Organization of feedback in the process of pedagogical interaction between teachers and students at the university
Abstract
The purpose of the study is to identify the role of feedback as a key element of pedagogical interaction between teachers and students at the university. The article gives the main characteristic of the process of pedagogical interaction, which implies purposeful communication focused on planning and organizing joint activities of participants in the educational process, evaluating its results, and possibly correcting it in the future. The article examines the types and functions of feedback, reveals the role of feedback as a means of controlling students' cognitive activity, and the specifics of feedback organization. The scientific novelty of the research consists in identifying and substantiating the psychological and pedagogical features of feedback, such as its constructive nature, specificity, personalization and balance. Based on the analysis of the results of a survey conducted for undergraduate students of various forms of study, some recommendations are given for teachers on the organization of feedback within the framework of pedagogical interaction at the university.
References
- Азбель А. А., Илюшин Л. С., Морозова П. А. Обратная связь в обучении глазами российских подростков // Вопросы образования / Educational Studies Moscow. 2021. № 1.
- Артамошкин М. 15 основных техник обратной связи. 2023. https://blog.zverit.com/management/2023/10/09/15-types-feedback/
- Бессонов К. А. Обратная связь в педагогическом взаимодействии преподавателя и студента // Juvenis scientia. 2016. № 2.
- Данилова Л. Н., Шендеровская Н. С. Понятие «педагогическое взаимодействие» в российской и японской педагогической науке // Социально-политические исследования. 2024. № 1 (22).
- Климова М. В. Педагогическое взаимодействие: возможности гуманизации // Известия вузов. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2009. № 4.
- Коренев А. А. Обратная связь в обучении и педагогическом общении // Rhema. Рема. 2018. № 2.
- Коротаева Е. В. Педагогическое взаимодействие: учебное пособие для вузов. М.: Юрайт, 2022.
- Курьян М. Л. Содержательная сторона обратной связи в процессе обучения // Образование и саморазвитие. 2017. Т. 12. № 1.
- Лапшина С. Н., Рытова Т. А. Как получить более объективную обратную связь от студентов // Российские регионы в фокусе перемен: сборник докладов со специальных мероприятий XII международной конференции (г. Екатеринбург, 16-18 ноября 2017 г.). Екатеринбург: Издательство Учебно-методического центра Уральского педагогического института, 2018.
- Лукьяненко О. Д. Обратная связь в дидактическом информационном взаимодействии педагога и учащихся // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2007. № 12 (33).
- Меркулова О. П. Возможности использования обратной связи в совершенствовании профессиональной деятельности преподавателя вуза // Образовательные технологии. 2017. № 4.
- Михеева C. В., Емцева Е. П. Обратная связь в контексте коммуникации в процессе обучения // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 1 (104).
- Cardoso А. P., Ferreira M., Abrantes J. L., Seabra C., Costa S. Personal and Pedagogical Interaction Factors as Determinants of Academic Achievement // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2011. Vol. 29.
- Carless D., Boud D. The Development of Student Feedback Literacy: Enabling Uptake of Feedback // Assessment & Evaluation in Higher Education. 2018. Vol. 43. No. 8.
- Hattie J., Timperley H. The Power of Feedback // Review of Educational Research. 2007. Vol. 77. No. 1.
- Henderson M., Phillips M., Ryan T., Boud D., Dawson P., Molloy E., Mahoney P. Conditions That Enable Effective Feedback // Higher Education Research & Development. 2019. Vol. 38. No. 7.
- Hofkens T., Pianta R. C., Hamre B. Teacher-Student Interactions: Theory, Measurement, and Evidence for Universal Properties That Support Students’ Learning Across Countries and Cultures // Effective Teaching Around the World / ed. by R. Maulana, M. Helms-Lorenz, R. M. Klassen. Cham: Springer, 2023. https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_18
- Prochazka J., Ovcari M., Durinik M. Sandwich feedback: The empirical evidence of its effectiveness // Learning and Motivation. 2020. Vol. 71.
- Sen K. The importance of teacher-student interaction // Prime Scholars Library. 2021. Vol. 9.
- Wang H., Lehman J. D. Using achievement goal-based personalized motivational feedback to enhance online learning // Educational Technology Research and Development. 2021. Vol. 69 (2). https://doi.org/10.1007/s11423-021-09940-3
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 28, 2024.
- Published: January 17, 2025.
Keywords
- педагогическое взаимодействие
- обратная связь
- контроль в обучении
- коммуникация в процессе обучения
- конструктивная обратная связь
- pedagogical interaction
- feedback
- control in learning
- communication in the learning process
- constructive feedback
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC