• Original research article
  • October 30, 2024
  • Open access

Effective practice of organizing mediation service as a tool for improving school climate

Abstract

The research aims to develop a mechanism for interaction between the school mediation service and the Primary Branch of the “Movement of the First” within the framework of an educational organization to be used as one of the tools to improve school climate. The article describes in detail the implementation of this practice in the Secondary School No. 67 in Magnitogorsk during the academic year 2023-2024. The research discusses the notion of school climate and traces its relationship with the procedure of education quality assessment. The novelty of the research lies in the fact that the practice of introducing a mechanism for interaction between internal services and children’s public associations (in particular, the Primary Branch of the “Movement of the First”) into the work of an educational organization is experimental and requires proof of effectiveness. The article hypothesizes that the introduction of this mechanism will improve school climate within the organization. Based on this hypothesis, an experiment was conducted and its results were presented. To determine the level of school climate development, criteria and indicators of a favorable school climate were developed, based on which research was conducted in February 2023 and January 2024. The outcomes of the assessment are presented as confirmation of the effectiveness of the proposed practice. As a result of the research, it was concluded that the implementation of the mechanism for interaction between the school mediation service and the Primary Branch of the “Movement of the First” is an effective practice that can be used to improve school climate in an educational organization. Based on the above, the practice described in the article is relevant and new for educational organizations. The introduction of this mechanism will allow not only to improve school climate within an educational organization but also to establish interaction between individual elements of the educational process.

References

  1. Акасевич О. И., Панченко Н. В. Школьный климат как фактор повышения качества образования в современной общеобразовательной организации // Педагогическая перспектива. 2022. № 4 (8).
  2. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989.
  3. Ганузин В. М. Школьный климат, буллинг, виктимизация, дидактогения и синдром педагогического насилия: поля сражений в школьной жизни // Медицинская психология в России. 2021. № 13.
  4. Грекова В. А. Психология учебной мотивации обучающихся. Учебная мотивация: основные теории и подходы // Северо-Кавказский психологический вестник. 2008. № 3.
  5. Коулман Дж. Экономическая социология с точки зрения теории рационального выбора // Экономическая социология. 2004. № 3.
  6. Мигунова А. В. Школьные службы медиации и примирения: текущее состояние и перспективы развития // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2021. № 4.
  7. Новикова М. А., Реан А. А. Влияние школьного климата на возникновение травли: отечественный и зарубежный опыт исследования // Вопросы образования. 2019. № 2.
  8. Сафонов А. А. Основные направления работы по профилактике антисоциального поведения школьников // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 1.
  9. Скобелкина Ю. И. Практические аспекты профилактической работы с учащимися с деструктивным поведением в общеобразовательной организации // Научно-методическое обеспечение оценки качества образования. 2022. № 2 (16).
  10. Фомина Т. Г., Моросанова В. И. Адаптация и валидизация шкал опросника «Многомерная шкала школьной вовлеченности» // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2020. № 3.
  11. Чиркина Т. А., Хавенсон Т. Е. Школьный климат. История понятия, подходы к определению и измерение в анкетах PISA // Вопросы образования. 2017. № 1.
  12. Школьный климат: содержание и диагностический аппарат: методическое пособие / сост. О. И. Акасевич, Н. В. Панченко, Т. Л. Гаврилова. Краснодар: ГБОУ ИРО Краснодарского края, 2023.
  13. Perry A. C. The Management of a City School. N. Y.: The Macmillan Company, 1908.

Author information

Julia Igorevna Skobelkina

Secondary School No. 67 in Magnitogorsk

About this article

Publication history

  • Received: March 27, 2024.
  • Published: October 30, 2024.

Keywords

  • оценка качества образования
  • школьный климат
  • школьная служба примирения
  • служба медиации
  • профилактика конфликтов
  • воспитательная работа
  • assessment of education quality
  • school climate
  • school reconciliation service
  • mediation service
  • conflict prevention
  • educational work

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)