• Original research article
  • October 29, 2024
  • Open access

Discussion platform as an interactive form of learning for future teachers to master the fundamentals of inclusive education of children with disabilities

Abstract

The research aims to demonstrate the practical significance and effectiveness of applying interactive forms of learning when teaching the fundamentals of inclusive education to students in the field of pedagogy. The article presents pedagogical experience on the productive use of a discussion platform in the format of a press conference as an interactive form of learning involving students of the Kazan National Research Technological University. As a result, the positive outcomes of using this form for the personal development of students in the training program 44.03.01 Pedagogical Education as part of the discipline “Inclusive Education of Children with Disabilities” were identified and characterized: an increase in the students’ level of motivation, communication skills, interest in the topic of discussion, and creative abilities was revealed. Scientific novelty lies in the following: the research demonstrates how discussion platforms can be integrated into the educational process. Specific recommendations are provided on the use of discussion platforms in the educational process on the fundamentals of inclusive education, which can be realized by teachers in pedagogical universities.

References

  1. Арустамян Д. В., Дроздова Е. А. Использование интерактивных методов обучения в учебном процессе // Евразийский союз ученых. 2018. № 7 (52).
  2. Багдасарова Д. Э., Самкова И. Г. Инклюзия как структурный элемент развития информационного общества // Universum: общественные науки: электронный научный журнал. 2023. № 5 (96).
  3. Горюнова Л. В., Хамзах А. С. Х. Общие факторы, влияющие на процессы формирования и реализации инклюзивного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2020. Вып. 64-4.
  4. Козырева О. А. Организационно-педагогические условия профессиональной подготовки будущих педагогов к инклюзии в педагогическом университете // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2022. № 1 (164).
  5. Кузьмина О. С. Проблемы подготовки педагогов к работе в условиях инклюзивного образования. Обзор педагогических исследований // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 4 (46).
  6. Мирзаханова Т. Б. Кейс-метод как способ организации современного урока // Инновационные методы обучения и воспитания: сборник статей международной научно-практической конференции (г. Пенза, 15 августа 2020 г.). Пенза: Наука и Просвещение, 2020.
  7. Мустафина Д. И. Деловая игра как метод интерактивного обучения в сфере профессионального образования // Теория и практика мировой науки. 2020. № 2.
  8. Одегова Л. В. Дискуссионные площадки как эффективное средство профессиональной коммуникации будущих специалистов библиотечно-информационной сферы // Библиотека в XXI веке. Молодежный потенциал в науке и практике: материалы XIV международной научно-практической конференции молодых ученых и специалистов (г. Минск, 22 февраля 2023 г.). Мн.: Ковчег, 2023.
  9. Привалова Г. Ф. Активные и интерактивные методы обучения как фактор совершенствования учебно-познавательного процесса в вузе // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3.
  10. Реутова В. В. Активизация познавательной деятельности студентов посредством использования интерактивных методов обучения // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 2.
  11. Рыбакова Н. Н., Осадчук О. Л. Формирование у будущих педагогов профессионального обучения готовности к осуществлению инклюзивного образования // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2022. Т. 16. № 3.
  12. Шевченко О. И., Волков М. А., Приставка А. С. Методы и формы обучения студентов // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2018. № 5-1.
  13. Шогенов Б. Ю. Методы обучения в вузе // Экономика и социум. 2020. № 1 (68).

Author information

Elena Valeryevna Slepneva

PhD

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2024.
  • Published: October 29, 2024.

Keywords

  • основы инклюзивного образования
  • учебные дискуссионные площадки
  • интерактивные формы обучения
  • педагогическое образование
  • личностное становление студентов
  • fundamentals of inclusive education
  • educational discussion platforms
  • interactive forms of learning
  • pedagogical education
  • personal development of students

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)