The nature of temporal representation disorders in preschoolers with disabilities and ways to correct them in the dyscalculia prevention system
Abstract
The aim of the study is to identify the nature of temporal representation disorders in preschoolers with disabilities, which may be one of the predisposing factors to dyscalculia. The article presents a comparative analysis of the results of a study aimed at determining the nature of time perception disorders in children with mental retardation, severe speech disorders and normotypic preschoolers, and also reveals the directions and technologies of psychological and pedagogical work on the development of time representations in preschoolers of this category in an educational organization. The scientific novelty of the study is that for the first time, based on the analysis of the research results, it presents differences in the nature of time perception disorders in preschoolers with disabilities compared with their normally developing peers, highlights the specific features of time perception in preschoolers with mental retardation and with severe speech disorders. The purpose and directions of psychological and pedagogical work on the correction of these disorders are presented. As a result of the study, it was found that, despite similar difficulties in assimilating temporal representations, children with mental disorders and preschoolers with speech disorders need a differentiated approach when providing them with correctional psychological and pedagogical assistance in an educational organization.
References
- Ананьев Б. Г. Психология и проблемы человекознания: избранные психологические труды. М. – Воронеж: МОДЭК, 1996.
- Баряева Л. Б., Вечканова И. Г., Галлямова Ю. С., Ивлева М. Г., Кондратьева С. Ю., Лебедева И. Н., Лопатина Л. В., Макоедова Г. В., Яковлева Н. Н. Дети с задержкой психического развития: экспериментальное исследование и направления коррекционной работы: коллективная монография. М.: Добрый мир, 2018.
- Вергелес Г. И. Изучение особенностей овладения младшими школьниками универсальным учебным действием принятия учебной задачи // Герценовские чтения. Начальное образование. 2014. Т. 5. № 1.
- Выготский Л. С. Педология школьного возраста. Лекции по психологии развития. М.: Канов+; Реабилитация, 2025.
- Гермаковска А., Лалаева Р. И. Дискалькулии у детей // Дети с проблемами в развитии. 2004. № 2.
- Забрамная С. Д., Левченко И. Ю. Психолого-педагогическая диагностика нарушений развития: курс лекций. М.: Сфера, 2007.
- Кондратьева С. Ю. Вопросы профилактики графической дискалькулии у дошкольников с задержкой психического развития // Вестник педагогических инноваций. 2023. № 1 (69).
- Кондратьева С. Ю. Профилактика и коррекция дискалькулии в системе формирования культуры познания математики у детей с ОВЗ дошкольного и младшего школьного возраста: монография. М.: Парадигма, 2017.
- Кондратьева С. Ю. Развитие «математической» речи как одно из направлений в профилактике дискалькулии у детей с особыми образовательными потребностями // Вестник педагогических инноваций. Journal of Pedagogical Innovations. 2022. № 2.
- Кондратьева С. Ю., Табачкова Е. А. Формирование математических представлений у детей раннего и младшего дошкольного возраста // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 80-3.
- Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии: учеб. пособие. М.: Смысл, 2019.
- Лубовский В. И., Кузнецова Л. В. Психологические проблемы задержки психического развития // Психология детей с задержкой психического развития: хрестоматия / сост. О. В. Защиринская. СПб.: Речь, 2004.
- Лурия А. Р. Основы нейропсихологии. СПб.: Питер, 2023.
- Непомнящая Р. Л. Развитие представлений о времени у детей дошкольного возраста: учебно-методическое пособие. СПб.: Детство-пресс, 2005.
- Петрова А. В., Калягин В. А., Кондратьева С. Ю. Особенности временных представлений у дошкольников с тяжелыми нарушениями речи // Альманах института коррекционной педагогики. Серия: Герценовский университет: новые исследования в дефектологии. 2021. № 46. Вып. 1.
- Рихтерман Т. Д. Формирование представлений о времени у детей дошкольного возраста: книга для воспитателей детского сада. М.: Просвещение, 2010.
- Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2000.
- Тарабарина Т. И., Соколова Е. И. Детям о времени: популярное пособие для родителей и педагогов. Ярославль: Академия развития, 1996.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 14, 2024.
- Published: January 27, 2025.
Keywords
- дискалькулия
- временные представления
- высшие психические функции
- задержка психического развития
- тяжелые нарушения речи
- ограниченные возможности здоровья
- dyscalculia
- temporal representations
- higher mental functions
- mental retardation
- severe speech disorders
- limited health opportunities
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC