• Original research article
  • September 27, 2024
  • Open access

Scientific and methodical aspects of ecological education of schoolchildren (by the example of the system of additional ecological education)

Abstract

The aim of the study is to search for problematic aspects in the implementation of the tasks of ecological education of schoolchildren in modern conditions. The article examines the foundations of school ecological education in a broad sense: from ecological and humanistic axiology, which every student needs to master in order to form an individual ecological culture, to the problem of improving scientific and methodical conditions of ecological education in the practice of the pedagogical process. The scientific novelty of the study lies in an attempt to concretize the goal of ecological education of schoolchildren – the formation of ecological culture – through the criterion system of the ecological functional literacy concept. The work considers the system of additional ecological education as an example for the implementation of pedagogical conditions in the practice of ecological education of schoolchildren. The results of the study amount to identifying the humanistic essence of ecological education, substantiating the interrelation of the content of the concepts of ecological functional literacy and ecological culture of personality, determining the main directions for improving additional ecological education of schoolchildren.

References

  1. Алексеев С. В. Гуманитарное измерение экологической культуры человека: экогуманитарный подход // Экопоэзис: экогуманитарные теория и практика. 2020. T. 1. № 1.
  2. Алексеев С. В. Размышления о модели «образование в интересах устойчивого развития – через культуру» // Экопоэзис: экогуманитарные теория и практика. 2021. T. 2. № 1.
  3. Аргунова М. В., Моргун Д. В. Аксиологические и методологические основания экологического образования для устойчивого развития как метапредметного направления образования // Наука и школа. 2017. № 6.
  4. Глазачев С. Н. Экологическая культура в международной парадигме развития // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Серия «Социально-экологические технологии». 2013. № 1.
  5. Глазачев С. Н., Анисимов О. С., Гришаева Ю. М., Шумилов Ю. В. Образование и культура мышления: актуальный методологический дискурс // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/pedagogy.2019.4.1
  6. Глазачев С. Н., Глазачев О. С. Экологический взгляд на мир // Вестник Международной академии наук. Русская секция. 2018. № 1.
  7. Гришаева Ю. М., Гагарин А. В., Камалова Г. И. Идеи устойчивого развития цивилизации в контексте современного экологического образования: описательный обзор // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/ped210110
  8. Гришаева Ю. М., Ткачева З. Н., Митрофанова Т. Л. О проблеме экокультурной идентичности личности в цифровом образовании // География: развитие науки и образования: коллективная монография по материалам всероссийской с международным участием научно-практической конференции LXXII Герценовские чтения, посвященной 150-летию со дня рождения В. Л. Комарова, 135-летию со дня рождения П. В. Гуревича, 90-летию со дня рождения В. С. Жекулина (г. Санкт-Петербург, 18-21 апреля 2019 г.): в 2 т. СПб.: Астерион, 2019. Т. 1.
  9. Дзятковская Е. Н., Захлебный А. Н. Гуманитаризация экологического образования как вектор его развития до 2030 г. // Непрерывное образование: XXI век. 2021. № 1 (33). https://doi.org/10.15393/j5.art.2021.6692
  10. Корякина Н. И., Кириллов П. Н. Экологическое образование в цифровую эпоху // Непрерывное образование. 2022. № 3 (41).
  11. Формирование функциональной грамотности обучающихся: методическое пособие / сост. Л. Н. Храмова, О. Б. Лобанова, А. В. Фирер, Н. В. Басалаева Л. С. Шмульская. Красноярск: Литера-принт, 2021.
  12. Фролова П. И. К вопросу об историческом развитии понятия «функциональная грамотность» в педагогической теории и практике // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. № 1 (23). https://doi.org/10.17238/issn1998-5320.2016.23.179

Author information

Yulia Mikhailovna Grishaeva

Dr

Moscow Pedagogical State University

Aleksander Valentinovich Teremov

Dr

Moscow Pedagogical State University

Mikhail Anatolyevich Goncharov

Dr

Moscow Pedagogical State University

Marina Vyacheslavovna Argunova

Dr

Federal Center for Additional Education and Organization of Recreation and Health Improvement of Children, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: August 3, 2024.
  • Published: September 27, 2024.

Keywords

  • экологическое образование школьников
  • экологическая культура
  • экологическая функциональная грамотность
  • дополнительное экологическое образование
  • эколого-гуманистическая аксиология
  • ecological education of schoolchildren
  • ecological culture
  • ecological functional literacy
  • additional ecological education
  • ecological and humanistic axiology

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)