• Original research article
  • March 26, 2025
  • Open access

Sensory systems in basketball players during training and game activities as a means of developing motor skills in students with special educational needs

Abstract

The aim of this study is to justify the effectiveness of using sensory basketball as an innovative means of developing motor skills in students with special educational needs. The article presents the results of a comprehensive experimental study in which a specific pedagogical methodology for sensory basketball classes was developed and implemented. This methodology emphasizes the influence of targeted exercises stimulating sensory integration on the coordination of movements and the development of motor skills in students with disabilities. The scientific novelty of the research lies in the development and implementation of a sensory basketball methodology for students with special educational needs, as well as in proving its effectiveness in developing motor skills within an inclusive educational process. The results conclude that the proposed authorial methodology contributes to the development of motor skills and an increase in the level of social involvement of students, expanding their adaptive capabilities in both academic and non-academic environments.

References

  1. Айрес Э. Дж. Ребёнок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития: с практическими рекомендациями для родителей и специалистов. М.: Теревинф, 2009.
  2. Бондаренко С. Б. Целевые ориентиры и факторы успешного развития лиц с ограниченными возможностями здоровья и инвалидностью в системе среднего профессионального образования // Инновационная наука. 2022. № 6-1.
  3. Вильчик А. В. Роль сенсорных систем в баскетболе // Наука − образованию, производству, экономике: материалы 74-й региональной научно-практической конференции преподавателей, научных сотрудников и аспирантов / ред. Е. Я. Аршанский и др. Витебск: Витебский государственный университет им. П. М. Машерова, 2022.
  4. Горская И. Ю., Харитонова Л. Г., Хозяинова Д. А., Куценко Я. А. Морфогенетические основы индивидуальных различий и возможности их использования в физической культуре и спорте: монография. Омск: Изд-во СибГУФК, 2008.
  5. Ильин Е. П. Психофизиология физического воспитания (факторы, влияющие на эффективность спортивной деятельности). М.: Просвещение, 1983.
  6. Котова О. В. Личностно-ориентированные и социально-ориентированные подходы к образовательному процессу студентов-инвалидов // Высокий уровень качества образования как основа конкурентоспособности специалиста: сб. статей V региональной научно-практической конференции. Курск: КГПК, 2009.
  7. Куликова М. В., Руднева Л. В. Подготовка студентов к использованию современных физкультурно-спортивных сооружений для лиц с ОВЗ и инвалидов // Адаптивная физическая культура. 2018. № 2 (74).
  8. Махов А. С. Теория и практика управления развитием адаптивного спорта в России: монография. Шуя: Изд-во Шуйского филиала ФГБОУ ВПО «Ивановский гос. ун-т», 2013.
  9. Медведева Е. В. Биомеханические особенности броска мяча в баскетболе в условиях частичной сенсорной депривации // Физическая культура, здравоохранение и образование: материалы X международной научно-практической конференции, посвященной памяти В. С. Пирусского / под ред. В. Г. Шилько. Томск: Общество с ограниченной ответственностью «СТТ», 2016.
  10. Озеров В. П. Психомоторные способности человека. Дубна: Феникс+, 2002.
  11. Павлюк Н. Б., Перевозчикова Е. В. Инновационные технологии при формировании двигательных навыков в баскетболе в целях повышения качества учебного процесса // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2013. № 4 (37).
  12. Савенко Е. И. Сенсорный мир на кончиках пальцев // Вестник практической психологии образования. 2022. Т. 19. № S3.
  13. Черкасов В. В., Ильиных В. В., Лапаев Е. А. Физкультурно-спортивная ориентация детей с ОВЗ // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2021. № 1 (70).

Author information

Olga Vladimirovna Kotova

PhD

Financial University under the Government of the Russian Federation, Kursk Branch

Galina Borisovna Ukolova

Southwest State University, Kursk

Vladimir Nikolaevich Kalyubaev

Southwest State University, Kursk

About this article

Publication history

  • Received: February 17, 2025.
  • Published: March 26, 2025.

Keywords

  • сенсорный баскетбол
  • моторные навыки
  • студенты с особыми потребностями
  • адаптивная физическая культура
  • педагогическая методика
  • координация движений
  • инклюзивное образование
  • sensory basketball
  • motor skills
  • students with special needs
  • adaptive physical education
  • pedagogical methodology
  • coordination of movements
  • inclusive education

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)