• Original research article
  • November 12, 2024
  • Open access

Organizing adaptive geometry teaching for students in grades 7-9 in the context of a digital educational environment

Abstract

The research aims to identify the features of organizing adaptive geometry teaching for students in grades 7-9 using digital educational resources when implementing blended learning models. The paper presents the notions of adaptive learning, blended learning models, describes the features of organizing adaptive geometry teaching using blended learning models, identifies groups of students who need adaptation of the educational process when learning geometry at the level of basic general education, determines types of assignments for students of each group, which are implemented in the conditions of a digital educational environment and contribute to the organization of adaptive geometry teaching. The research is novel in that it is the first one to base the organization of adaptive geometry teaching for students in grades 7-9 on the use of blended learning models, which make it possible for students to work independently, taking into account their needs and individual characteristics. As a result of the research, the possibility of organizing adaptive geometry teaching at the level of basic general education in the context of a digital educational environment has been substantiated, and types of assignments have been described that will allow students with different individual characteristics to achieve planned results and their own educational goals.

References

  1. Аверьянов Д. И. Увидеть неочевидное! // Математика. 2006. № 3 (593).
  2. Вайнштейн Ю. В., Шершнева В. А., Есин Р. В., Зыкова Т. В. Адаптация математического образовательного контента в электронных обучающих ресурсах // Открытое образование. 2017. № 4.
  3. Границкая А. С. Научить думать и действовать. Книга для учителя. М.: Просвещение, 1991.
  4. Гребнева Д. М., Мохова В. П. Адаптивное обучение математике с использованием нелинейных тестовых тренажеров // Наука и перспективы. 2022. № 1.
  5. Далингер В. А., Дербуш М. В., Костюченко Р. Ю., Скарбич С. Н., Фисенко Т. П. Дидактико-методические основы смешанного обучения математике в школе: монография. Омск: Омский государственный педагогический университет, 2021.
  6. Дербуш М. В., Скарбич С. Н. Формирование умения рассуждать в процессе смешанного обучения геометрии учащихся основной школы // Педагогическое образование в России. 2023. № 4.
  7. Иванова Д. С., Григорьева Е. В. Современные цифровые технологии в адаптивном изучении математики // Информатика и прикладная математика. 2021. № 27.
  8. Капустин Н. П. Педагогические технологии адаптивной школы: учеб. пособие. М.: Академия, 1999.
  9. Кумарина Г. Ф. Адаптивное образование: сущность и условия реализации // Народное образование. 2011. № 4.
  10. Лученкова Е. Б., Носков М. В., Шершнева В. А. Смешанное обучение математике: практика опередила теорию // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2015. № 1 (31).
  11. Мироненко Е. С. Цифровая образовательная среда: понятие и структура // Социальное пространство. 2019. № 4 (21).
  12. Попова Г. М., Рябова Е. С. Применение технологии адаптивного обучения к проектированию урока // Школьные технологии. 2014. № 6.
  13. Селезнева Н. Н. Трансформация адаптивных технологий обучения от педагогической технологии к обучающим системам искусственного интеллекта // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Информатика и информатизация образования. 2022. № 3 (61).

Funding

The paper was prepared as part of the 2024 state assignment of the Ministry of Education and Science of Russia to carry out applied scientific research on the topic “Methodology of adaptive mathematics education for students of general education organizations in the context of a digital educational environment”.

Author information

Marina Viktorovna Derbush

PhD

Omsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: October 26, 2024.
  • Published: November 12, 2024.

Keywords

  • адаптивное обучение геометрии
  • цифровая образовательная среда
  • адаптивный урок геометрии с использованием моделей смешанного обучения
  • индивидуальные особенности учащихся
  • adaptive geometry teaching
  • digital educational environment
  • adaptive geometry lesson using blended learning models
  • individual characteristics of students

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)