Positive aspects and problems of alternative organization of conditional family schools from the perspective of parents (legal representatives)
Abstract
The article examines the results of a survey of parents (legal representatives) whose children study in conditional family schools, which are a way of alternative traditional organization of family education, in which the child partly studies in the family, partly in a non-governmental school that helps solve the problems of family education. The main purpose of the work is to identify the positive aspects and key problems of the activities of conditional family schools from the perspective of the parents (legal representatives) of the students. The scientific novelty of the research consists in identifying the main positive aspects of the work of conditional family schools, such as protecting children from negative influences, a positive atmosphere of the educational process as a whole; the opportunity to follow family traditions and spiritual and moral principles, communicate with peers of similar views; parental involvement in the educational process, parents focus together with the school administration and teachers on the overall positive learning outcome of the child. The emphasis is on the individual requests and needs of the child, building individual development trajectories, helping to overcome learning difficulties, and developing the nature of learning. As a result of the study, it was revealed that the main problems of organizing the activities of conditional family schools are problems related to the material and technical equipment of the educational process, the provision of classrooms and equipment, and the school's ability to teach disciplines requiring special equipment, such as physical education, labor training, and computer science. These problems are promising goals for the development of conditional family schools and do not affect the overall positive perception of the educational process by parents. Tthe activities of such schools act as an alternative to education in other schools that promote the child's general education.
References
- Белоусов К. Ю., Матюшкина М. Д. Участие родителей в образовании своих детей в образовательной политике школы // Перспективы науки и образования. 2020. № 2 (62).
- Вафина Д. И. Сущностно-содержательная характеристика понятия «альтернативное образование» в контексте российских и американских исследований // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 2.
- Вачкова С. Н., Петряева Е. Ю., Климов И. А., Суменкова Ю. И., Федоровская М. Н., Яшина И. А. Исследование получения школьного образования в форме семейного образования в большом городе / Московский городской университет М.: ООО «Грин Принт», 2022.
- Зайцева О. В. Особенности семейного образования в условиях новых образовательных стандартов // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2014. № 4-7 (72).
- Кириченко Е. Б. Семейное образование как социальное явление // Миссия конфессий. 2023. № 73.
- Княгинина Н. В., Майоров А. Н., Янкевич С. В. Модель законодательных изменений семейной формы общего образования // Образовательная политика. 2022. № 2 (90).
- Курнакова А. Д. Альтернативное образование: проблематика нового феномена при подходе к обучению // Телескоп: журнал социологических и маркетинговых исследований. 2021. № 3.
- Ляликова С. В., Карпова В. М. Основные вопросы семейного образования: результаты социологических исследований // Социология. 2022. № 2.
- Нугуманова Л. Н., Яковенко Т. В., Давлетшина Л. А. Родители-хоумскулеры и школьная система образования: точки взаимодействия // Наука и школа. 2022. № 6.
- Петряева Е. Ю., Агеева Н. С., Яшина И. А. Сравнительный анализ развития альтернативного школьного образования в крупных городах России // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2023. Т. 17. № 3.
- Ткачева М. С. Взаимодействие участников образовательного процесса в условиях субъектно-личностного подхода // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2018. Т. 7. Вып. 2 (26).
- Якунина А. Н. Семейное образование: мифы и реальность // Социальная педагогика. 2015. № 4.
- Яркова Т. А., Милованова Н. Г., Мингазов И. Ф. Модели и опыт организации семейного образования // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2019. № 4.
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 16, 2024.
- Published: December 24, 2024.
Keywords
- общее образование
- семейное образование
- семейная форма обучения
- условно-семейные школы
- альтернативные школы
- general education
- family education
- family form of education
- conditional family schools
- alternative schools
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC