• Original research article
  • November 2, 2024
  • Open access

Environmental, organizational, and personal resources of teacher resilience

Abstract

The study aims to provide a theoretical justification and conduct empirical research on the influence of various resources on the resilience of modern teachers. The study is based on the methodology of the resource approach, which assumes that teachers have functionally changeable and limited opportunities for solving professional tasks. Empirical data was obtained through the use of diagnostic techniques aimed at identifying environmental, organizational, and personal resources of teacher resilience. The main results of the study show that the resilience of teachers is closely related to their perception of students and the characteristics of the teaching staff. It was established that teachers tend to evaluate students neutrally or negatively and that the level of teacher resilience depends on the stability, independence, education, and activity of both individual teachers and the teaching staff as a whole. It was found that for teachers with high resilience, mutual support within the team and good interaction with the administration are important, while for those who experience low resilience, the relationships with students and their parents hold importance. The conclusion was drawn that the resilience strategy is a complex result of the influence of environmental, organizational, and personal factors. The scientific novelty of the study lies in identifying indicators that both positively and negatively affect resilience. These indicators include teachers’ perceptions of students, colleagues, and the organization of the educational process. It was noted that the following factors have a positive influence: teachers’ perception of students as happy, calm, and neutral towards teachers; perception of colleagues as active, independent, having higher education, and the team as stable; organization of the educational process taking into account the opinion of teachers, regardless of the opinion of social partners, focused on clear rules for assessing the activities of students.

References

  1. Горшков В. Ю., Нагорнов И. В., Румянцева Т. В., Швецова С. В. Аналитический отчет по результатам исследования организационной культуры муниципальной системы образования города Ярославля (подсистема общего образования). Ярославль: Департамент образования Ярославской области, 2010.
  2. Иванова Т. Ю., Леонтьев Д. А., Осин Е. Н., Рассказова Е. И., Кошелева Н. В. Современные проблемы изучения личностных ресурсов в профессиональной деятельности // Организационная психология. 2018. Т. 8. № 1.
  3. Иоффе А. Н., Бычкова Л. В. Развитие личностного потенциала на занятиях: учебное пособие. М.: Благотворительный фонд «Вклад в будущее», 2021.
  4. Леонтьев Д. А., Осин Е. Н. Методологические и методические вопросы эмпирического изучения диагностики и личностного потенциал // Личностный потенциал: структура и диагностика / под ред. Д. А. Леонтьева. М.: Смысл, 2011.
  5. Моросанова В. И. Осознанная саморегуляция как метаресурс достижения целей и разрешения проблем жизнедеятельности // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2021. № 1. https://doi.org/10.11621/vsp.2021.01.01
  6. Рассказова Е. И., Леонтьев Д. А. Жизнестойкость и ее диагностика. М.: Смысл, 2016.
  7. Румянцева Т. В. Саморегуляция и профессиональная идентичность педагогов общеобразовательных школ: монография. Ярославль: Муниципальное образовательное учреждение «Городской центр развития образования», 2012.
  8. Тарханов М. В., Тарханова И. Ю. Социализация цифрового поколения: опыт эмпирического анализа // Психология деструктивного поведения: факторы риска и профилактика: материалы всероссийской научно-практической конференции (г. Ярославль, 19 мая 2023 г.). Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, 2023.
  9. Тарханова И. Ю., Райхельгауз Л. Б., Угарова М. Г. Образовательные запросы родителей школе: опыт эмпирического анализа // Человек и образование. 2024. № 2. https://dx.doi.org/10.54884/1815-7041-2024-79-2-104-112
  10. Харисова И. Г., Макеева Т. В., Казакова Е. И., Тарханова И. Ю. Выявление ценностно-смысловых ориентиров профессиональной педагогической деятельности с позиции социально-профессиональной общности современного учительства // Science for Education Today. 2021. Т. 11. № 5. http://dx.doi.org/10.15293/2658-6762.2105.01
  11. Osgood C. E. Dimensionality of the Semantic Space for Communication via Facial Expressions // Scandinavian Journal of Psychology. 1966. Vol. 7. No. 1.
  12. Ryff C. D. Positive Psychology: Looking Back and Looking Forward // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.840062

Funding

The work was carried out within the framework of the research project “Study of the relationship between the type of organizational culture, school environment parameters and the psychological well-being of teachers” as part of the Comprehensive Program for Developing Personal Potential of the “Investment in the Future” Charitable Foundation (Contract No. КИП-04/23).

Author information

Marina Germanovna Ugarova

PhD

Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky

Matvey Vladimirovich Tarkhanov

Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky

About this article

Publication history

  • Received: September 14, 2024.
  • Published: November 2, 2024.

Keywords

  • организационная культура образовательного учреждения
  • психологическое благополучие педагогов
  • жизнестойкость педагогов
  • педагогические работники
  • ресурсный подход
  • organizational culture of an educational institution
  • psychological well-being of teachers
  • teacher resilience
  • teaching staff
  • resource approach

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)