• Original research article
  • March 7, 2025
  • Open access

Implementation of the discursive-evaluative method in the formation of civic identity during Russian history lessons in the 9th grade

Abstract

The aim of this research is to substantiate the possibility of using the discursive-evaluative method in the formation of civic identity among 9th-grade students. The article examines the methodology for implementing this method in the educational process during Russian history lessons in the 9th grade, presents the results of the control stage of the experiment, and identifies the pedagogical conditions for the effectiveness of applying the discursive-evaluative method. Particular attention is paid to practical recommendations for the further application of the discursive-evaluative method in school education. The scientific novelty of the research lies in substantiating the influence of the discursive-evaluative method on the cognitive, emotional-value, and behavioral components of the civic identity of schoolchildren. The results established that the use of this method contributes to deepening knowledge of civil rights, increasing motivation for social activity, and developing independent critical thinking among students. Furthermore, it was revealed that the discursive-evaluative method forms stable value orientations and contributes to increasing the level of civic responsibility of schoolchildren.

References

  1. Агафонов С. Ю., Горюнков С. В., Чигирев В. А., Юнацкевич П. И. Демократия умерла? Да здравствует демократия. СПб.: Институт нравственности, 2005.
  2. Атагимова Э. И. Государственная политика в сфере духовно-нравственного воспитания молодежи: вопросы реализации // Мониторинг правоприменения. 2022. № 4 (45).
  3. Барабанов Р. Е., Дергачева Н. С. Теоретические аспекты и принципы организации образовательного процесса в рамках уроков истории как способ формирования культурного самосознания, социальной и гражданской идентичности // Вестник по педагогике и психологии Южной Сибири. 2016. № 3.
  4. Галушко Е. С. Патриотизм: учебник / под ред. П. И. Юнацкевича. СПб.: Институт индивидуальной педагогики, 2025.
  5. Дергачев А. В., Дергачева Н. С. Использование модели обучения «Перевернутый класс» на уроках истории в 9-х классах (на примере изучения темы: «Битва под Москвой») // Конференциум АСОУ: сб. науч. трудов и материалов научно-практических конференций. 2016. № 4.
  6. Дугарова Т. Ц. Гражданская идентичность: теоретические подходы, факторы развития: учебно-методическое пособие. М.: МПГУ, 2021.
  7. Конода И. В. Становление гражданской идентичности россиян в процессе политической социализации: дисс. … к. полит. н. М., 2007.
  8. Костин Ю. А. Международный терроризм: анализ и профилактика / под ред. П. И. Юнацкевича. СПб.: Антитеррористический международный центр, 2024.
  9. Кравцов Д. М. Социальные сети как площадка для формирования гражданской активности подростков // Молодежная политика. 2019. № 1.
  10. Попов Н. С. Гражданское воспитание в системе классной работы: дисс. … к. пед. н. М., 2004.
  11. Сафиоллин А. М. Дискурсивно-оценочный метод в системе государственного контроля: монография / под ред. П. И. Юнацкевича. СПб.: Институт нравственной культуры, 2022.

Author information

Andrey Vasilyevich Dergachev

Russian State University for the Humanities, Moscow

Rodion Evgenievich Barabanov

PhD

Russian State University for the Humanities, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: February 3, 2025.
  • Published: March 7, 2025.

Keywords

  • гражданская идентичность школьников
  • дискурсивно-оценочный метод в школьном обучении
  • гражданская ответственность школьников
  • уроки истории России
  • civic identity of schoolchildren
  • discursive-evaluative method in school education
  • civic responsibility of schoolchildren
  • Russian history lessons

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)