The legal competence of primary school teachers as a factor in the effective implementation of the Federal State Educational Standard of Primary General Education
Abstract
The purpose of the study is to determine the content and structure of the legal competence of primary school teachers as a professional quality necessary for the effective implementation of the requirements of the federal State educational standard of primary general education. The article discusses the current problem of developing the legal competence of primary school teachers in the context of the implementation of the Federal State Educational Standard. Based on the analysis of scientific papers and regulatory documents, the concept of "legal competence of a primary school teacher" has been clarified, the main structural components of legal competence have been identified and characterized: motivational, cognitive, practical and personal (reflexive). The key requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education for the legal competence of teachers as the basis for the formation of citizenship, patriotism and legal consciousness of younger schoolchildren are identified. The scientific novelty of the study is to clarify the content of the concept of "legal competence of primary school teachers". For the first time, the main structural components that form the legal competence of a teacher have been systematized and substantiated. The legal competence is considered not only from the perspective of normative legal knowledge, but also as an important educational tool for the formation of legal awareness and citizenship of younger schoolchildren. As a result of the study, it was found that the legal competence of a primary school teacher is a prerequisite for effective professional activity that ensures the successful implementation of the Federal State Educational Standard and includes knowledge of laws and other regulatory documents, understanding their content, the ability to apply legal norms to specific educational situations, and a willingness to constantly update legal knowledge.
References
- Бабаева А. Д., Бабаев М. Д. Модель формирования правовой компетентности будущего учителя // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 3 (82).
- Басюк В. С., Виноградова Н. Ф., Лазебникова А. Ю. Федеральные государственные образовательные стандарты начального и основного образования: характер изменений и проблемы внедрения // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1. № 4 (77).
- Гурин С. В. Формирование правовой компетентности будущего учителя в учебно-воспитательном процессе вуза: автореф. дисс. … д. пед. н. Мурманск, 2004.
- Захарова Н. И. Реализация федеральных государственных образовательных стандартов (ФГОС) в школе: требования, задачи, результаты // Национальная ассоциация ученых. 2015. № 6-1 (11).
- Корнилова Л. В. Компетентности учителя начальной школы, обусловленные введением требований ФГОС НОО // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2011. № 3 (8).
- Ничагина А. В. Содержание и структура нормативно-правовой компетентности учителя // Наука XXI века: сборник научных статей по итогам международной научно-практической конференции. СПб., 2016.
- Ничагина А. В. Содержание понятия «нормативно-правовая компетентность учителя» // Человек и образование. 2018. № 2 (55).
- Перминева М. Д., Волосникова М. Л. Организация условий профессионального развития педагогов в общеобразовательной организации // Вестник науки. 2024. Т. 2. № 5 (74).
- Саранцева М. В., Куровский В. Н. Управление процессом совершенствования профессионального мастерства педагогов системы общего образования на муниципальном уровне // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. Вып. 1 (91).
- Чарнецкий С. Н. Правовая компетентность современного учителя общественных дисциплин // Эксперимент и инновации в школе. 2014. № 1.
- Яковлева Н. И. Профессиональная компетенция учителя начальных классов в условиях реализации ФГОС НОО // Наука и образование: отечественный и зарубежный опыт. Педагогические науки: сборник трудов международной научно-практической конференции. Белгород, 2021.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 17, 2024.
- Published: January 24, 2025.
Keywords
- федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования
- правовая компетентность учителя
- начальное общее образование
- профессиональная подготовка будущего учителя
- образовательные стандарты
- педагогическое образование
- Federal State Educational Standard of Primary General Education
- legal competence of teachers
- primary general education
- professional training of future teachers
- educational standards
- pedagogical education
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC