• Original research article
  • November 15, 2024
  • Open access

The First Siberian Polytechnic School in Tomsk (1923-1924)

Abstract

The research aims to describe the training programs, admission rules, curricula, and material-technical support of the educational process at the First Siberian Polytechnic School in Tomsk, based on its key characteristics. The article then evaluates the degree to which the institution aligns with the actual needs of the Russian economy. The novelty of the research lies in analyzing the basic principles of the institution from both a historical-pedagogical and an economic perspective. The early 20th century witnessed deep economic and socio-political transformations in Russia. This changing reality necessitated adjustments across all spheres of society, including education. Educational institutions had to adapt to the real needs of the economy and society. As a result, the research reveals that the Polytechnic School played a crucial role in training specialists for various branches of the national economy at the end of the first quarter of the 20th century.

References

  1. Анашкин А. П. История Алтайского государственного университета (1973 г. – середина 1980-х гг.). Барнаул: Изд-во АлтГУ, 2023.
  2. Богуславский М. В. История педагогики: методология, теория, персоналии. М.: Институт эффективных технологий, 2012.
  3. Ведута О. В. Формирование учебной мотивации студентов учреждений среднего профессионального образования технического профиля: автореф. дисс. … к. пед. н. Тюмень, 2011.
  4. Кашин М. П. Народное образование в РСФСР. М.: Просвещение, 1970.
  5. Ларин В. К. Подготовка специалистов среднего звена и квалифицированных рабочих для железнодорожного транспорта России в конце XIX-XX вв.: дисс. … к. пед. н. Курск, 1998.
  6. Магсумов Т. А. Средняя профессиональная школа Казани в конце XIX – начале XX века. СПб.: Инфо-да, 2010.
  7. Попов В. П. Система среднего специального образования в СССР и Российской Федерации в 1917-2000 гг.: автореф. дисс. … к. ист. н. М., 2000.
  8. Ряшенцев С. А. Становление педагогической системы негосударственного техникума. Абакан: Изд-во Хакас. гос. ун-та, 2004.
  9. Сергеева С. В., Козлова Е. В. Историко-педагогическое исследование: системный подход, принципы, методы // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-1.
  10. Фан Ч. К. Сравнительный анализ систем среднего профессионального образования России и Вьетнама: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2014.
  11. Худобец М. Я. Ровесник XX века: очерки по истории первого сибирского политехникума в Томске (1896-2006). Томск: Ветер, 2008. Часть первая (1896-1966).

Author information

Pavel Aleksandrovich Sungurov

PhD

Tyumen Industrial University

About this article

Publication history

  • Received: October 3, 2024.
  • Published: November 15, 2024.

Keywords

  • Томский Первый сибирский политехникум
  • лабораторный план
  • среднее профессиональное образование
  • промышленность и образование
  • Tomsk First Siberian Polytechnic School
  • laboratory plan
  • secondary vocational education
  • industry and education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)