• Original research article
  • December 23, 2024
  • Open access

The structure of the modular training system for teachers of additional education in promising areas of use of unmanned systems

Abstract

The purpose of the study is to substantiate and develop the structure of a professional retraining program for teachers of additional education in promising areas of the use of unmanned aircraft systems (UAS) based on modular training. The article considers the problem of applying modular training to the retraining of teachers in the field of ALS. The structure of the modular training program for teachers of additional education in promising areas of use of unmanned systems in Russia, which consists of three large modules, is presented.: "Basic", "Industry-specific" and "Developmental". The modules are interconnected with each other, but solving their own specific didactic task. The convenience and versatility of the learning modules means that students can complete them at their own pace, providing a comprehensive and rewarding learning experience. The scientific novelty is due to the fact that a variable structure of a modular professional retraining program for teachers of additional education has been developed and theoretically substantiated in promising areas of using ALS, which allows teachers to be trained depending on their initial level of training and various industry orientations. As a result of the research, the structural system of the modular teacher training program is described in promising areas of using unmanned systems.

References

  1. Акбарова Г. Роль модульной системы обучения в организации учебного процесса на основе метода проектирования // Общество и инновации. 2023. Т. 4. № 8/S. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol4-iss8/S-pp117-123
  2. Анисенко Н. П. Технология модульного обучения. 2017. https://multiurok.ru/blog/tiekhnologhiia-modul-nogho-obuchieniia-2.html
  3. Байденко В. И., Оскарссон Б. Базовые навыки (ключевые компетенции) как интегрирующий фактор образовательного процесса // Профессиональное образование и формирование личности специалистов: научно-методический сборник. М., 2002.
  4. Борисова Н. В., Кузов В. Б. Методология модульного обучения и формирования модульных программ (отчет об исследовательской работе). М.: Изд-во Моск. ин-та стали и сплавов, 2005.
  5. Гришина И. В. Методологические основания формирования профессиональной компетентности руководителей школ в системе дополнительного профессионального образования // Интеграция образования. 2013. № 3 (72).
  6. Гуськова Т. В. Организация учебного процесса в высшей школе с использованием модульно-рейтинговой технологии: на примере технического вуза: дисс. … к. пед. н. Пенза, 2008.
  7. Ермоленко В. А. Теоретические основы проектирования содержания непрерывного профессионального образования: дисс. … д. пед. н. Казань, 1999.
  8. Закорюкин В. Б., Панченко В. И., Твердин Л. М. Модульное построение учебных пособий по специальным дисциплинам // Проблемы вузовского учебника: вторая всесоюзная научно-методическая конференция (22-23 ноября 1983 г.): тезисы докладов / Вильн. гос. ун-т им. В. Капсукаса. Вильнюс: ВГУ, 1983.
  9. Захарова Л. В., Московченко О. Н., Солимене У., Третьякова Н. В., Банникова Н. В., Люлина Н. В., Катцин О. А. Организация процесса физического воспитания студентов с ограниченными возможностями здоровья на основе модульного подхода // Образование и наука. 2020. № 22 (7). https://doi.org/10.17853/1994-5639-2020-7-148-175
  10. Исаков М. М., Хакимов Ф. А., Маматов Р. Р. Модульное обучение современным образовательным технологиям на занятиях в вузе // Педагогика и психология: теоретические и прикладные аспекты: сборник научных трудов по материалам международной научно-практической конференции (19 февраля 2020 г.). Белгород: ООО Агентство перспективных научных исследований (АПНИ), 2020.
  11. Карпов В. В., Катханов М. Н. Инвариантная модель интенсивной технологии обучения при многоступенчатой подготовке в вузе. М., 1992.
  12. Каштанова С. Н., Белинова Н. В. Модульное обучение: целеполагание, структура и проектирование содержания // Вестник Мининского университета. 2016. № 4.
  13. Крутских О. А. История развития модульного обучения: зарубежный и отечественный опыт реализации // Международный научно-исследовательский журнал. 2024. № 11 (149). https://doi.org/10.60797/IRJ.2024.149.49
  14. Лобашев В. Д., Талых А. А. Элементы педагогических технологий в моделировании процессов профессионального образования. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2014.
  15. Мартынова О. В. Инновационные технологии в ракурсе модульного обучения иностранному языку // Современные тенденции развития системы подготовки обучающихся: региональная практика: материалы международной научной конференции. Красноярск, 2024.
  16. Мусаева Н. Н. Сущность модульного обучения // Вестник науки и образования. 2022. № 1-2 (121).
  17. Савенков А. И., Алисов Е. А., Львова А. С. Модульное построение образовательных программ в бакалавриате и магистратуре направления подготовки «Педагогическое образование» // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2015. № 1 (31).
  18. Соколков Е. А. Проблемно-модульное обучение: учебное пособие. М.: Вузовский учебник; ИНФРА-М, 2024.
  19. Тимофеева Ю. Ф. Системно-модульный подход к проблеме формирования творческой личности будущего учителя: автореф. дисс. … д. пед. н. Ижевск, 1999.
  20. Усманова С. Ф., Холина Н. Н. Технология модульного обучения // Наука, образование, общество: тенденции и перспективы развития: материалы XVII междунар. науч.-практ. конф. (г. Чебоксары, 17 января 2020 г.) / редкол.: О. Н. Широков. Чебоксары: Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс», 2020.
  21. Холматова Д. А. Кредитно-модульное обучение в вузах // Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences. 2023. Т. 3. № 9.
  22. Чошанов М. А. Теория и технология проблемно-модульного обучения в профессиональной школе: автореф. дисс. … д. пед. н. Казань, 1996.
  23. Юцявичене П. А. Теоретические основы модульного обучения: дисс. … д. пед. н. Вильнюс, 1990.
  24. Curch C. Modular Courses in British Higher Education // A Critical Assessment in Higher Education Bulletin. 1975. Vol. 3.
  25. Goldschmidt В., Goldschmidt Н. Modular Instruction in Higher Education // Higher Education. 1972. Vol. 2.
  26. Owens G. The Module: An Alternative to the Present Pattern of Teacher Education // Higher Education Quarterly. 1970. Vol. 25. Iss. 1. https://doi.org/10.1111/j.1468-2273.1970.tb00364.x
  27. Russell J. D. Modular Instruction. Minneapolis: Burgest Publishing Co., 1974.
  28. The Modular Approach in Technical Education. P.: UNESCO, 1989.

Funding

The study was carried out within the framework of the state assignment of the Ministry of Education of the Russian Federation on the topic "Development of a System for Modular Training of Teachers in Promising Areas of Use of Unmanned Systems", reg. No. 1024032700347-1-5.3.1 (Agreement No. 073-03-2024-005/2 dated August 27, 2024).

Author information

Elena Anatolyevna Chernega

PhD

Azov State Pedagogical University, Berdyansk

Yuri Alexandrovich Efimenko

PhD

Azov State Pedagogical University, Berdyansk

Sergey Leonidovich Sokolovsky

Azov State Pedagogical University, Berdyansk

About this article

Publication history

  • Received: November 11, 2024.
  • Published: December 23, 2024.

Keywords

  • беспилотные авиационные системы
  • модульное обучение
  • педагоги дополнительного образования
  • методика профессиональной переподготовки
  • вариативная структура модульной программы
  • unmanned aircraft systems
  • modular training
  • teachers of additional education
  • methods of professional retraining
  • variable structure of the modular program

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)