• Original research article
  • November 26, 2024
  • Open access

Methodological foundations for the formation of functional literacy in English written language among students (basic general education)

Abstract

Functional literacy represents a new direction in the development of modern foreign language education. Today, there is more and more research into functional literacy in different fields, but written English was not previously considered from the perspective of functional literacy. The aim of this study is to identify principles and approaches for its development within the context of English lessons, based on the identification of aspects of functional written English-speaking skills of primary school students. This article discusses teaching methods and principles that are necessary for the future development of functional writing skills among students. Scientific novelty lies in establishing principles and methods that contribute to functional literacy development in writing during English classes. As a result of the study, conditions for the development of functional literacy in English-language writing are determined, expressed in learning principles. Features contributing to the development of this literacy are revealed.

References

  1. Басюк В. С., Ковалева Г. С. Инновационный проект Министерства просвещения «Мониторинг формирования функциональной грамотности»: основные направления и первые результаты // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1. № 4 (61).
  2. Безукладников К. Э., Габидинова В. Р. Функциональная грамотность как базис цифровизации раннего обучения иностранному языку // Евразийский гуманитарный журнал. 2024. № 1.
  3. Безукладников К. Э., Мелехина Е. С. Формирование функциональной грамотности на уроках английского языка в рамках учебно-исследовательской деятельности // Язык и культура. 2023. № 61.
  4. Веряев А. А., Нечунаева М. Н., Татарникова Г. В. Функциональная грамотность учащихся: представления, критический анализ, измерение // Известия Алтайского государственного университета. 2013. № 2 (78).
  5. Готлиб Д. Л., Безукладников К. Э. Формирование функциональной грамотности в основной школе как способ повышения мотивации учения на уроках иностранного языка // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2021. № 1.
  6. Ермоленко В. А. Развитие функциональной грамотности обучающегося: теоретический аспект // Пространство и Время. 2015. № 1.
  7. Милованова Л. А. Принципы и средства оптимизации процесса обучения иностранному языку // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 10 (143).
  8. Тарева Е. Г. Лингводидактика в эпоху глобальных научных трансформаций // Три «л» в парадигме современного гуманитарного знания: лингвистика, литературоведение, лингводидактика: межкаф. сборник научных статей / Московский городской педагогический университет; науч. ред. К. М. Баранова, О. Г. Чупрына; сост. и отв. ред. О. Я. Федоренко. М.: Диона, 2018.
  9. Цыбанева В. А., Серединцева А. С., Бокова Т. Н., Милованова Л. А. Подходы в обучении иностранному языку: учеб. пособие. Волгоград: Сфера, 2023.
  10. Языкова Н. В. Актуальные проблемы реализации межкультурного подхода в иноязычном образовании и пути их решения // Язык – культура, мышление – познание. Интегративные исследования: мат. междунар. науч.-практ. конф., посвящённой 60-летию со дня рождения д. филол. н., проф. П. П. Дашинимаевой / науч. ред. Г. С. Доржиева; отв. ред. Л. М. Орбодоева. Улан-Удэ: Бурятский государственный университет имени Доржи Банзарова, 2018.

Author information

Lyudmila Anatolyevna Milovanova

Dr

Moscow City University

Daria Dmitrievna Lysyak

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: October 3, 2024.
  • Published: November 26, 2024.

Keywords

  • функциональная грамотность письменной речи
  • иноязычное образование
  • подходы обучения
  • принципы обучения
  • обучающиеся основной школы
  • functional literacy of written speech
  • foreign language education
  • teaching approaches
  • teaching principles
  • primary school students

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)