• Original research article
  • November 5, 2024
  • Open access

Principles of practice-oriented mathematics education for future specialists in the financial sector

Abstract

The research aims to justify the principles of practice-oriented mathematics education for future specialists in the financial-economic and financial management fields. The article reveals the categories of principles for teaching mathematics to finance students. The typology of principles is based on the methodological features of the practice-oriented approach, applied in combination with competency-based, activity-based, and integrative approaches to teaching mathematics in higher education. The scientific novelty lies in the fact that for the first time it is proposed to design mathematics education for future finance specialists taking into account the principle of integrating theory and practice in the direction from practice to theory, the principle of matching teaching methods and tools with practice-oriented results of mathematical training. As a result of the research, the principles of practice-oriented mathematics education for future specialists in the financial sector have been determined. Some technologies and techniques for implementing these principles are indicated, taking into account the specifics of mathematical training for students of financial areas of study.

References

  1. Артюхина М. С. Система интерактивного обучения математике на социально-гуманитарных направлениях подготовки в цифровой образовательной среде: дисс. … д. пед. н. Елец, 2023.
  2. Бадак Б. А., Бровка Н. В. О принципах практико-ориентированного обучения математике студентов технического университета // THEORIA: журнал исследований в образовании. 2023. № 4 (2).
  3. Бурмистрова Н. А., Шамис В. А. Математическая подготовка бакалавров экономики в условиях цифрового общества // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2022. Т. 11. № 3. https://doi.org/10.24412/2225-8264-2022-3-5-10
  4. Гребенкина А. С. Система практико-ориентированных задач как средство формирования математических умений у студентов технических специальностей // Гуманитарные и социальные науки. 2024. Т. 102. № 1.
  5. Гребенкина А. С. Теоретико-методические основы практико-ориентированного подхода к математической подготовке будущих специалистов пожарной и техносферной безопасности: монография. Донецк: ДОННУ, 2022.
  6. Далингер В. А., Моисеева Н. А., Полякова Т. А. Взаимная интеграция информационно-математической подготовки инженеров в эпоху цифровизации // Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. 2021. № 14 (9).
  7. Королёв М. Е., Дерий И. А. Психолого-педагогические основы цифровой трансформации обучения студентов современного университета // Вестник Академии гражданской защиты. 2021. № 2 (26).
  8. Кочетова И. В., Егорченко И. В. Технология математической подготовки студентов естественно-технических профилей в контексте прикладной направленности обучения // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 1. https://doi.org/10.17513/spno.29547
  9. Малыгина О. А. Совершенствование обучения высшей математике в техническом университете // Международный научно-исследовательский журнал. 2018. № 3 (69). https://doi.org/10.23670/IRJ.2018.69.016
  10. Матюшенко С. В., Князева О. О. Новый формат принципа «наглядность в обучении» // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2022. Т. 11. № 4. https://doi.org/10.24412/2225-8264-2022-4-59-66.
  11. Просалова В. С. Принципы внедрения практико-ориентированного обучения в вузе // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2012. № 4.
  12. Сенаторова О. Ю. Практико-ориентированный подход в обучении сотрудников органов внутренних дел // Образование. Наука. Научные кадры. 2019. № 3. https://doi.org/10.24411/2073-3305-2019-10165
  13. Скафа Е. И., Борисова А. А. Ведущие принципы формирования методической компетентности будущих преподавателей высшей школы // Дидактика математики: проблемы и исследования. 2021. № 54. https://doi.org/10.24412/2079-9152-2021-54-48-56
  14. Смирнов Е. И. Фундирование опыта в профессиональной подготовке и инновационной деятельности педагога: монография. Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет имени К. Д. Ушинского, 2012.
  15. Тарасова Т. А. Практико-ориентированный подход в обучении математике // Kant. 2020. № 3 (36). https://doi.org/10.24923/2222-243X.2020-36.75
  16. Тимофеева Н. М., Михалёва Т. И. Дидактические принципы педагогики высшей школы в преподавании дисциплин физико-математического цикла // Вопросы педагогики. 2021. № 11-2.
  17. Хуторской А. В. Методологические основания применения компетентностного подход к проектированию образования // Высшее образование в России. 2017. № 12.
  18. Чикина Т. Е., Коларькова О. Г. Цифровые технологии в процессе обучения математике // Russian Journal of Education and Psychology. 2023. Т. 14. № 1. https://doi.org/10.12731/2658-4034-2023-14-1-42-57
  19. Шапиро В. Я. Практико-ориентированные задачи по математике как средство формировании профессиональных компетенций в техническом вузе // Наукосфера. 2021. № 2-1.
  20. Dreher R., Gornov A., Kondratyev V. Concept of the Natural Structure of Engineering Training and the Code of Professional Ethics of an Engineer // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 1. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-1-76-85
  21. Hankeln C., Adamek C., Greefrath G. Assessing Sub-competencies of Mathematical Modelling Development of a New Test Instrument // Lines of Inquiry in Mathematical Modelling Research in Education / ed. by G. A. Stillman, J. P. Brown. Cham: Springer International Publishing, 2019. https://doi.org/10.1007/978-3-030-14931-4_8
  22. Ilić J., Ivanović M., Klašnja-Milićević А. Effects of Digital Game-based Learning in STEM Education on Students’ Motivation: A Systematic Literature Review // Journal of Baltic Science Education. 2024. Vol. 23. Iss. 1. https://doi.org/10.33225/jbse/24.23.20

Funding

The study was carried out at the Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “Donetsk State University” with financial support from the Azov – Black Sea Mathematical Center (Agreement dated 29.02.2024 No. 075-02-2024-1446).

Author information

Aleksandra Sergeevna Grebenkina

Dr

Donetsk State University

Anna Vitalievna Khitrik

Donetsk National University of Economics and Trade named after Mikhail Tugan-Baranovsky

About this article

Publication history

  • Received: September 4, 2024.
  • Published: November 5, 2024.

Keywords

  • обучение математике
  • практико-ориентированный подход к обучению
  • принципы практико-ориентированного обучения
  • цифровизация образования
  • специалисты финансового сектора
  • mathematics education
  • practice-oriented approach to learning
  • principles of practice-oriented learning
  • digitalization of education
  • specialists in the financial sector

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)