of implementing the virtual professional trial “UAS Operator” lies in the sequential and systematic organization of theoretical and practical classes aimed at forming the theoretical foundations and practical skills and abilities of learners in using virtual reality technologies to simulate unmanned aerial vehicle control, specifically a civilian drone.

References

  1. Декина Е. В., Шалагинова К. С. Особенности организации профессиональных проб обучающихся в учреждениях интернатного типа // Научно-педагогическое обозрение. 2023. Вып. 3 (49).
  2. Дудырев Ф. Ф., Максименкова О. В. Симуляторы и тренажеры в профессиональном образовании: педагогические и технологические аспекты // Вопросы образования. 2020. № 3.
  3. Ерохина С. А., Лебедева Е. В. Цифровой ориентир как возможность применения VR-технологий в профориентации молодежи // Психология профессионального становления: сборник материалов всероссийского научно-практического форума (г. Екатеринбург, 2-5 октября 2023 г.) / под ред. Э. Ф. Зеера. Екатеринбург: Рос. гос. проф.-пед. ун-т, 2024.
  4. Зинченко Ю. П., Меньшикова Г. Я., Баяковский Ю. М., Черноризов А. М., Войскунский А. Е. Технологии виртуальной реальности: методологические аспекты, достижения и перспективы // Компьютерные и информационные технологии: национальный психологический журнал. 2010. № 1 (3).
  5. Игнатьев В. И., Владимирова Т. В., Степанова А. Н. Социальная система как информационное взаимодействие: коллективная монография. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2009.
  6. Килина И. А., Рылова Н. Т., Вершинин И. Ю., Белов В. Ф. Организация профессиональных проб для старшеклассников в профессиональных образовательных организациях: метод. рекомендации / под общ. ред. Е. Л. Рудневой. Кемерово: ГБУ ДПО «КРИПТО», 2016.
  7. Николаев А. Б., Лопота A. B. Современные тенденции развития роботизированных комплексов. Беспилотные летательные аппараты. СПб.: Государственный научный центр Российской Федерации «ЦНИИ робототехники и технической кибернетики», 2016.
  8. Пиценко Н. В. Виртуальные профессиональные пробы как значимая составляющая профессионального самоопределения // Виртуальные мастерские – технология умножения профессионально-познавательных возможностей обучающихся СПО: сборник материалов всероссийского научно-практического форума (г. Екатеринбург, 31 марта 2021 г.). Екатеринбург: РГППУ, 2021.
  9. Росляков Е. М., Алешичев С. Е., Литвинова Н. Б., Тупицин Е. Ю. Опыт применения в учебном процессе виртуальных тренажеров на основе flash-технологии // Военный инженер. 2021. № 2 (20).
  10. Синяткин Д. А., Божков А. Ю., Горчаков М. А. Создание многофункциональных беспилотных летательных аппаратов: пути решения проблемных вопросов // Военная мысль. 2018. № 10.
  11. Шатина Т. В. Профессиональная проба – путь в профессию: методическое пособие по разработке программ практических мероприятий (профессиональных проб) для организации профориентационной работы с обучающимися / сост.: Т. В. Шатина, Н. Н. Малова, Т. Ю. Морозова. Саранск: ЦНППМ «Педагог 13.ру», 2022.
  12. Юсупова Ф. Э., Солижонова М. О. Симуляторы в образовательном процессе // Вопросы науки и образования. 2018. № 10 (22).

Funding

The article is supported by the Ministry of Education of the Russian Federation under the state assignment in the field of science (project number OTGE-2024-0022).

Author information

Igor Sergeevich Derkachev

Voronezh State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: August 7, 2024.
  • Published: September 26, 2024.

Keywords

  • цифровизация профориентации
  • профессиональная проба
  • виртуальная профессиональная проба
  • виртуальная реальность
  • оператор беспилотных авиационных систем
  • управление беспилотными авиационными системами
  • технологии виртуальной реальности
  • digitalization of career guidance
  • professional trial
  • virtual professional trial
  • virtual reality
  • operator of unmanned aerial systems
  • unmanned aerial systems control
  • virtual reality technologies

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)