The competence of constructing a social space of preschoolers’ relationships in the quality assurance system of professional training for future educators in higher education institutions
Abstract
The study aims to determine the content and structure of the competence of constructing a social space of preschoolers’ relationships and, based on this, to identify the features of its formation in the quality assurance system of professional training for future educators in higher education institutions. The article analyzes the problem of the quality of professional training for future educators of preschool educational organizations. The scientific novelty of the study lies in describing and characterizing the competence of constructing a social space of preschoolers’ relationships of future educators, determining its structure and content, identifying the components of the competence, and presenting the features of its formation in the educational process of the university, taking into account the requirements of state educational standards. The formation of this competence is carried out through innovative forms, means, methods, and technologies. As a result of the study, it was found that the competence of constructing a social space of preschoolers’ relationships includes professional and personal qualities of future educators that determine their readiness for future professional activities. The structure of the said readiness is comprised of motivational, cognitive, active, and communicative components. The content of these components is substantiated. Features of competence formation in the quality assurance system of professional training for future educators in higher education institutions have been identified.
References
- Абраменкова В. В. Социальная психология детства: развитие отношений ребенка в детской субкультуре. М. – Воронеж: Московский психолого-социальный институт; НПО «МОДЭК», 2000.
- Батракова И. С., Гладкая И. В., Глубокова Е. Н., Гогоберидзе А. Г., Дроботенко Ю. Б., Лаптев В. В., Макарова Н. С., Писарева С. А., Тряпицына А. П., Чекалева Н. В. Университетское образование педагога: коллективная монография. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2019.
- Белкина В. Н. Детская психология. Взаимодействие со сверстниками: учебное пособие. М.: Юрайт, 2023.
- Беспалько В. П. Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалистов. М.: Высш. шк., 1989.
- Бордовская Н. В., Кошкина Е. А., Тихомирова М. А. Терминологическая компетентность педагога: монография. М.: Русайнс, 2019.
- Выготский Л. С. Педагогическая психология / под ред. В. В. Давыдова. М.: АСТ; Астрель; Люкс, 2005.
- Гогоберидзе А. Г. Дошкольная педагогика с основами методик воспитания и обучения: учебник для бакалавров. СПб.: Питер, 2022.
- Деркач А. А. Акмеологические основы развития профессионала. М. – Воронеж: Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та; НПО «Модек», 2004.
- Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А. Психология высшей школы: учеб. пособие. Мн.: Университетское, 1993.
- Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования: учебное пособие для академического бакалавриата. М.: Юрайт, 2019.
- Коломинский Я. Л., Жеребцов С. Н. Социальная психология развития личности. Мн.: Вышэйшая шк., 2009.
- Краковская М. С. К вопросу формирования у будущих педагогов компетенции построения социального пространства отношений дошкольников // Самарский научный вестник. 2022. Т. 11, № 3.
- Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития: учебник. М.: Академия, 2019.
- Мычко Е. И., Краковская М. С. Модернизация процесса профессиональной подготовки педагогов к построению социального пространства отношений дошкольников // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2018. № 1 (43).
- Рудинский И. Д. Компетенция. Компетентность. Компетентностный подход: монография. М.: Горячая линия – Телеком, 2019.
- Фельдштейн Д. И. Социальное развитие в пространстве-времени детства. М.: Моск. психол.-соц. ин-т; Флинта, 1997.
- Хуторской А. В. Методологические основания применения компетентностного подхода к проектированию образования // Педагогика высшей школы. 2017. № 12.
- Хуторской А. В. Педагогика: учебник для вузов. Стандарт третьего поколения. СПб.: Питер, 2022.
- Cole M., Cole S. R., Lightfoot C. The Development of Children. 5th ed. N. Y.: Worth Publishers, 2005.
- Lloyd R. J.Interactive Flow in Exercise Pedagogy. Burnaby: Simon Fraser University, 2004.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 12, 2024.
- Published: October 25, 2024.
Keywords
- компетенция построения социального пространства отношений дошкольников
- социальное пространство отношений дошкольников
- будущие педагоги
- формирование компетенции
- качество профессиональной подготовки
- высшее педагогическое образование
- competence of constructing a social space of preschoolers’ relationships
- social space of preschoolers’ relationships
- future educators
- competence formation
- quality of professional training
- higher pedagogical education
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC