The role of the educational system of the school-complex in the formation of the personality of the student (based on the example of comparing the educational systems of A. S. Makarenko and M. P. Shchetinin)
Abstract
The aim of this research is, based on a comparative analysis of the educational systems of A. S. Makarenko and M. P. Shchetinin, to identify the patterns of development of the school-complex and determine the potential of this pedagogical model for designing modern educational approaches. The article presents theoretical aspects on the topic under consideration, related to the organization of educational work, the goals and objectives of the development of the school-complex. The role of the educational system in the educational process and its influence on the formation of the personality of the student is shown. Types of educational systems are considered. Particular attention is paid to the development of the school-complex as one of the promising models of a modern educational institution, using the example of the pedagogical systems of A. S. Makarenko and M. P. Shchetinin. The unifying systems factors are summarized; their fundamental differences are shown, of which the philosophical teachings are the most significant. The novelty of the research lies in the fact that the author conducts a comparative analysis of two educational systems of the school-complex, which makes it possible to further study this educational system in order to develop and improve it. As a result of the research, the author shows the changes that have occurred in the educational system over an almost century-long period; indicates which of the components, the main of which is the educational goal, turned out to be more variable. The scientific novelty of the research lies in the following: for the first time, the historical dynamics of the key components of the educational systems of the school-complex have been revealed; the dialectic of the continuity of pedagogical ideas is substantiated; a typology of differences in educational systems is developed; specific historical patterns of development of educational systems have been established. In the context of changes taking place in society, when forming new educational systems and refining the activities of existing ones, the author proposes to once again generalize and systematize the experience of the best educators and modern achievements of pedagogical science, including using the results of the research obtained.
References
- Валеев А. А. Вальдорфская педагогика и ее реализация в практике школы: методические рекомендации для студентов педагогических вузов по истории образования и педагогической мысли. Казань: ТГГПУ, 2006.
- Ерёмина А. И. Труд как основное средство воспитания в педагогической системе А. С. Макаренко // А. С. Макаренко – человек, педагог, ученый, писатель: СССР, Россия, Урал: материалы 10-х Всероссийских Макаренковских студенческих педагогических чтений. Екатеринбург: Рос. гос. проф.-пед. ун-т, 2013.
- Караковский В. А. Воспитательная система школы: педагогические идеи и опыт формирования. М.: Новая школа, 1994.
- Караковский В. А., Новикова Л. И., Селиванова Н. Л. Воспитание? Воспитание. Воспитание! (Теория и практика воспитательных систем) М.: Новая школа, 1996.
- Макаренко А. С. Воспитание гражданина / сост. Р. М. Бескина, М. Д. Виноградова. М.: Просвещение, 1988.
- Макаренко А. С. Дисциплина и режим // Макаренко А. С. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. / сост. Л. Ю. Гордин. М.: Педагогика, 1977. Т. 1.
- Макаренко А. С. Лекции о воспитании детей / под ред. Г. С. Макаренко, В. Н. Колбановского. М.: Учпедгиз, 1947.
- Макаренко А. С. О воспитании. М.: Политиздат, 1990.
- Макаренко А. С. Общение с трудными детьми. М.: АСТ, 2014.
- Макаренко А. С. Педагогическая поэма. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2016.
- Макаренко А. С. Собрание сочинений: в 4 т. М.: Правда, 1987. Т. 3.
- Миляева Л. М. Воспитательная деятельность классного руководителя: учебно-методическое пособие. М. – Астрахань: КНОРУС; АГУ, ИД «Астраханский университет», 2016.
- Новикова Л. И. Воспитательная система А. С. Макаренко: современное прочтение. М.: ИТД «Перспектива», 2021.
- Новикова Л. И. Воспитательная система школы: проблемы и поиски. М.: Знание, 1989.
- Новикова Л. И. Теория и практика воспитательных систем Российского академического образования: в 2 кн. М.: ИТПиМИО, 1993. Кн. 2.
- Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика / под ред. В. А. Сластенина. М.: Издательский центр «Академия», 2002.
- Степанов Е. Н. Создание системы воспитания: формы, методы и приемы // Директор школы. 2001. № 2.
- Сухомлинский В. А. Как воспитать настоящего человека: этика коммунистического воспитания. Педагогическое наследие / сост. О. В. Сухомлинская. М.: Педагогика, 1989.
- Управление воспитательной системой школы: проблемы и решения / под ред. В. А. Караковского, Л. И. Новиковой, Н. Л. Селивановой, Е. И. Соколовой. М., 2011.
- Ходжаназаров А. К. Роль и место методов поощрения и наказания в педагогической системе А. С. Макаренко // Вестник педагогического университета. 2014. № 3 (58-2).
- Школа третьего тысячелетия. На пути к счастливому человеку (по трудам М. Щетинина) / сост. И. А. Бирич. М.: Амрита-Русь; ИД Шалвы Амонашвили, 2020.
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 3, 2025.
- Published: April 11, 2025.
Keywords
- воспитательная система А. С. Макаренко
- воспитательная система М. П. Щетинина
- развитие школы-комплекса
- типология воспитательных систем
- формирование личности школьника
- educational system of A. S. Makarenko
- educational system of M. P. Shchetinin
- development of the school-complex
- typology of educational systems
- formation of the personality of the student
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC