• Original research article
  • April 2, 2025
  • Open access

Value foundations of preventing non-constructive risk-taking behavior in adolescents

Abstract

The aim of this research is to identify the value foundations of preventing non-constructive risk-taking behavior in adolescents, which is considered a voluntary activity carried out in conditions of uncertainty and possible danger of negative medical, psychological, and social consequences for life and health due to the likelihood of a negative outcome when achieving a specific goal. Sources concerning the value-based justification of preventive activities in relation to non-constructive risk-taking behavioral manifestations in adolescents are analyzed. The scientific novelty of the research lies in the concretization of the methodological support for the prevention of non-constructive risk-taking behavior in adolescents based on the substantive basis of the axiological approach, embodied in the principles of humanization, sociality, and natural conformity. As a result of the research, it was revealed that the value orientations implemented within the framework of the methodological justification of the process of preventing non-constructive risk-taking behavior in adolescents made it possible to identify essential characteristics of preventive activities, embodied in the aforementioned principles: the development of a harmonious personality capable of engaging in communication and cooperation in culture and society to develop a holistic understanding of the value of life and health in adolescents in the process of forming personal behavioral strategies (principle of humanization); the formation of values in the younger generation and their implementation based on the needs and conditions of the environment, taking into account social reality, on the basis of social values, which are considered socially approved and acceptable (principle of sociality); taking into account the natural characteristics and level of development of the adolescent when constructing a preventive trajectory to achieve a predictable result in the form of consolidating behavioral strategies aimed at a careful attitude towards one's own life and health (principle of natural conformity). This approach will be of interest to specialists in the field of pedagogy who organize preventive work with adolescents, including the prevention of non-constructive risk-taking behavior.

References

  1. Авдулова Т. П., Витковская Е. В., Поневаж Е. В. Рисковое поведение в юности: отклонение или норма? // Клиническая и специальная психология. 2013. Т. 2. № 3.
  2. Агафонова Г. З. О принципе природосообразности в современных подходах к обучению и воспитанию // Тенденции развития науки и образования. 2023. № 99-1.
  3. Алёхин А. Н., Антонова Т. Д. Рисковое сексуальное поведение подростков // Семья в современном мире: сборник трудов всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Курск: Курский государственный медицинский университет, 2017.
  4. Бим-Бад Б. Д. Антропологическое основание теории и практики современного образования: очерк проблем и методов их решения: монография. М.: Изд-во Российского открытого университета, 1994.
  5. Братчикова Ю. В., Герасименко Ю. А., Лозгачева О. В., Галагузова Ю. Н., Югова Е. А. Нейропсихологический подход в профилактике деструктивного поведения подростков // Педагогическое образование в России. 2024. № 6.
  6. Бутарев Д. С. Виды рискового поведения современных подростков // Междисциплинарный подход к подготовке современного педагога: от теории к практике: сборник научных трудов молодых ученых. М.: Перспектива, 2023.
  7. Василенко В. А. Ценность и ценностные отношения // Проблема ценности в философии: сб. статей / под ред. А. Г. Харчева и др. М. – Л.: Наука, 1966.
  8. Вольвач Б. А., Паатова М. Э. Технология социальной работы по профилактике асоциального поведения детей с семей «группы риска» // Социальная работа в современном мире: теория и практика: сборник научных статей II Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Майкоп, 2024.
  9. Губанов Н. Н., Губанов Н. И., Денисова И. В., Яблочкина Т. В. Контингенциальный характер рискованного поведения и его детерминация // Гуманитарный вестник. 2018. № 12 (74).
  10. Губанов Н. Н., Губанов Н. И., Черемных Л. Г. Наука о сущности риска и характеристиках рисковой ситуации // Гуманитарный вестник. 2017. № 11 (61).
  11. Жданова Н. Е., Матвеева О. С. Рисковое поведение подростков в аспекте саморегуляции // Современные вызовы и пути решения проблем в сфере защиты прав детей: реализация права ребенка жить и воспитываться в семье: сборник материалов III Всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург: РГППУ, 2024.
  12. Коджаспирова Г. М., Коджаспиров А. Ю. Педагогический словарь: для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2000.
  13. Колесникова И. А. О критериях гуманизации образования // Гуманизация образования. Теория. Практика / под ред. В. Г. Воронцовой. СПб.: СПГУПМ, 1994.
  14. Кон И. Мальчик – отец мужчины. М.: Время, 2009.
  15. Маликова М. Г. Аксиологический подход в педагогике: современность и перспективы // Hominum. 2022. № 2.
  16. Москвина Е. В. Системный подход в профилактике неконструктивного рискового поведения подростков // Образование и общество. 2025. № 1 (150).
  17. Москвина Е. В., Рябова М. А. Рисковое поведение подростков: содержание понятия // Тенденции развития науки и образования. 2023. № 94-1.
  18. Нуриева А. Р., Сафина С. Р. Принцип гуманизации в педагогическом образовании // Наука сегодня: факты, тенденции, прогнозы: материалы международной научно-практической конференции: в 2 ч. Вологда: Маркер, 2017. Ч. 2.
  19. Полонский В. М. Словарь по образованию и педагогике. М.: Высшая школа, 2004.
  20. Поляруш А. А. Принцип природосообразности в современной дидактике // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2022. № 4-1 (67).
  21. Православский С. С. Принцип социальности и его трансформация в информационном обществе: дисс. … к. филос. н. Воронеж, 2015.
  22. Пургина Е. И. Методологические подходы в современном образовании и педагогической науке: учеб. пособие. Екатеринбург, 2015.
  23. Рахимкулова А. С. Феномен рискового поведения – попытка концептуального описания // Медицинская психология. 2016. Т. 11. № 3.
  24. Сластенин В. А. Профессиональная готовность учителя к воспитательной работе: содержание, структура, функционирование // Профессиональная подготовка учителя в системе высшего педагогического образования / под ред. В. А. Сластенина. М.: МГПИ, 1982.
  25. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учебное пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2002.
  26. Сотникова Д. С. Влияние психологических особенностей подростков на их рисковое поведение // Современная наука: проблемы, идеи, тенденции: материалы международной (заочной) научно-практической конференции. Нефтекамск: Научно-издательский центр «Мир науки» (ИП Вострецов Александр Ильич), 2020.
  27. Сычева Н. Б., Васягина Н. Н. Анализ подходов к исследованию саморазрушающего поведения // Профилактика саморазрушающего поведения детей и подростков: история, теория и практика: материалы междунар. науч.-практ. конф. Орехово-Зуево: Государственный гуманитарно-технологический университет, 2017.
  28. Тенитилова К. С., Абаева С. М., Беляева В. Г. Принцип природосообразности в воспитании: история и современность // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. № 8-3 (110).
  29. Теоретические основы содержания общего среднего образования / под ред. В. В. Краевского, И. Я. Лернера. М.: Педагогика, 1983.
  30. Тугаринов В. П. Избранные философские труды / предисл. А. О. Бороноева. Л.: ЛГУ, 1988.

Author information

Elena Vladimirovna Moskvina

PhD

State University of Education, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: February 15, 2025.
  • Published: April 2, 2025.

Keywords

  • неконструктивное рисковое поведение
  • поведение подростка
  • профилактика рискового поведения
  • аксиологический подход
  • ценность жизни и здоровья
  • non-constructive risk-taking behavior
  • adolescent behavior
  • prevention of risk-taking behavior
  • axiological approach
  • value of life and health

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)