• Original research article
  • December 9, 2024
  • Open access

The relationship between the characteristics of the educational environment of Russian universities and the indicators of academic adaptation of international students

Abstract

The study aims to establish the relationship between characteristics of the educational environment and indicators of academic adaptation among international students (using Chinese students as a case study). The goal is to subsequently identify factors that contribute to the successful integration of these students into the educational process and environment at the university. A statistically significant correlation has been found between the characteristics of the educational environment (dominance, coherence, activity, mobility, breadth, intensity, awareness, emotionality) and the components of academic adaptation (personal (self-organization), emotional-evaluative, cognitive, motivational) among international students. Generalizations have resulted in the identification of the academic adaptation potential of international students, represented by psycho-pedagogical and socio-psychological characteristics reflecting the student’s readiness and ability to effectively interact with the educational environment. The novelty of the study lies in identifying the characteristics of the academic adaptation potential of international students, which includes a combination of personal, emotional-evaluative, cognitive, motivational, communicative, and academic resources that contribute to the effective integration of the student into the educational environment at the university. The study revealed positive correlations between the characteristics of the university educational environment (dominance, coherence, activity, mobility, breadth, intensity, awareness, emotionality) and the components of academic adaptation (personal (self-organization), emotional-evaluative, cognitive, motivational). These components are interconnected and contribute to the formation of the adaptation potential necessary to overcome difficulties associated with studying in a new socio-cultural and educational environment.

References

  1. Аблаева У. П. Образовательная среда – третий учитель: пути создания благоприятной образовательной среды // Молодые исследователи – 2024: сборник статей III международного научно-исследовательского конкурса. Пенза, 2024.
  2. Безносова М. И. Социокультурная среда как фактор привлекательности российских вузов (на примере удмуртского государственного университета, Россия) // Вестник Удмуртского университета. Социология. Политология. Международные отношения. 2020. № 4.
  3. Бондарь Е. А., Самосенкова Т. В., Ситникова М. И. Освоение образовательных программ в вузах РФ: адаптационная готовность иностранных граждан: монография. Белгород: Белгородский государственный технологический университет им. В. Г. Шухова, 2021.
  4. Бухалко А. Д. Основы психолого-педагогического сопровождения адаптации иностранных студентов к обучению в российском вузе // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019. № 2.
  5. Гарибзянова Е. Е. Исследование понятия образовательной среды // Инновационная наука. 2016. № 1-2 (13).
  6. Иванчин С. А., Константинов В. В. Особенности адаптационной готовности к учебной деятельности иностранных студентов в условиях вузовского образования // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 4 (84).
  7. Леденёва В. Ю., Абдуллаев Р. С., Гусейнова Л. Д. Факторы социокультурной адаптации иностранных студентов из Азербайджана и Китая в российских вузах // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 10. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2022-31-10-118-134
  8. Лодде О. А., Ситникова С. Ю. Теоретический анализ дефиниции «образовательная среда вуза» как системного представления // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 6.
  9. Максимова Н. А., Константинов В. В. Сравнительный анализ компонентов академической адаптации студентов-иностранцев с разным уровнем адаптированности // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 9. Вып. 10.
  10. Максимчук Е. Д. Применение программы социально-психологического сопровождения межкультурной адаптации иностранных студентов // Вестник Кемеровского государственного университета. 2016. № 4 (68).
  11. Нагорнова Л. Е. Субъективная оценка студентами образовательной среды вуза: дисс. … к. психол. н. М., 2005.
  12. Надточий А. П., Луньков В. Ю. Формирование образовательной среды // Современное педагогическое образование. 2020. № 3.
  13. Панов В. И. Напряженность образовательной среды в контексте субъект-средовых взаимодействий // Научное мнение. 2018. № 1.
  14. Рубцов В. В., Ивошина Т. Г. Проектирование развивающей образовательной среды школы. М.: Московский государственный психолого-педагогический университет, 2002.
  15. Ходякова Н. В., Митин А. И. Учет психологических механизмов развития личности в проектировании образовательной среды // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 22. № 4. https://doi.org/10.17759/pse.2017220414
  16. Шагивалеева Г. Р. Адаптация студентов в вузе как необходимое условие обеспечения безопасности образовательной среды // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 58-4.
  17. Шамионов Р. М. Структура и факторы академической адаптации студентов-иностранцев в российских университетах // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2024. № 2.
  18. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Гринина Е. С., Созонник А. В. Академическая адаптация студентов: разработка и валидизация новой методики // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27. № 2. https://doi.org/10.17759/pse.2022270205
  19. Ясвин В. А. Технология средового проектирования в образовании // Социально-политические исследования. 2020. № 1 (6).
  20. Bushra A., Abdalla F. Academic Adaptation and Achievement: A Comparative Study of Outstanding Students and Students under Academic Probation at the University of Sharjah // International Journal for Research in Education. 2020. Vol. 44. Iss. 2.
  21. Tarna E., Goras M. Academic Adaptation – Intensive Process of Preparation for Professional Adaptation // Cross-Cultural Studies: Education and Science. 2020. Vol. 5. Iss. 2.

Author information

Natalya Aleksandrovna Maksimova

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

Vsevolod Valentinovich Konstantinov

Dr

Penza State University

About this article

Publication history

  • Received: November 7, 2024.
  • Published: December 9, 2024.

Keywords

  • характеристики образовательной среды
  • показатели академической адаптации иностранных студентов
  • объективные критерии академической адаптации
  • субъективные критерии академической адаптации
  • characteristics of the educational environment
  • indicators of academic adaptation of international students
  • objective criteria for academic adaptation
  • subjective criteria for academic adaptation

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)