• Original research article
  • November 11, 2024
  • Open access

Implementing S. E. Feinberg’s pedagogical and performance principles in the context of the theory of piano intonation in music-instrumental training of pedagogical university students

Abstract

The research aims to summarize the pedagogical and performance principles of S. E. Feinberg in the context of the theory of piano intonation and justify the necessity and expediency of their implementation in the conditions of music-instrumental training of pedagogical university students. The article attempts to comprehend and provide the author’s commentary on S. E. Feinberg’s works, analyzes the influence of the pedagogical views of the Russian and Soviet teacher, researcher and performer on the formation of the theory of piano intonation. The scientific novelty of the research lies in developing an algorithm for fostering the culture of piano intonation (by implementing S. E. Feinberg’s pedagogical and performance principles) in the process of music-instrumental training of pedagogical university students based on a certain sequence of operations and actions. As a result, it has been proven that S. E. Feinberg’s pedagogical views had a tremendous influence on modern piano performance art. Thus, a close succession of traditions of the Russian, Soviet, and modern pedagogical and performance schools has been revealed.

References

  1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Л.: Музгиз, 1963.
  2. Горбунова И. Б., Хайнер Е. В. Интерактивные сетевые технологии обучения музыке в школе цифрового века: программа «SOFT WAY TO MOZART» // Вестник Орловского государственного университета. Серия: Новые гуманитарные исследования. 2014. № 4 (39).
  3. Колышева Т. А., Пецина И. А. Рефлексивные технологии в формировании творческих компетенций будущего педагога-музыканта // Музыкальное искусство и образование. 2016. № 2 (14).
  4. Корыхалова Н. П. За вторым роялем: работа над музыкальным произведением в фортепианном классе. СПб.: Композитор, 2006.
  5. Кременштейн Б. Л. Воспитание самостоятельности учащегося в классе специального фортепиано. М.: Классика-XXI, 2009.
  6. Малинковская А. В. Диалектика как метод исследования музыкально-педагогического процесса: к 100-летию Б. Л. Кременштейн // Музыкальное искусство и образование. 2023. Т. 11. № 2. https://doi.org/10.31862/2309-1428-2023-11-2-9-27
  7. Малинковская А. В. Исполнительско-педагогический анализ музыкального произведения в контексте герменевтической теории понимания-интерпретации // Музыкальное искусство и образование. 2018. № 3 (23).
  8. Малинковская А. В. Фортепианное интонирование как музыкально-педагогическая и исполнительская проблема: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1995.
  9. Маряч А. Ю. Особенности воспитания культуры фортепианного интонирования в процессе музыкально-инструментальной подготовки студентов педагогического вуза: автореф. дисс. … к. пед. н. Армавир, 2023.
  10. Маряч А. Ю., Шипилкина Т. А. Реализация комплекса педагогических технологий на занятиях по музыкально-инструментальной подготовке как один из аспектов формирования исполнительской компетентности студентов педагогического вуза // Pan-Art. 2024. Т. 4. Вып. 1.
  11. Медушевский В. В. Духовный анализ музыки: учеб. пособие: в 2-х ч. М.: Композитор, 2014. Ч. 1-2.
  12. Минаев Е. А. Музыкально-информационное поле в эволюционных процессах искусства: дисс. … д. иск. М., 2000.
  13. Торопова А. В. Феномен интонирования в генезисе музыкально-языкового сознания: дисс. … д. психол. н. М., 2014.
  14. Фейнберг С. Е. Мастерство пианиста / сост. и общ. ред. Л. Фейнберга и В. Натансона. М.: Музыка, 1978.
  15. Фейнберг С. Е. Пианизм как искусство. СПб.: Лань; Планета музыки, 2021.
  16. Шульпяков О. Ф. Работа над художественным произведением и формирование музыкального мышления исполнителя. СПб.: Композитор – Санкт-Петербург, 2016.

Author information

Anastasiia Yurievna Mariach

PhD

Penza State University

About this article

Publication history

  • Received: October 1, 2024.
  • Published: November 11, 2024.

Keywords

  • теория фортепианного интонирования
  • педагогические и исполнительские принципы С. Е. Фейнберга
  • фортепианная кинетика и кинестетика
  • музыкально-инструментальная подготовка
  • theory of piano intonation
  • pedagogical and performance principles of S. E. Feinberg
  • piano kinetics and kinesthetics
  • music-instrumental training

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)